Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måste ha tappat ett frö på sidan där
 

Bifogade filer

  • IMG_20190203_111647_1.jpg
    IMG_20190203_111647_1.jpg
    196,3 KB · Visningar: 9
Oliv? Jag håller på att övervintra en just nu. Även citron, men hört att en del har problem med ohyra. Monstera är ju annars extremt lättskött och gör sig bra i ett hörn. Likaså olika fikusar, paraplyaralia osv?

Skrubba krukorna du! Spara på det du redan har :)
Helst inte växter som inte ger frukt.

Hur snabbt växer passionsfrukt? Jag har några frön och även om de tar tid på sig så... Men jag vet inte hur stora de blir?
 
Helst inte växter som inte ger frukt.

Hur snabbt växer passionsfrukt? Jag har några frön och även om de tar tid på sig så... Men jag vet inte hur stora de blir?
Det tar tid för dem att gro men blir sedan vackra slingerväxter. Jag har dock aldrig lyckats dra upp från frö och få frukt. Monstera får tydligen goda frukter, den heter ju Monstera Deliciosa (=delikat) på latin.
 
Helst inte växter som inte ger frukt.

Hur snabbt växer passionsfrukt? Jag har några frön och även om de tar tid på sig så... Men jag vet inte hur stora de blir?
Mandarin eller liknande? Det brukar finnas små träd på till exempel Blomsterlandet. Avokado? Ingen aning om du kan få frukt på dom dock.
 
Det tar tid för dem att gro men blir sedan vackra slingerväxter. Jag har dock aldrig lyckats dra upp från frö och få frukt. Monstera får tydligen goda frukter, den heter ju Monstera Deliciosa (=delikat) på latin.
Jo men de bär sällan frukt i Sverige och det kan ta upp till ett år för frukten att mogna. Det känns inte riktigt som växten för mig :D


Mandarin eller liknande? Det brukar finnas små träd på till exempel Blomsterlandet. Avokado? Ingen aning om du kan få frukt på dom dock.
Avokadon har ju rätt tråkigt utseende, bara lång med stora blad högst upp, känns lite tråkigt.

Ja jag får kanske kolla i någon affär, någon som har tips på bra blomsterbutiker i Uppsala? Jag är ju helt nyinflyttad så jag har ju ingen koll alls :D
 
Jo men de bär sällan frukt i Sverige och det kan ta upp till ett år för frukten att mogna. Det känns inte riktigt som växten för mig :D



Avokadon har ju rätt tråkigt utseende, bara lång med stora blad högst upp, känns lite tråkigt.

Ja jag får kanske kolla i någon affär, någon som har tips på bra blomsterbutiker i Uppsala? Jag är ju helt nyinflyttad så jag har ju ingen koll alls :D
Känner bara till Plantagen och Blomsterlandet förutom IKEA, men den räknas nog inte som blomsterbutik. Citrusträd är nog annars det som kan fungera bäst, om du inte nöjer dig med chili eller paprika, kanske tomat?
 
Känner bara till Plantagen och Blomsterlandet förutom IKEA, men den räknas nog inte som blomsterbutik. Citrusträd är nog annars det som kan fungera bäst, om du inte nöjer dig med chili eller paprika, kanske tomat?
Jag har haft paprika innan, och jag gillar paprika, de växer fint och är ju väldigt villiga till att sätta frukt.

Men något lite mer spännande vore roligt! Kanske 2 olika sorters citrusträd?

Sen är frågan om jag ska köpa färdiga träd eller om jag ska dra upp från frön. Jag är ju lite orolig att få hem ny ohyra om jag köper ett färdigt träd.
 
Jag har haft paprika innan, och jag gillar paprika, de växer fint och är ju väldigt villiga till att sätta frukt.

Men något lite mer spännande vore roligt! Kanske 2 olika sorters citrusträd?

Sen är frågan om jag ska köpa färdiga träd eller om jag ska dra upp från frön. Jag är ju lite orolig att få hem ny ohyra om jag köper ett färdigt träd.
Det kan jag förstå, men vill du har frukt och sår själv så får du nog ställa in dig på att det kommer ta några år. Det finns ju många roliga frön från frukter man kan så och på youtube finns mycket bra tips. :up:
 
Jag har haft paprika innan, och jag gillar paprika, de växer fint och är ju väldigt villiga till att sätta frukt.

Men något lite mer spännande vore roligt! Kanske 2 olika sorters citrusträd?

Sen är frågan om jag ska köpa färdiga träd eller om jag ska dra upp från frön. Jag är ju lite orolig att få hem ny ohyra om jag köper ett färdigt träd.
Det tar MÅNGA år att få frukt från egen kärna har jag hört, men har man tålamod så är det ju jättekul!

Jag tycker ohyra kommer från tomma intet. Hade sticklingar från ett palettblad som bott inne hela livet. Fullt i bladlöss. Ingen aning om var dom kommer ifrån, mitt i vintern. Inget annat drabbat :cautious:
 
Det tar MÅNGA år att få frukt från egen kärna har jag hört, men har man tålamod så är det ju jättekul!

Jag tycker ohyra kommer från tomma intet. Hade sticklingar från ett palettblad som bott inne hela livet. Fullt i bladlöss. Ingen aning om var dom kommer ifrån, mitt i vintern. Inget annat drabbat :cautious:
Bladlöss känns ganska enkelt att bli av med dock, så det är jag inte rädd för.

Men sorgmyggorna!!!! De satans sorgmyggorna!!! :arghh::arghh::arghh:
 
Bladlöss känns ganska enkelt att bli av med dock, så det är jag inte rädd för.

Men sorgmyggorna!!!! De satans sorgmyggorna!!! :arghh::arghh::arghh:
Är det inte de man blir av med när man lägger ner klyftad potatis med snittytan neråt? Då söker sig larverna in i potatisen och sen kan man slänga eländet. :idea:
 
Bladlöss känns ganska enkelt att bli av med dock, så det är jag inte rädd för.

Men sorgmyggorna!!!! De satans sorgmyggorna!!! :arghh::arghh::arghh:
Jag tycker sorgmygg är enklare :p mina sticklingar ställde jag ut. I minus 22. Och skrattade skadeglatt. Jag såg några myggor i mina frösådder, satt upp en gul klisterlapp. Inte en mygga sen dess. :up:
 
Är det inte de man blir av med när man lägger ner klyftad potatis med snittytan neråt? Då söker sig larverna in i potatisen och sen kan man slänga eländet. :idea:
Jo jo, ni sa det här ja. Men nej, det fungerar inte kan jag tala om :cautious:


Jag tycker sorgmygg är enklare :p mina sticklingar ställde jag ut. I minus 22. Och skrattade skadeglatt. Jag såg några myggor i mina frösådder, satt upp en gul klisterlapp. Inte en mygga sen dess. :up:

Hos mig hann inte saker komma upp, de dog, uppätna av larverna innan de kom så långt. Dog inte sticklingarna när du ställde ut dem så?
 
Jo jo, ni sa det här ja. Men nej, det fungerar inte kan jag tala om :cautious:




Hos mig hann inte saker komma upp, de dog, uppätna av larverna innan de kom så långt. Dog inte sticklingarna när du ställde ut dem så?
Haha ja, dom stendog tillsammans med lössen. :rofl: moderplantan mår kanon, jag hade tagit sticklingar i höstas då jag hörde att dom hade lättare att överleva vintern. Nu lever modern så dom fick DÖ :devil:
 
Jag har haft paprika innan, och jag gillar paprika, de växer fint och är ju väldigt villiga till att sätta frukt.

Men något lite mer spännande vore roligt! Kanske 2 olika sorters citrusträd?

Sen är frågan om jag ska köpa färdiga träd eller om jag ska dra upp från frön. Jag är ju lite orolig att få hem ny ohyra om jag köper ett färdigt träd.
Någon chili kanske, tycker själv chiliplantorna är snygga.
 
Jo men de bär sällan frukt i Sverige och det kan ta upp till ett år för frukten att mogna. Det känns inte riktigt som växten för mig :D



Avokadon har ju rätt tråkigt utseende, bara lång med stora blad högst upp, känns lite tråkigt.

Ja jag får kanske kolla i någon affär, någon som har tips på bra blomsterbutiker i Uppsala? Jag är ju helt nyinflyttad så jag har ju ingen koll alls :D
Landqvist handelsträdgård. Fast de har ju mer uteväxter, sen när säsongen för det är igång. Vet inte hur det är nu på vintern...
Blomsterlandet i Boländerna, ganska nära Plantagen. Sen finns det någon på Kungsgatan också, kan inte komma på vad den kan heta... och det finns ju en del mindre blomsterbutiker lite här och var.
 
Vi hann inte ta upp all potatis ur landen i höstas :o (skäms). Går det att äta dom i år i stället? Eller ta upp och sätta nya? Vet att de kan fortsätta gro, men då kommer de överallt i landet så det är inte ett alternativ (vis av erfarenhet :p).
 
Vi hann inte ta upp all potatis ur landen i höstas :o (skäms). Går det att äta dom i år i stället? Eller ta upp och sätta nya? Vet att de kan fortsätta gro, men då kommer de överallt i landet så det är inte ett alternativ (vis av erfarenhet :p).
ta upp dem och sätt dem igen...

//hon som fortfarande inte skördat sina morötter och rödbetor...
(de lär väl hamna på komposten när det är dags att köra jordfräs i trädgårdslandet, till våren...)
 
Jo jo, ni sa det här ja. Men nej, det fungerar inte kan jag tala om :cautious:




Hos mig hann inte saker komma upp, de dog, uppätna av larverna innan de kom så långt. Dog inte sticklingarna när du ställde ut dem så?
Ställ ut jorden i kylan innan du planterar i den så tar du död på eventuella ägg som ligger där och väntar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 638
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp