Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag skördat och tagit tillvara på tomater och gurkor, så 4 burkar smörgåsgurka, 1 burk bostongurka och ytterligare 8 burkar tomatsås har hamnat i matkällaren :up:

38465703_2338074609543325_7461951484284895232_n.jpg


Nu först har gurkorna börjat komma igång ordentligt, så jag har ett helt gäng på tillväxt :)
 
Idag har jag skördat och tagit tillvara på tomater och gurkor, så 4 burkar smörgåsgurka, 1 burk bostongurka och ytterligare 8 burkar tomatsås har hamnat i matkällaren :up:

38465703_2338074609543325_7461951484284895232_n.jpg


Nu först har gurkorna börjat komma igång ordentligt, så jag har ett helt gäng på tillväxt :)
har du något bra och enkelt recept på smörgåsgurka?
 
Jag odlar purjolök för första gången i år. Den är jätte fin, men börjar producerar blommor. Det verkar också som att de som har börjat få blommor är hårda innuti. Är det vanligt att de går i blom, eller beror det på den varma sommaren? Hade ju tänkt att de skulle stå kvar länge i landet till vintern.
 
Fasanerna har sandbadat sönder min lökodling.
Min blåbärsbuske dog i torkan.
Mina gurkor har fått spinn.

Det går bra nu.
 
Roade mig med att räkna ut att om alla potatisstånd ger på ett ungefär lika mycket som de jag ryckte idag, så kommer jag att kunna skörda kring 80 kg av bara den sorten :nailbiting:

Andra sorten torde väl ge däromkring den också, fast med den vet jag att den oömma modern kommer att förse sig med vad de behöver över vintern, men ändå.. Jag kommer få potatis i överflöd :D
 
Mina tomatplantor brer ut sig helt galet. Borde jag försöka minska ner dem? De kom ut sent (början av juni) så de ligger efter med frukterna och jag är rädd att inte så mycket kommer hinna mogna.

CFA509A0-FED0-4627-B772-524FE687DF5F.jpeg
 
Jämmer och elände.

Hade pga andra sysslor inte plockat bönor på ett par dagar. Plockade nu på morgonen och fyllde nästan en tiolitershink :nailbiting:


Jag har redan bönor så det räcker för hela vintern. Då har ändå en sort inte börjat ge än. Den godaste sorten som jag vill frysa in mycket av.
Får försöka sprida mina bönor över nejden..... Kanske finns det vänner som vill ha.
 
Jämmer och elände.

Hade pga andra sysslor inte plockat bönor på ett par dagar. Plockade nu på morgonen och fyllde nästan en tiolitershink :nailbiting:


Jag har redan bönor så det räcker för hela vintern. Då har ändå en sort inte börjat ge än. Den godaste sorten som jag vill frysa in mycket av.
Får försöka sprida mina bönor över nejden..... Kanske finns det vänner som vill ha.
Pickla dom!
 
Mina tomatplantor brer ut sig helt galet. Borde jag försöka minska ner dem? De kom ut sent (början av juni) så de ligger efter med frukterna och jag är rädd att inte så mycket kommer hinna mogna.

Visa bifogad fil 17908

Det räcker med att toppa för att den ska fokusera på tomaterna istället för på tillväxt.

Mina brer också ut sig helt galet eftersom jag reste bort utan att binda upp dem ordentligt. När jag kom tillbaka så hade de växt explosionsartat. Jag har dessutom satt dem för tätt på kolonilotten, så jag har ett ogenomträngligt snår av tomat.
 
Ooh, har du lust att dela med dig av recept? :)

Ca. 650 gram mangold som förvälls, kramas ur och hackas.

2 gula lökar och 4-5 vitlöksklyftor hackas och fräses mjuka. Blanda med mangoldshacket.

Tillsätt en burk hackad majs (kan säkert uteslutas eller ersättas med dito bönor eller kikärter), 4 ägg, 1-1,5 dl vetemjöl och en riven halloumi. Salta lite, peppra och låt stå och svälla en stund innan du steker dem.

OBS! Jag har ännu inte provsmakat. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp