Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.

Jag har inte försått min squash än, det tänkte jag göra idag. Förra året fick jag inte mina småplantor i jorden förrän i mitten av juli pga flytt. Jag skördade ändå massor.
 
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.
Jag är också sen (som vanligt) fast har iofs försått en del. Men ett år körde jag bara rätt ner i jorden ute. En del hann komma upp och andra inte.
Odla på :)!
 
Mördarsniglarna har hittat till min trädgård. Jag plockar och plockar och eftersom jag avskyr att döda nåt, bär jag över dem till andra sidan gatan (trafikerad asfalt) och slänger dem i gräset under en buske. Både sniglar och snäckor. Men det hjälper inte. Nu har de hittat mina underbara stora Trädliljor och om jag inte sitter där hela natten och vaktar, äter de upp dem. Nu hade en stor snigel gnagt av hela den grova stjälken på en av trädliljorna - och jag har dödat min första snigel med en vass spade.

Jag funderar nu på alternativ. Så humant det bara går (.....) Många tipsar om Snigel Effekt. Sniglarna äter av det, det innehåller metall, sniglarna blir proppmätta och dör. Nån som har tankar kring det medlet? det ska vara ofarligt för alla andra djur och insekter.

Bilden visar min ena trädlilja ifjol. Före sniglarna.....

Visa bifogad fil 14791
Salta på dom,går snabbt o dom hinner inte yngla av sig som det påstås att dom gör när man klyver dom med spade.
 
Sakta men säkert minskar antalet fröpåsar. Idag sådde jag de sista luktärterna och slingerkrassen. Ska sprida ut rosenskära i ena landet också, och de sista ringblommorna. Sen ska jag göra i ordning några krukor sockerärt till altanen. Får väl se hur långt köpejorden räcker. Tur jag har kompost!
 
Mördarsniglarna har hittat till min trädgård. Jag plockar och plockar och eftersom jag avskyr att döda nåt, bär jag över dem till andra sidan gatan (trafikerad asfalt) och slänger dem i gräset under en buske. Både sniglar och snäckor. Men det hjälper inte. Nu har de hittat mina underbara stora Trädliljor och om jag inte sitter där hela natten och vaktar, äter de upp dem. Nu hade en stor snigel gnagt av hela den grova stjälken på en av trädliljorna - och jag har dödat min första snigel med en vass spade.

Jag funderar nu på alternativ. Så humant det bara går (.....) Många tipsar om Snigel Effekt. Sniglarna äter av det, det innehåller metall, sniglarna blir proppmätta och dör. Nån som har tankar kring det medlet? det ska vara ofarligt för alla andra djur och insekter.

Bilden visar min ena trädlilja ifjol. Före sniglarna.....

Visa bifogad fil 14791


Gissar att du inte har möjlighet att skaffa myskanko
10-dygnsprognosen säger att det inte ska bli kallare än kring +10-12°C nattetid och alltså borde jag ju lika gärna kunna flytta ut de äldre odlingarna till växthuset redan nu som att vänta 1-1½ vecka till med det, eller hur? :sneaky:

Vad är det för nått du vill flytta ut i växthuset? Jag har provflyttat en sort i taget men i det stora hela så mår alla bra. Jag tror Fredskalla, Pelargon, Tomat är inne på 3e veckan och de ser ut att må toppen. Det har gått ner till 5grader vissa nätter. ”Kamikaze-tomaten” har precis gått i blom så den mår finfint. Jag säger flytta ut dem och hjälp dem med lite fiberduk/skugga 🙂

(Jag vet fortfarande inte hur stor skillnad mina vattentankar gör.. meningen är ju att solen ska värma upp dem på dagen så värmen avges under kvällen/natten..)
 
Vad är det för nått du vill flytta ut i växthuset? Jag har provflyttat en sort i taget men i det stora hela så mår alla bra. Jag tror Fredskalla, Pelargon, Tomat är inne på 3e veckan och de ser ut att må toppen. Det har gått ner till 5grader vissa nätter. ”Kamikaze-tomaten” har precis gått i blom så den mår finfint. Jag säger flytta ut dem

Olika sorters tomater och olika sorters paprika är det som fått flytta ut, de olika gurkorna och de yngre paprikaplantorna får vänta några veckor till så de hinner växa på sig.

Konstaterar dock redan nu, att även i år så blir växthuset knöfullt :nailbiting:
 
hahaha. Jag hade samma problem förra året. Det satt en vinranka i ett hörn av växthuset och jag fick inte klippa ner den alls under hela sommaren (sambon bestämde). Den tog över rejält.. sen var det missen med den fröodlade lavendeln som visade sig vara tomater... jag tror att det blir bättre i år men jag vet inte riktigt. Jag har bättre struktur i vilket fall. Bättre hyllor, bättre bord och en odlingslåda under vindruvan. Hur ser ditt växthus ut?
 
ett ruckel är bättre än inget.

Ja, det duger tills jag gör ett riktigt växthus, ruckligt, fult som stryk och allmänt skevt, men varmt som en bakugn och fjolårets skörd blev väldigt bra trots att odlingarna inte kom in där förrän i mitten av juni :up:

Finns såpass mycket annat göra här, att ett nytt växthus inte står jättehögt på priolistan.
 
Min squash lever än så länge! :D Nu har vi visserligen inte haft under typ 15 grader nattetid sen jag satte ut den, så jag vågar inte riktigt fira än men det känns ju någorlunda lovande med tanke på hur väderprognosen ser ut... Funderar på om jag ska så ny, just in case, så kan jag sätta ut senare om de nu utplanterade plantorna skulle dö. Problemet är att jag vet hur jag är och att jag aldrig skulle ha hjärta att slänga den nya plantan om det visar sig att den inte behövs (och jag har inte plats att sätta ut en till).

I övrigt är både spenat och majrova på g ute och rabarbern börjar ta sig. :love:

Min rotselleri ser dock ledsen ut och jag vet inte riktigt varför. Har ett gäng plantor som jag bredsått och sen separerat för ett par veckor sedan. De flesta ser glada ut och har tagit fast men två-tre stycken gulnar och slokar.
 
Har varit tyst från mig ett par dagar för jag har sysslat med detta:
E1A5C055-A7E8-4569-AEFB-02072C091E7B.jpeg
 
Jag känner mig ohjälpligt efter med trädgårdslandet och behöver ta beslut idag huruvida det är lönt att ta tag i det eller ej. Kommer uppskattningsvis kunna så på friland nästa helg om jag bestämmer mig för att köra, men är det lönt? Känns sent...? Småland zon 4-5.
Inte alls sent, det är ovanligt varmt tidigt iår och så tror jag det är skåningarna här som är sår tidigt. Jag sådde de som klarar lite kyla förra veckan, men har inte sått tex bönor som vill ha varm jord ännu. Vissa grödor kan man ju så hela säsongen för de är så snabba, sallad, salladslök, rädisor, sockerärtor tex. Gillar man asiatiska blad kan man så dom i juli och få en fin skörd på hösten de står sig trots frost och kyla. Odla på!
 
Bågväxthuset är äntligen färdigt, ska få en dutt tjära till på de platser där vi haft bräder för att jag ska komma åt under "grunden" sen är det "bara" att inreda. Funderar på att ställa en persika där inne. Hur många zoner tjänar man på ett växthus, någon som har koll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp