Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte :o. Det var sambon som beställde, men jag känner igen konstruktionen.
Vårt beställdes via Estland eller Lettland har jag för mig. Billigare än i Sverige.

Det här är svensksålt och jag tar nog kostnaden för det känns som om ev reklamering odyl blir lättare.

Tycker du 18kvm är en rimlig yta?
 
Det här är svensksålt och jag tar nog kostnaden för det känns som om ev reklamering odyl blir lättare.

Tycker du 18kvm är en rimlig yta?
Hade vi köpt via sverige hade vi nog också väntat på det där spetsiga.

Ja, tycker 18 kvm är väldigt bra. Finns gott om plats att odla och med lite planering kan jag nog få in ett litet bord och två stolar också.
 
Hade vi köpt via sverige hade vi nog också väntat på det där spetsiga.

Ja, tycker 18 kvm är väldigt bra. Finns gott om plats att odla och med lite planering kan jag nog få in ett litet bord och två stolar också.

Det låter bra och ett bord osv är inte aktuellt för mig, däremot vill jag ha en mindre arbetsbänk med hyllor. Särbon får designa och bygga den :D
 
@athena_arabians och @hemlig är det avertos? Jag köpte från dom förra året, förutom att det var lite pyssligt att montera (gick bra men behövdes tålamod) så har det fungerat hur bra som helst. Jag har det mer rundade 12 kvm (så det kunde gå som friggebod). Snön bara glider av så jag har inte behövt vara ute och puffa bort någon snö, det är kanalplats då hållbart på det viset med och lätta att bygga ut om man vill det. Jag köpte direkt från averto, väldigt prisvärt och snabb leverans.
 
Aldrig beställt av impecta tidigare, men kan ju inte direkt klaga. Idag kom beställningen :).
Ska nog börja så lite i helgen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20190206_184440.jpg
    IMG_20190206_184440.jpg
    261,4 KB · Visningar: 39
Jag funderar på att köpa rosa sammetsbaner att ha i vardagsrummet, de ska tydligen växa snabbt om man bara får dem att gro och hur coolt vore det inte att ha egna bananer??? Det ska tydligen vara svårt att få dem att gro dock, så jag behöver nog köpa en värmeplatta eller liknande.

Har ni här tips på någon prisvärd?
 
Jag funderar på att köpa rosa sammetsbaner att ha i vardagsrummet, de ska tydligen växa snabbt om man bara får dem att gro och hur coolt vore det inte att ha egna bananer??? Det ska tydligen vara svårt att få dem att gro dock, så jag behöver nog köpa en värmeplatta eller liknande.

Har ni här tips på någon prisvärd?
Du vet väl om att bananer är en ört som vissnar när den satt frukt? :angel:
 
Jag funderar på att köpa rosa sammetsbaner att ha i vardagsrummet, de ska tydligen växa snabbt om man bara får dem att gro och hur coolt vore det inte att ha egna bananer??? Det ska tydligen vara svårt att få dem att gro dock, så jag behöver nog köpa en värmeplatta eller liknande.

Har ni här tips på någon prisvärd?
https://blog.gardeningknowhow.com/tbt/pink-banana-plants/ Spännande jag har inte sett dom som planta, men impecta och thompson & morgan verkar ha fröer.
 
Även den sorten? Det står det inget om någonstans nämligen :cautious::cautious:
Det gäller alla bananer men det tar många år innan den bär frukt och sen får man skära bort den, tydligen skjuter bananer nya "stjälkar" som växer upp, sätter ny frukt för att sen vissna ner.
 
Det gäller alla bananer men det tar många år innan den bär frukt och sen får man skära bort den, tydligen skjuter bananer nya "stjälkar" som växer upp, sätter ny frukt för att sen vissna ner.
Dessa ska ge frukt inom ett år. Står ingenstans att de skulle vissna när de får frukt.
 
Dessa ska ge frukt inom ett år. Står ingenstans att de skulle vissna när de får frukt.
Banansläktet, Musa, innehåller 70 arter som alla är örter. Vissa kan bli upp till 10 meter höga. Bladskaften sitter tätt ihop och bildar en skenstam. Blomställningen tränger sig upp i mitten av plantan. Hanblommorna sitter i toppen, därefter sitter honblommorna som sedan utvecklas till bananer. De odlade matbananerna bildar frukter utan pollinering. Efter det att bananerna mognat dör just den plantan, men en ny planta skjuter upp från jordstammen.
 
Senast ändrad:
Nu har allt som såtts grott! Paprika, tomat, chili, kronärtskocka. En sort av varje. Köpte växtlampor idag till vanlig fönsterbelysning. Inte optimalt men hade redan sladdarna, så får väl cirkulera plantorna eftersom skenet är runt. :) Nu ska jag bara hålla liv i de små sköra plantorna... Inte min starka sida.

Snart ska vi bygga varmbänk och mocka gödsel i sopsäckar! Så pepp på det!
 
Vill byta ut ljungen i krukan och blomlådan på mitt lilla hus till vårblommor :love: Murgrönan jag haft däri sedan i somras verkar älska att bo här, så fin!! Så den får stanna.

Vilka växter rekommenderar ni? Vill helst att de är fina länge, gillar inte att hålla på att köpa o slänga. Men alla våriga lökväxter blommar kanske bara en gång och vissnar sedan? Så jag får byta igen till sommaren? Jag har ju mest typ påsklilja (mini), pärlhyacint, krokus, snödroppar, liljekonvalj osv i tankarna nu. Har ingen mark att plantera ut dem på och inte heller något ställe att förvara växter utan det är krukan och blomlådan som gäller :laugh:
 
Vill byta ut ljungen i krukan och blomlådan på mitt lilla hus till vårblommor :love: Murgrönan jag haft däri sedan i somras verkar älska att bo här, så fin!! Så den får stanna.

Vilka växter rekommenderar ni? Vill helst att de är fina länge, gillar inte att hålla på att köpa o slänga. Men alla våriga lökväxter blommar kanske bara en gång och vissnar sedan? Så jag får byta igen till sommaren? Jag har ju mest typ påsklilja (mini), pärlhyacint, krokus, snödroppar, liljekonvalj osv i tankarna nu. Har ingen mark att plantera ut dem på och inte heller något ställe att förvara växter utan det är krukan och blomlådan som gäller :laugh:
Penseer och violer håller nästan hela sommaren. Men det är nog lite tidigt ännu. Vänta till mars.
 
Banansläktet, Musa, innehåller 70 arter som alla är örter. Vissa kan bli upp till 10 meter höga. Bladskaften sitter tätt ihop och bildar en skenstam. Blomställningen tränger sig upp i mitten av plantan. Hanblommorna sitter i toppen, därefter sitter honblommorna som sedan utvecklas till bananer. De odlade matbananerna bildar frukter utan pollinering. Efter det att bananerna mognat dör just den plantan, men en ny planta skjuter upp från jordstammen.

Jag tycker inte om dig längre :cautious:;)

Det är ju attans att jag aldrig verkar kunna hitta växten för mig.

Hittade färdiga citron och andra citrusfrukter på plantagen, men de kostade 500 kr/st, vilket jag inte anser är dyrt för man vad man får, men jag har lagt ca 20 000 på hästen senaste månaden och än är vi inte klara än. Och jag är ju ändå student... Jag måste försöka vara lite ekonomisk! Meeeen så fina de träden var!

Ingen som vet hur långt tid det tar innan de är sådär fina träd på ca 50 cm i höjd? Säkert flera år va? Bananplantan kändes enkel eftersom den blev stor på typ 3 månader.
 
Jag tycker inte om dig längre :cautious:;)

Det är ju attans att jag aldrig verkar kunna hitta växten för mig.

Hittade färdiga citron och andra citrusfrukter på plantagen, men de kostade 500 kr/st, vilket jag inte anser är dyrt för man vad man får, men jag har lagt ca 20 000 på hästen senaste månaden och än är vi inte klara än. Och jag är ju ändå student... Jag måste försöka vara lite ekonomisk! Meeeen så fina de träden var!

Ingen som vet hur långt tid det tar innan de är sådär fina träd på ca 50 cm i höjd? Säkert flera år va? Bananplantan kändes enkel eftersom den blev stor på typ 3 månader.

Kan man inte bara plocka bort bananerna så fortsätter den växa? Var väl bara efter mogna bananer som den dör? Eller har det ingen betydelse?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 681
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp