Trädgårds- och odlingstråden 2025

Fixat! Ser att det kommer upp en ny liten bit oxå.
20250528_192954.webp

Jag är lite orolig för min humlebebis, den kraken har åkt ut o in ihop med tomaterna, och nu är den lite slapp i toppen, den har växt ca 2cm sen jag fick den, behöver den en pinne eller har jag tagit livet av den? :nailbiting:
Hennes syskon blev också lite slappa och topparna vissnade på några men dom står på friland och har börjat skjuta nya skott från roten. Men ge den en pinne.

Glömde min pelargon ute i natt, den var inte utevan men ser ut att ha överlevt.
Tror jag ska sluta gulla med tomaterna o plantera dom i sin låda nu.
Humlebebisen fick oxå stanna ute tror jag kanske gullade för mycket med den :o men jag vill så gärna att den ska klara sig, nästa vecka åker vi till skåne så den kan bli bofast.

God vän kom hem en stund idag och hade med sig några "muntra-upp-presenter" (i.o.m. min skruttkropp som jag kan ha klagat över :angel: ) i form av 3 olika pelargon-sticklingar och en ampeljordgubbe :heart
Bästa vänner med bästa presenterna! :heart

Alltså mina chiliplantor är såna drama queens, har aldrig varit med om maken förut. Har ett gäng där jag hållit på med avhärdning ett tag nu, men icke… Idag stod de ute i skugga, vindstilla och 20 grader, och såg inte ett dugg glada ut av den upplevelsen. Mesar :cautious:
Planterade om mina igår från pyttekrukan där dom bott i säkert 3-4 veckor. Grodde jättebra och sen har det gått saaaaakta. Knappt några rötter fast plantorna såg fina ut. Nu får vi se vad dom tycker. Trodde inte chili var så segt.

Alltså mina chiliplantor är såna drama queens, har aldrig varit med om maken förut. Har ett gäng där jag hållit på med avhärdning ett tag nu, men icke… Idag stod de ute i skugga, vindstilla och 20 grader, och såg inte ett dugg glada ut av den upplevelsen. Mesar :cautious:

Planterade om mina igår från pyttekrukan där dom bott i säkert 3-4 veckor. Grodde jättebra och sen har det gått saaaaakta. Knappt några rötter fast plantorna såg fina ut. Nu får vi se vad dom tycker. Trodde inte chili var så segt.

Chili är totala primadonnor :D Men när de väl kommer igång är det rejäl fart på dem! :laugh:

Funderar på att skaffa en jordtermometer. Tänker att det kan vara bra att ha. Kanske. Såg att Jem och fix har en med pH och ljus och temperatur. Den kanske inte är så pålitlig?

Glömde min pelargon ute i natt, den var inte utevan men ser ut att ha överlevt.
Tror jag ska sluta gulla med tomaterna o plantera dom i sin låda nu.
Humlebebisen fick oxå stanna ute tror jag kanske gullade för mycket med den :o men jag vill så gärna att den ska klara sig, nästa vecka åker vi till skåne så den kan bli bofast.
Skulle du behöva skaraborgshumlisar så finns det ett gäng här. De överlever ALLT.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
25
· Visningar
1 013
Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
888
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
828
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka