Träckprov, när då?

B

benjamin

När är det dags att ta träckprov för att mäta maskangrepp?
Som jag har förstått så sover ju många maskar över vintern. När vaknar dem? Här i sthlm är det fortfarande vinter även om solen lyser på dagarna.
 
Jag tar vanligtvis träckprov i april/maj, men tog ett nu i februari. Detta pga att båda hästarna ´"turats om" att ha kolikanfall under vintern. Träckprovet visade att de var infekterade med bandmask (hur DET har gått till vette sjutton, har varit petnoga med avmaskning, och detta var ett baniminth-år)

Men vanligtvis april/maj :)
 
Bandmasken kommer från gräskvalster, och Banminth tar bara vuxna bandmaskar. Be att få recept på Droncit av vet istället.
 
Jepps, jag fick recept på Droncit och avmaskade förra veckan :)
 
Man tar 3-4 bollar och lägger dom i tex dubbla fryspåsar...märker provet å sen skickar man in till lämpligt labb.
 
ah... okej :) man kan skicka till vilket labb som helst som utför träckprov? Hittade just några då jag letade på yahoo.... tack för förklaringen :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp