Traditionell inridning?

Sv: Traditionell inridning?

Vilken fruktansvärt snäll häst under omständigheterna ändå! Men stackare, där är verkligen exempel på dålig inridning. Eller man kan inte ens kalla det inridning, utan mer att de bryter ner hästen:cry:
 
Sv: Traditionell inridning?

fy fan, jag mår illa av att se det där :yuck:

tyvärr finns det många liknande metoder som lever kvar runt om i världen.
 
Sv: Traditionell inridning?

Mhm....sen är ju det engelska uttrycket för inridning "breaking the horse". Med tanke på gamla tiders sätt är det kanske inget sammanträffande....O_o
 
Sv: Traditionell inridning?

Låter som hon har lyssnat en massa på Monty Roberts (hon använder ju hans grimma också) och snackar själv på samma sätt, utan att inse att det han berättar om inridning i 50-talets wild west inte är samma som i dagens Sverige...

:p

Inte helt ovanligt, tyvärr. Att vi i Sverige i alla fall de senaste 100 åren följt armens inridningsväg: lugnt och stegvis, hästen ska hela tiden vara med på noterna, inte skrämmas eller stressas, det verkar man ha missat.

Visserligen finns det avarter här också, framför allt finns det ju alltför många som har för bråttom, men det är ändå långt från bronco"inridning".
 
Sv: Traditionell inridning?

Usch, stackars häst(-ar)!!! Hur fan man ens kan komma på tanken att behandla en levande varelse så där övergår mitt förstånd. Jag hoppas deras grymhet slår tillbaks på de själva en dag :rage:

Angående inridningen i Sverige, så har jag inte heller upplevt någon som gjort något som ens vart i närheten av det hon pratar om...
 
Sv: Traditionell inridning?

Jag reagerade också på det uttalandet. Mycket möjligt att det förekommer i andra länder och kanske på enstaka håll även här.

Men att stå i tv och påstå att i stort sett alla gör på detta hemska "traditionella" vis är lite att kasta skit på alla andra unghästutbildare som finns i Sverige. För jag tvivlar på att det är särskilt många som gör på det sättet hon beskriver, de unghästutbildare jag sett har definitivt inte använt några hårda metoder överhuvudtaget.

Att göra PR för sitt företag på det sättet tycker jag är fult.
 
Senast ändrad:
Sv: Traditionell inridning?

Blir alldeles fundersam över detta, marknadsföring i all ära men detta är ju bara för mycket. Hon svartmålar ju en hel bransch.

Tittar man på människans hemsida o den inte alltför långa meritlistan så står det ingenting om att hon har ridit in en massa unghästar. Men hon namnger 3 st tidigare arbetsgivare - hade jag varit en av dom hade jag blivit ganska sur över klippet, för att var har hon ridit in alla dessa unghästar med våld o tvång o hemska metoder, om inte hos någon av dom?
 
Sv: Traditionell inridning?

Säkerhet någon? Vad gör hon med tömmarna? :o Känns ju som kontroll..

Nej, jag blir rätt sned av sånt här. Bullshit på hög nivå.
Det finns knasbollar inom alla discipliner.
 
Sv: Traditionell inridning?

Känns ju som att hennes referenser till traditionell inridning är något förlegade. Rentav täckta av ett tjockt lager damm. Trevligt att hon idag är upplyst om hur den moderna hästvärlden gör!
 
Sv: Traditionell inridning?

Kanske man ska skippa att skicka någon häst på inridning till någon som uppenbarligen har så kort erfarenhet av modern inridning och så lång inom konsten att få hästen att underkasta sig genom utmattning.
 
Sv: Traditionell inridning?

Kanske man ska skippa att skicka någon häst på inridning till någon som uppenbarligen har så kort erfarenhet av modern inridning och så lång inom konsten att få hästen att underkasta sig genom utmattning.

Ja...att det tog henne så många år att komma på att "det måste finnas ett bättre sätt"....:meh:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 186
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 199
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 212
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp