Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
:banana:Det regnar:banana:

Har samlat 250l regnvatten och nu bytt tunna så hoppas på lite till:bow::bow:
Vi fick en kort störtskur.
Sönerna sprang ut och har med hjälp av hinkar flyttat vatten från tunnorna under stuprören till större tunnor intill. Så just nu har vi bortåt 1000 liter sparat att vattna med.
Men, det var kvar lite i botten på den ena sen senaste regnskuren och däri simmar massor av larver, som jag misstänker är flugor eller myggor eller nåt. Och för att hejda deras utveckling får vi nog försöka vattna slut på det så snart som möjligt.
Slanga vatten till trädgårdslandet eller så...
Och, det gör nog inget om vi passar på att blöta ner lite mer där medan vi har gott om vatten, det har varit lite eftersatt med bevattningen dit den senaste tiden...
 
Antagligen har jag för mycket tid att fundera....

Jag har tills nu vattnat med bäckvatten som jag antar är en smula surt. Bäcken toerkade ut i veckan så jag få övergå till brunnsvatten och det är högt i ph. Runt 8 om jag minns rätt.

Gör det någon skillnad för växterna?
 
Mina jordärtskockor har precis börjat blomma. När kommer de vara skördeklara? Är det när blommorna har vissnat?
Du skördar dem på våren!

Så när jorden går att gräva i nästa vår, tar du upp dem!
De du tar upp nu bir inte bra. De kokar sönder ytterst och är hårda inuti. Inte goda alls.
 
Det regnade i natt. Jag sov dock som en bebis så jag missade allt :meh::D
Men nör jag gick ett varv i trädgården såg jag att mina squash har börjat bli gula i skalet. Varför då??
 
Grannens förbannade får har varit i mina odlingar :rage: De har trampat sönder rödbetsodlingen totalt och den gula löken. Tur att zucchinin klarade sig.
De har dessutom gjort sönder staketet till min vinterhage. :rage:
Skyddsjakt på får?
 
Grannens förbannade får har varit i mina odlingar :rage: De har trampat sönder rödbetsodlingen totalt och den gula löken. Tur att zucchinin klarade sig.
De har dessutom gjort sönder staketet till min vinterhage. :rage:
Skyddsjakt på får?
När jag köpte gården så tyckte jag det var så synd att här inte går några djur runt om. Men nu när man har odlingar är det nog likabra :D Här springer gott om vilt men eftersom hundarna springer lösa så vågar sig inget vilt hit :bump:
 
Det regnade i natt. Jag sov dock som en bebis så jag missade allt :meh::D
Men nör jag gick ett varv i trädgården såg jag att mina squash har börjat bli gula i skalet. Varför då??
Viken squashsort har du?

En del squash blir gulare när de närmar sig mognad. Vissa vintersquashar är gröna som "kart" och sedan blir de gulare. :)
 
Grannens förbannade får har varit i mina odlingar :rage: De har trampat sönder rödbetsodlingen totalt och den gula löken. Tur att zucchinin klarade sig.
De har dessutom gjort sönder staketet till min vinterhage. :rage:
Skyddsjakt på får?
Absolut! Allt som förstör ens odlingar är det skyddsjakt på per automatik :angel:
Får är ju dessutom goda :d Det är värre om det är grannens katt...
 
Här har det normalregnat hela dagen :up: Sen rullade åskan in och med det så öppnade sig skyarna totalt, så nu hällregnar det och blixtrar för fullt runt stugan sen en stund tillbaka eftersom åskvädret ligger precis över här där jag bor :love:

Men efter inget regn alls under hela maj, juni och halva juli så behövs den här rotblötan lika mycket som regnet förra veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp