Träckprov & maskisar

G

Gargamella

Träckprov & maskisar

Tänkte göra ett träckprov i slutet av april (kan vara lagom har jag förstått?!) för att kolla läget. Om de inte har nån mask, kan man bara strunta i att maska av då? Även om några av hästarna i juni-juli ska på bete på annat stället?

När ska man maska av sen då? El ska man strunta i det till nästa vårs nya träckprov?

Vart kan man vända sig för att göra upp ett avmasknings-schema?

Lite funderingar från mig... :confused:
 
Re: Träckprov & maskisar

det är ju olika men lättast är ju att följa en ridskola.. det är ju många olika maskar och parasiter man avmaskar mot.. lättast är att du tar kontack med en vetrinär.. om du vill vara riktigt säker.. men om din häst står med flera häster skall ju alla avmaskas samtidigt och inte gå ut i hagen efter som dom "bajsar" ut äggen men om dom är inne då kommer det i boxen sen ut i på höstacken.. :) lycka till :D
 
Re: Träckprov & maskisar

Hur ser beteshagarna ut, storlek, hästbestånd och hur länge har det gått hästar där? Är det noll så behöver ni ju inte avmaska, men tar ni på alla hästar?
 
Re: Träckprov & maskisar

Följa en ridskola..?! Har ingen sådan i direkt närhet. Nu har vi avmaskat med Ivomec på hösten och Banminth innan betet... Minns inte exakt, har inte papprena här. Självklart maskar vi av hästarna samtidigt. Det där med att ha dem inne har jag hört skilda meningar om. Ska allt bajsas ut måste de stå inne typ 1 vecka... (Omöjligt) Och om man sen släpper dem i samma hage är det eg sak samma....
 
Re: Träckprov & maskisar

Vi har 7 st hästar. De går uppdelade i hagar 2 st, 2 st och 3 st. Hagarna är jämförelsevis stora. Vad ska man säga... Varje hage är minst som två st 20 x 60 -ridhus... Enda jämförelsen jag kunde komma på. :crazy: Mest gräsmark, men även lite skog i varje. Hästar har iaf gått där 10-15 år tror jag. Om träckprov, ska man ta av varje häst lr varje "hage"...?
 
Re: Träckprov & maskisar

Går de inte på bete? Är det så lite mark är det nog rätt högt parasittryck om ni inte mockar regelbundet (varje-varannan vecka).

Bäst är ju att ta individuella prov, men har hästarna gått ihop förra sommaren så går det ju bra att ta samlingsprov.
 
Re: Träckprov & maskisar

Började ist fundera på hur stor tomt vi har. Den är nästan 4000 kvadratmeter. Vår minsta hage är lite större än så. Fan vad svårt jag har för att uppskatta det här... :p Våra hagar är lyx till skillnad från stallen här...

"Går de inte på bete?" Vet inte hur du menar riktigt... Vi har ingen egen beteshage så det räcker att leva på. Väljer man att stanna i stallet under sommaren, får man stödfodra och samma hagart används tyvärr. Det finns gräs, men räcker inte till. Det ser alltså lite olika ut under sommaren. Kan se ut såhär: Tre av hästarna är borta 6 veckor. Två st är borta 3 veckor. Två st kanske blir kvar i stallet. Kanske kommer ngn utomstående gäst till oss några veckor på sommaren...

Men jag kanske missuppfattar din text/din fråga..?
 
Re: Träckprov & maskisar

Nädå, du förstod min fråga :D

Hagarna används alltså året runt i princip? DÅ är det högt masktryck... När ni har så knepigt lär ni tyvärr inte komma ner på så låga masktal att ni kan hoppa över avmaskningar dessvärre. Men ett träckprov kan ju vara "startskottet" till att man ändrar rutiner, t.ex att någon hage får vila varje sommar eller vinter.
 
Re: Träckprov & maskisar

Vad ska vi köra för mask-schema måntro...? Jag har stått i nuvarande stall ganska precis ett år. Innan dess har de inte haft några "bestämmelser" för hur det ska avmaskas. Ett par st ville i mars förra året ABSOLUT avmaska mot styngflugan, så då var jag tvungen att göra det oxå. Men sen fick jag ta över som maskambassadör. :devil:

Vi avmaskade iaf med dubbel dos Banminth några dagar innan betesperioden förra året. Sen tog vi Ivomec i sept-okt, för vi hittade massa flugägg på hästarna.

Vad är lämplig fortsättning på detta?
 
Re: Träckprov & maskisar

Varför ville hon avmaska mot STYNGFLUGAN i mars??? Jösses.

Vilket medel ni väljer spelar ingen roll, bara ni bestämmer er :D Men håll er till samma, och följ medlets intervall. Tar ni ivermectin preparat så blir det 3 dar före betet och sen var 8e vecka till ca sept-okt. Sen inget mer förrän innan betet nästa år.
 
Re: Träckprov & maskisar

För att veterinären hon pratat med minsan sagt att det var nu man som bäst kunde få tag i maskarna... :crazy: Och efterssom jag var helt ny i stallet så vill man inte börjar med att göra sig impopulär... ;)

Om vi gör såhär, säger att i år är år 1:
Tre dagar innan betet avmaskar vi med Pyrantel-preparat. Det ska sedan göras var 4:e vecka under betet. Ok, men om vi är BORTA på bete bara 6 veckor och sedan kommer hem och går HEMMA på bete med stödfodring... Hur länge fortsätter vi med avmaskning var 4:e vecka? Om man vill motverka bandmask, ska man ta DUBBEL dos var 4:e vecka, el räcker det med dubbel dos tex första gången innan betet?

Vi har styngfluga, det brukar vara massa ägg på hästarnas ben. Ska vi blanda in ett ivermectin-preparat mitt i i "pyrantel-preparat-året" eller strunta i det och ta det År 2, då vi kör Ivermectin-preparat?

Nu blev det väldigt mkt, men jag bara mååååste få veta om jag är på rätt bana, eller tänker knasigt... Och vill lära mig! Det blir snurr i skallen! Så snälla, maskexpert-Magdalena -hjälp! :bow:
 
Re: Träckprov & maskisar

Dubbel dos bara första avmaskningen. Var 4e vecka tills gräset är slut, ja eller typ :D Och så sista avmaskningen (ca oktober) tar ni Ivomec (eller liknande) för att ta styngflugan eftersom du säger att ni har mycket. Fick du länk till artikeln? Skriv ut och sätt upp i stallet vettja!

Fråga din stallkompis om hon kan höra med sin veterinär var han fått det ifrån. Det "gamla" var ju december, inte senare. Kanske hon blandar ihop bandmask och styngflugelarver?
 
Re: Träckprov & maskisar

Yeah! Vilken artikel?! :confused:

Om vi kör sådär i år (gjorde likadant förra året), ska vi byta avmaskningsmedel år 2005? Till...?

Sden stallkompisen har flyttat utomlands för flera månader sen & vilken vet det var har jag inte den blekaste om... Så det får vi nog lägga bakom oss. :cool:
 
Re: Träckprov & maskisar

Den här artikeln eller ja, du får kika, den har nog åkt ner en bit på förstasidan.

De medelgrupper du har att byta mellan är ivermectin/moxidectin (samma grupp) och pyrantel. Dvs Banminth och Fyrantel är samma, och "resten" är andra gruppen.
 
Re: Träckprov & maskisar

Tack! Men jag har f-n fortf inte fattat om vi nästa år BARA ska avmaska med ivermectin-grupp-preparat...? Jag börjar känna mig pucko... :confused:
 
Re: Träckprov & maskisar

Vad är det du inte förstår...?
 
Re: Träckprov & maskisar

Om vi nästa år ska byta från pyrantel-preparat till ivermectin-preparat? Eller om vi varje år "resten av livet" ska avmaska med pyrantel hela sommaren och ngt mot styngflugan på hösten. Fick för mig att man skulle växla.
 
Re: Träckprov & maskisar

Nej nej, ni växlar medel varje eller varannat år. Alltså BARA ivermectin ett år, sen BARA pyrantel ett år (undantag styngfluga på hösten då).
 
Re: Träckprov & maskisar

Klart de har mask, det har det alltid.

"Alla hästar, även de som får gå på stora betesmarker och avmaskas regelbundet, har parasiter. Även träckprov kan vara missvisande. För de flesta tarmparasiter går i vila i tarmslemhinnan under kortare eller längre tid och det kan röra sig om år. Avmaskar man en häst med avmaskningsmedel tar man bort vuxna maskar i tarmen. Sedan finns det larver i olika utvecklingsstadier. En del avmaskningsmedel tar även bort de larver som är i slutfasen av sitt utvecklingsstadie, ivermektiner. Sedan finns det preparat som tar ytterligare en del larver i tidigt stadium, moxidektiner.
- Det här har då konsekvenser. För det första att Pyranthel och Banminth bara tar bort de vuxna maskarna och en del av de larver som är på gång att bli vuxna. Vilket gör att du kan ha lika mycket ägg i träcken igen efter en månad. Om du avmaskar med Ivomec kan du ha lika mycket ägg efter två månader och med Cydektin efter tre månader, förklarar Dan Christensson.
- Tar du träckprov inom dessa tider hittar du inga ägg. Så undersökning under denna tid är ganska bortkastade, fortsätter han.
Det diskuteras alltid i stallarna huruvida man ska släppa ut hästarna i hagen efter en avmaskning. Släpp inte ut en häst i en ren hage på ett par dygn efter avmaskningen, för då kommer inälvsparasiterna ut i hagen med träcken.
- På våren om du ska släppa ut dem på ett rent bete där det inte gått hästar på ett år kan du ju vänta några dagar efter avmaskningen med utsläppet. Det finns alltid en viss procent levande ägg i träcken efter avmaskning de närmaste dagarna. Det tar flera dagar för avmaskningsmedlet att gå igenom hästen. Ska du däremot släppa ut dem i en hage som hästen går i varje dag spelar det ingen roll för den är ju smittad ändå. Avmaskning sker då för att hålla nere produktionen av maskägg, avslutar Dan Christensson.
Avmaska hästen enligt de instruktioner som står på förpackningen på avmaskningsmedlet.Det är mycket viktigt att hästen får i sig allt avmaskningsmedel. Det är också viktigt att dosera rätt. Om hästen inte får i sig tillräckligt med avmaskningsmedel verkar det inte ordentligt och inälvsparasiterna kan bli immuna mot avmaskningsmedlet. Receptfria avmaskningsmedel är inte farliga att överdosera, det är i så fall värre om hästen inte får i sig tillräckligt. "
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 105
Senast: Skjøldur
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 714
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp