Bukefalos 28 år!

Trådlöst o ip-adress

millus

Trådstartare
Jag har försökt hjälpa min väninna att installera ett trådlöst nätverk. Efter många timmars funderande så har vi till slut lämnat in den till affären där hon köpte den. Enligt dem beror det på att datorn inte kan ta emot ip-adresser på rätt sätt. Det skulle ha med datorns inställningar att göra. Jag undrar vad är det för inställningar? När jag höll på med datorn så hade jag min bärbara med mig, inte heller den kunde ta emot ip-adressen från routern. Borde det inte vara fel på routern då? Routern är en zyxel 320W. Datorn är köpt i höstas och det trådlösa i datorn är av intel pro(eller nåt sånt)

//millus
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Varför frågade du/hon inte om inställningarna i butiken så hade de kunna hjälpa er lite mer "hands on"?

Gissningsvis är det inställningen dynamisk (DHCP)/statisk tilldelning/hämtning av ip som de menar är felaktigt. Är det det senare som ska användas är det ännu mer inställningar som kan vara fel.

Det ska vara samma inställningar på både router och datorn. Dvs är routern iställd att köra DHCP ska datorn också vara det.
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Det är antagligen varken fel på routern eller datorn, bara inställningarna. Det lättaste är antagligen att aktivera "Erhåll en IP-adress automatiskt" på datorerna, och aktivera DHCP-servern på "routern". Sen om routern i sin tur ska köra DHCP-klient, samma som datorerna, beror på vad för bredband ni har.
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Bra klargörande, jag var mer än lagom otydlig med att jag menade serverdelen på routern i mitt inlägg.
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Just idag pysslade jag med detta, mhja Telias support. I mitt fall hjälpte det inte med att Erhålla IPadresser automatiskt utan vi fick gå in och manuellt och lägga in IPadresser. Vips så gick det.
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

SVARAR ALLA

Jag kan väl säga att den som stod i affären var inte den mest service-minded man kan hitta...annars hade jag frågat både ett o annat om datorer:p

DHCP, betyder det att datorn ska ta emot ip-adress automatiskt? Isåfall är datorn inställd på det. Jag provade även att skriva in ip-adresses manuellt, det funkade inte heller! Sedan provade jag att söka det trådlösa via windows istället för att använda datorns förinställda, det gick inte heller.

Datorn kopplar inte upp mot internet med sladd heller!

Alltså, datorer får mig ibland att slita mitt hår...

//millus:crazy:
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Det enklaste sättet är att gå in i datorn och kolla om rutan för erhåll IP-adress automatiskt är iklickad.

- Längst ned till höger i menyn så har du (troligtvis) en ikon för trådlös nätverksanslutning. Dubbelklicka på den.

- Gå in på "Ändra avancerade inställningar"

- Klicka på "Internet protocol" (avmarkera den dock inte, bara dubbelklicka på ordet).

- Under fliken "Allmänt" så kan du kolla om rutan "Erhåll automatisk IP-adress" är markerad. Är den inte det, så markera den. Rutan om DNS-server ska även den vara markerad på automatisk.

Hoppas det kan fungera om du inte redan har kollat detta.
 
Sv: Trådlöst o ip-adress

Jag hoppas ju att du har fått löst saken.
Själv satt jag hos en bekant och slet håret av mig när jag skulle hjälpa dem men det trådlösa.
Gav upp och ringde supporten.
Det kostade 39 bagis.
Efter 35 minuter kunde vi bara konstatera att allt var rätt kopplat och rätt konfigurerat.
Som en sista utväg, lastade vi hem senaste uppdateringen på firmwaren.
Och vips, så fungerade allt! :D
Supporten konstaterade då att det troligen var en bugg i den första firmwaren..
Surt för mina bekanta då, att betala 39:- för att deras firmware hade en bugg. Speciellt när man köpt en sprillans ny router!

Men det var ju bra för mitt självförtroende, eftersom jag inte hade gjort fel!:)

lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 685
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Har en stationär dator med adslmodem, och ska nu koppla in en bärbar med en router emellan. Har några frågor om detta: 1. Hur tar jag...
Svar
4
· Visningar
2 834
Senast: honung
·
S
IT & mobiler Någon som vill ha en julnöt och knäcka? :angel: Då jag ska föreställa den som är minst okunnig på datorer i min familj tyckte mina...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Siriano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp