Bukefalos 28 år!

Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här fortsätter det att inte regna och jag har dessutom börjat bli lite försiktig med vattningen för att vattnet fram för allt ska räcka till de viktiga grönsakerna som squash och djungelgurka :). Mina pumpor och vintersquash på dyngstacken får alltså mer eller mindre klara sig själva nu...
Just precis som jag hade postat det här igår började det regna! Hela 4 mm....

Snacka om att jag är avundsjuk på @Gnist och dennes 55 mm!!!
 
4,2 mm fick vi här. Vi var lovade 66 mm några dagar innan helgen.
Helvete så grinig jag är, men man får väl vara glad för det lilla antar jag.
 
Vi har haft flera skyfall under dagen. Välbehövligt! Det har dock regnat så kraftigt att grusvägen nedanför huset har möblerats om och en tomatplanta hade brutits av. Vattenkannan hittade jag nere vid båtklubben som ligger 50 meter bort. Jag vaknade i morse av att det skade och regnet fullkomligt sprutade in i sovrumsfönstret. Det var som om någon stod med en brandslang och spolade mot fönsterrutorna. Ett riktigt oväder med andra ord.

Mellan regnskurarna har jag hunnit med att putsa avenbokshäcken och även börjat toppa den på höjden till den höjd den slutligt ska ha. Den börjar se riktigt prydlig ut!
 
Min trädgård får nästan noll uppmärksamhet pga höggravid och värmebölja, inte helt kompatibelt. Men lite har jag vattnat på mina få blommor och odlingen, och några bärbuskar. Ett vildäppelträd börjar se visset ut och fick en mycket mager insats med vattenslangen idag, men kanske hjälper det något. Bärbuskarna dock, de flesta har jag inte vattnat och de levererar oj så mumsiga bär. :d Körsbären har också varit en enorm skörd i år. Kunde ju trott de skulle skrumpnat men icke.

Både vi och mina föräldrar har ju djupborrade brunnar. De har vattnat en del på sina odlingar och har en sådan enorm skörd. Hallonen och jordgubbarna var helt galna, de kommer ha oändligt med mangold, grönkål, rödbetor, squash, brysselkål, ärtor, potatis, morötter, bönor... ja jag vet inte allt. Det är som en djungel. :D De har också fått mängder med päron på ett träd som äntligen började ge något päron förra året, nu är det nog hundratalet. Likaså valnötter, det är så mycket nötter att grenarna böjs ner till marken. Äpplen ser också ut att bli mängder, om inte torkan gör dem små och sura eller så. Hade ju trott allt som inte vattnas skulle förtvina men icke. :)

Vi har fått regn några gånger under sommaren, senast igår ca 5-7 mm fast de utlovat 20. Nästa omgång ska komma på onsdag, det var uppe på 15 mm i morse men nu nere på ca 5 mm. De små skurar vi fått har dock gjort all skillnad för beteshagarna men träd och buskar får nog inte se mycket av det lilla.
 
Snabb fråga, har squash och tomatplantor något emot kanel? Jag har myror i pallkragen och de gillar ju inte kanel. Vill inte använda gift av förklarliga skäl.
 
Är det svårt att montera såna där utkastare på stuprör?
Funderar på att sätta upp en tunna till och då vore det ju perfekt att kunna samla allt från taket.
 
Ett par av tomatplantorna har blivit för tunga och brutits av :(. Blir till att plocka av dom tomater som är och låta de eftermogna inne.

Gurkorna växer så pass att jag drog upp två plantor som inte hunnit bilda gurkor än. Vi kommer inte hinna göra av med/lägga in allt, även med hönsens hjälp, annars.

Har kommit några meloner med. Kan det vara idé att plocka bort de blommor som kommer nu, så plantan kan lägga energi på dom frukter som är istället?

Bina har för övrigt hittat in i växthuset nu, det surrar så galet att jag hellre skördar på kvällen när de flugit hem till kupan igen :p.
 
Ett par av tomatplantorna har blivit för tunga och brutits av :(. Blir till att plocka av dom tomater som är och låta de eftermogna inne.

Gurkorna växer så pass att jag drog upp två plantor som inte hunnit bilda gurkor än. Vi kommer inte hinna göra av med/lägga in allt, även med hönsens hjälp, annars.

Har kommit några meloner med. Kan det vara idé att plocka bort de blommor som kommer nu, så plantan kan lägga energi på dom frukter som är istället?

Bina har för övrigt hittat in i växthuset nu, det surrar så galet att jag hellre skördar på kvällen när de flugit hem till kupan igen :p.
Jag hade två grenar som rök av. Jag tryckte ner dem i hinken bredvid moderplantan och bägge grenarna har fått tomater nu.
 
Fick ~25 mm regn (utöver de 55 då) till under natten och gårdagen och med de ~25 mm som kom förra veckan så känns det helt okej efter 2 månaders torka :up: och för första gången sen mitten av juni så är det dags att klippa gräset :D

Gurkorna har som sagt gått småtrögt, men nu har jag ett helt gäng knottergurkor som kommit sig förbi det där ömtåliga stadiet, paprikorna fortsätter ge jämt tillgång och babyplommontomaterna har formligen exploderat :eek: miljarder blommor och massor med kart :love: De större tomaterna hänger dock gröna än, så de verkar vara lika sega på att mogna för mig som för andra :meh:
 
Gurkorna har som sagt gått småtrögt, men nu har jag ett helt gäng knottergurkor som kommit sig förbi det där ömtåliga stadiet, paprikorna fortsätter ge jämt tillgång och babyplommontomaterna har formligen exploderat :eek: miljarder blommor och massor med kart :love: De större tomaterna hänger dock gröna än, så de verkar vara lika sega på att mogna för mig som för andra :meh:
Mina väntade på gemensamt tecken. Sedan drog de igång att rodna och gulna. Tomatexplosion.

Vore betydligt mer praktiskt om de mognade några itaget. Inte tre-fyra på varje planta samtidigt.

(det regnar igen :love: )
 
Fick några skraniga plantor grönkål av ex-svärmor för ca en månad sen och ptja... Såna trivs tydligen också med att bo i sand..

38033448_2329045710446215_6760964473130844160_n.jpg
 
Vill bara att det ska bli svalare, har massor jag vill göra ute men orkar nästan inget annat än titta här på buke och yt i denna värme:(

Vi har 32,5 grader just nu. Det är vår sista semestervecka och vi var verkligen tvugna att ta ner våra syrener innan vi börjar jobba, så det har vi gjort idag. Jag kan säga att det var svettigt! Vi fick spola av oss med trädgårdsslangen efteråt. Nu är det bara rotsystemen kvar att ta hand om, men det får nog göras kvällstid.
 
Inser att jag kanske ska börja rensa ogräs i landet :D

Har låtit nate och annat växa fritt för att om möjligt behålla fukt i jorden. Naken jord torkar ju fortare. Nu har det regnat och både grönsaker och ogräs har tagit rejäl fart.
När naten börjar bli ett par dm kanske man ska börja riva bort den :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp