Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trädgårdslandet med det som blev och en del som inte blev. E270E452-76C0-484C-B1AE-3E25ABCE17E5.jpeg
 
Vi har 32,5 grader just nu. Det är vår sista semestervecka och vi var verkligen tvugna att ta ner våra syrener innan vi börjar jobba, så det har vi gjort idag. Jag kan säga att det var svettigt! Vi fick spola av oss med trädgårdsslangen efteråt. Nu är det bara rotsystemen kvar att ta hand om, men det får nog göras kvällstid.
Urk, lider med er som behövt jobba i denna värme.
 
Var ute förut så passade på att kolla hur djupt vattnet är i den grävda brunnen som jag tar vatten ifrån till minna växter
20180731_120958.jpg
Bilnyckeln står på höjden och mitt pekfinger är hur högt vattnet går i brunnen.
Fylls på ganska bra än så länge men är nervös då dom andra 2 grävda är tomma.:nailbiting:
 
Vi har 32,5 grader just nu. Det är vår sista semestervecka och vi var verkligen tvugna att ta ner våra syrener innan vi börjar jobba, så det har vi gjort idag. Jag kan säga att det var svettigt! Vi fick spola av oss med trädgårdsslangen efteråt. Nu är det bara rotsystemen kvar att ta hand om, men det får nog göras kvällstid.

Hmm! Själv kämpar jag för att hålla liv i mina syrener som ska planteras vid växthuset, om/när det någon gång blir lite mer gynnsamma väderförhållanden... inte lika svettigt arbete men de är inte glada där de står och väntar i sina svarta plastkrukor. Närmaste regnchans - tidigare 10 preliminära millimeter på söndag - har ännu en gång förintats till ett nytt besked om 0,5. Det lär inte förbättra några planteringsmöjligheter speciellt. :arghh:
 
Hmm! Själv kämpar jag för att hålla liv i mina syrener som ska planteras vid växthuset, om/när det någon gång blir lite mer gynnsamma väderförhållanden... inte lika svettigt arbete men de är inte glada där de står och väntar i sina svarta plastkrukor. Närmaste regnchans - tidigare 10 preliminära millimeter på söndag - har ännu en gång förintats till ett nytt besked om 0,5. Det lär inte förbättra några planteringsmöjligheter speciellt. :arghh:

Hoppas att det snart blir planteringsväder!

I Stockholmsområdet väntas vädret vända redan i nästa vecka med maxtemperatur på 19-20 grader. Det ska bli skönt! Jag kommer behöva ge mig på att flytta avenbokshäck pga dränering av husgrund. Det är illa nog att behöva flytta den i augusti, men jag har framförallt oroat mig över att värmeböljan ska fortsätta. Men nu verkar vädret bli mer humant iallafall.
 
Igår kväll så skördade jag några kilon vaxbönor och brytbönor. Men även lite bondbönor. Nu till min fråga, vad fasen gör jag med bondbönorna? Kommer ihåg att det var ett jäkla pill att skala, måste man skala dom?

Sen, måste vax/brytbönor slängas i kokande vatten innan jag kan frysa dem eller kan jag frysa dem helt råa??
 
Igår kväll så skördade jag några kilon vaxbönor och brytbönor. Men även lite bondbönor. Nu till min fråga, vad fasen gör jag med bondbönorna? Kommer ihåg att det var ett jäkla pill att skala, måste man skala dom?

Sen, måste vax/brytbönor slängas i kokande vatten innan jag kan frysa dem eller kan jag frysa dem helt råa??
Ta av baljan på bondbönorna, sedan kokar du dom någon minut och efter det så trycker du ut dom ur sin hinna, brukar gå någorlunda smidigt om de bara är lätt kokade.
 
Tog äntligen tag i att rensa "rondellen" på framsidan. Det blev fint :) nu ska bara grusgången rensas också.. Gick ett varv med ättika nu ikväll så förhoppningsvis blir det lätt att rensa till helgen.
 
Alltså - min bifftomater i år är inget roliga alls.

De är knöliga och oerhört ojämna och har gröna hårda stråk inuti. Man får skära bort massor från dem.
Både Brandy Wine och Buffalo Steak växer konstigt.
Hoppas det rättar till sig på de som kommer senare.
 
Alltså - min bifftomater i år är inget roliga alls.

De är knöliga och oerhört ojämna och har gröna hårda stråk inuti. Man får skära bort massor från dem.
Både Brandy Wine och Buffalo Steak växer konstigt.
Hoppas det rättar till sig på de som kommer senare.
Alla mina bifftomater spricker och har konstiga utväxter. Fattar inte alls vad som är fel.
 
Alla mina bifftomater spricker och har konstiga utväxter. Fattar inte alls vad som är fel.
+ @tanten bifftomater är ju så diviga. Det där med konstiga former och sprickningar tycker jag alltid det blir. De är ju även extra känsliga för ojämn bevattning och eller temperaturer. De som utvecklades först hos mig har blivit helkonstiga men de som kom efter verkar ha ett mer normalt utseende, får hoppas på att de blir fina :).
 
+ @tanten bifftomater är ju så diviga. Det där med konstiga former och sprickningar tycker jag alltid det blir. De är ju även extra känsliga för ojämn bevattning och eller temperaturer. De som utvecklades först hos mig har blivit helkonstiga men de som kom efter verkar ha ett mer normalt utseende, får hoppas på att de blir fina :).
Diviga? I så fall passar vi inte ihop :cry:

Jag odlar ju i tunnel och då blir det svalare på natten och varmare på dagen. Vatten får de i ohemula mängder. Jag vattnar en ligt den princip jag lärt mig - tomater ska ha så mycket vatten man tror och så lika mycket till

Det är de första som avverkas nu Får hoppas på bättre former sen.
Buffalo Steak är värst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp