Trädgårds- och odlingstråden 2025

Hur stor trädgård har ni?
Känner ni att det är lagom eller hade ni velat ha större? Mindre?

Vi har ca 2000 kvadratmeter och jag känner absolut att vi får plats med vad vi vill ha (än så länge iaf :p). Vi har en massa planer, men tror allt får plats.
Svårdefinierat. 110000 kvadratmeter men aktiv trädgård (gräsmatta, odlingar, blommor) är nog runt 1500-2000 kvm här också. Å andra sidan innebär den definitionen att nästan alla äppelträd står utanför trädgården.

Vi har ca 2000 kvadratmeter och jag känner absolut att vi får plats med vad vi vill ha (än så länge iaf :p). Vi har en massa planer, men tror allt får plats.

1600 ca, eftersom mitt mål är typ 9 kvadrat gräsmatta tror jag inte det är nån större risk att jag nånsin blir klar :p har rätt begränsad budget med så det går inte i rasande fart direkt

Vi har ca 3000 kvm.
Typ hälften är skog. Jättefin skog med stora ekar och hassel. En ganska brant slänt är det med.

Det räcker till. Hade gärna haft lite större, öppna ytor, men det duger gott som det är.

Har säkert 7000kvm. Gården är på totalt 3,5 ha. Men delen som är trädgård är stooooor.
Nu hängnade vi faktiskt in majoriteten av den till fåren. Men sparat till min odling.

Vill inte ha större. Hade räckt med 1000-1500kvm för att jag skulle kunna odla det jag vill. Ska ju hinna ta hand om det med.

950kvm i ett villaområde. Men typ hälften är grönytor, resten hus, uppfart, garage osv.
Jag hade gärna haft mer. Lyckligtvis gränsar tomten till en stor äng i väster så det känns som att det är större än vad det är.

3600 kvm här men en del består av uthus och lada. Jag vill inte välja bort någon del av trädgården men rent rationellt hade jag klarat mig väl med 2000 kvm.

Jag har 3-4 hektar närmast huset där vi planerar odling av frukt och bär och lite perenner. Idag är väl trädgården ett halvt hektar.

Min tomt är ca 3700 kvm men det är bara ca 1000 kvm som "går att använda" till odlingar och planteringar (resten är stenhäll och otillgänglig naturtomt). Jag hade gärna velat haft större, men å andra sidan så vet jag inte om jag hade hunnit sköta om så mycket större.... :angel:

Vår fastighet är 1000 kvm, stort för villaområde i Malmö. Väldigt välplanerad, tycker vi får plats med mycket. Har ett tiotal fruktträd av olika sorter, ett stort orangeri med trädäck, ett gäng pallkragar, sparrisland, bärbruskar, ett gäng rabatter, stor gräsmatta för lek/bollspel, studsmatta, verkstad, vedförråd, cykelförråd, uppfart med två bilplatser, hus, häckar runt hela trädgården osv osv :) Hade nog inte mäktat med så mycket större trädgård faktiskt.

Min tomt är på en hektar... och ja, jag hade absolut klarat mig med mindre :D Men jag gillar att ha svängrum även om det är satans mycket jobb :laugh:

240 kvadratmeter gavelradhusfastighet :p Räknar man bort hus och yta på framsidan som inte är trädgård är det kanske 150 kvm kvar

Gissa om jag tycker att det är lagom stort för att odla på? :laugh:
Fast med tanke på att det på denna ytan finns två äppelträd, ett körsbärsträd, två vinbärsbuskar, två pallkragar, en rabarber och att vi brukar ha typ 15-20 st krukor med tomater på altanen så är den iaf effektivt utnyttjad :D

950kvm i ett villaområde. Men typ hälften är grönytor, resten hus, uppfart, garage osv.
Jag hade gärna haft mer. Lyckligtvis gränsar tomten till en stor äng i väster så det känns som att det är större än vad det är.

Så är det för också. Som tur är ligger vår lilla radhusträdgård inte inklämd bland andra radhusträdgårdar utan längs ut på kanten och gränsar mot öppen mark. Så känslan blir annorlunda även om tomtgränsen är nära :)

Jag har köpt påsjord med naturgödsel som jag hade tänkt använda till alla mina tomater. Jag har förberett ett pyralidtest med ärtor, men ärtjäklarna har inte tittat upp än och jag skulle verkligen behöva plantera om tomaterna så snart som möjligt.
Är det nån som vet om man törs använda påsjord med naturgödsel, eller är pyralider fortfarande ett stort problem?... 🤔

Jag är lite orolig för min humlebebis, den kraken har åkt ut o in ihop med tomaterna, och nu är den lite slapp i toppen, den har växt ca 2cm sen jag fick den, behöver den en pinne eller har jag tagit livet av den? :nailbiting:

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vad skulle ni tipsa om för gräsklippare? Vi har nyligen flyttat till hus och det innebär att jag nu har en stor underbar trädgård med... 2
Svar
25
· Visningar
1 007
Hemmet Vad har ni för utemöbler? Vilket material och hur förvarar ni dem mellan säsongerna? Tar ni hand om dem på något sätt? Jag har aldrig...
Svar
17
· Visningar
945
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
887
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
828
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025