Trådlöst internet till stationär dator?!

cherie

Trådstartare
Min "svärmor" behöver hjälp med att fixa trådlöst internet till sin stationära datorn. Hon är obotligt trött på sladden som går genom hela huset för att förse datorn med internet..


Min pojkvän och hans pappa påstår sig ha gjort allt de kunnat, för något år sen ska de ha suttit och ringt support hur mycket som helst utan något resultat alls.

Detta är informationen jag har:
- De har ett Thomsom-modem med inbyggd router (trådlöst internet funkar på båda bärbara datorerna)
- De har en "USB-sticka" till den stationära datorn som de förmodligen fick förra gången de ringde runt och försökte fixa problemet, det verkar vara av märket Tenda och det står "Wireless USB-adapter" på den
- De har Glocalnet som leveratör, enligt min sambo så har Glocalnet sagt att problemet inte har någonting med dem att göra, för att deras uppgift är endastatt leverera internet till huset

Vi är inga PC-experter som ni kanske märker, så beskriv gärna vad som ni tror kan vara felet så enkelt som det går! Vem ska man t.ex. ringa om man behöver support, hos vem ligger problemet?
 
Sv: Trådlöst internet till stationär dator?!

Såg nu en förmodligen ganska väsentlig sak. När Tenda-USB:et är inkopplat så står det ändå "Tenda Wireless LAN Card Not exist" på symbolen nere i högra hörnet. Förmodar att det har någonting med saken att göra?

(Sambon påstår nu att detta har fungerat förut och att de har fått signal tidigare utan att internet fungerat, men en bra början kanske är att få Tenda att fungera. Hur?)
 
Sv: Trådlöst internet till stationär dator?!

Nu installerade jag om Tenda om det typ hoppade igång. Det står att man är "Connected", men man kommer ej in på internet. Såhär ser det ut:
42209_1267184854.jpg


Status för nätverksanslutningen ser ut såhär:
53380_1267184874.jpg


Jag fick upp någon slags supportruta från Windows för att försöka reparera anslutningen.
32665_1267184843.jpg


När jag gjorde detta stod det att det misslyckades för att man inte kunde förnya IP-adressen? Ändå kom det upp en ny IP-adress i Tenda (om ni ser första bilden så står det bara bara mass 0:or där) men det är inte samma IP-adress som när man ansluter med sladd..


Hjälp mig! :confused: :angel: :D
 
Senast ändrad:
Sv: Trådlöst internet till stationär dator?!

Svårt att säga exakt var problemet ligger, men Glocalnet har rätt i att det inte är deras område.

Problemet verkar bero på att inte nätverkskortet tilldelats ett IP-nummer, dock vet jag inte om det beror på nätverkskortet eller routern. En misstanke är ju att det är nätverkskortet, om de två bärbara datorerna fungerar som de ska.

Antar att den nya IP-adressen börjar på 169.
 
Sv: Trådlöst internet till stationär dator?!

som redan sagts så har du inte fått något ip..

har du tagit någon av dina laptops och ställt där den stationära står och sett huruvida du har teckning eller inte?

har du valt rätt kryptering när du anslutit till nätverket? har du rätt drivrutin?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma. Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla...
Svar
16
· Visningar
1 417
Senast: Brandgul
·
IT & mobiler Nu ska vi se om den samlade kompetensen här på buke kan hjälpa mig.... Har 2 datorer som är kopplade till internet via en router från...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: swemale
·
IT & mobiler Har en äldre kombinerad skrivare-scanner-kopiator. Eller jättegammal är den inte men inte jätteny kanske max 5 år. Inget inbyggt...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: tomten
·
IT & mobiler Vi har haft en del problem med vår uppkoppling de sista veckorna, har ringt support och fått hjälp. Men tycker ändå att problemet...
Svar
10
· Visningar
1 264
Senast: mag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp