Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många frågor blir det nu. Rondellpetunia, vad innebär det? Är det något mellanläge mellan vanlig petunia och hängpetunia?
 
Många frågor blir det nu. Rondellpetunia, vad innebär det? Är det något mellanläge mellan vanlig petunia och hängpetunia?

Rondellpetunior blir rätt höga och yviga är min erfarenhet. Tar rätt mycket plats och kan nog funka rätt bra i offentliga och andra lite större planteringar. Jag hade sådana ett år men de blev inga favoriter direkt.
 
Rondellpetunior blir rätt höga och yviga är min erfarenhet. Tar rätt mycket plats och kan nog funka rätt bra i offentliga och andra lite större planteringar. Jag hade sådana ett år men de blev inga favoriter direkt.

Funkar de i balkonglådor och krukor som är ungefär 30-40cm höga och 30 cm breda?
 
OM min kropp vill samarbeta med mig ska jag försöka dra igång lite sådd i veckan som kommer. Senare än förra året, men det går säkert bra ändå. Det får bli lite gula tomater och några paprikor till att börja med, så får vi se sen.
Vet inte när jag ska så rabarberfrön, när det är bäst att börja med dem. De är ju lite mer långstidsprojekt, behöver inte vara klara till i sommar eftersom de inte ska skördas förrän nästa sommar som tidigast...

Men en fundering. Har inte gjort så tidigare, men funderar på att testa att ha plantjord i botten på krukorna jag sår i och lite såjord uppepå. Någon har sagt att det är en bra ide. Frågan är bara hur tjockt lager med såjord man behöver ha?
Jag som bor i zon IV i norra Mellansverige behöver tydligen inte ha bråttom än. Mina vänner proffsodlarna sår sina växthustomater i månadsskiftet feb/mars som tidigast.

Däremot så rekommenderar de att fröså löken istället för att använda sättlök. Den blir lagringståligare och större. Jag har aldrig testat men kanske ska försöka mig på det i år?
 
Jag som bor i zon IV i norra Mellansverige behöver tydligen inte ha bråttom än. Mina vänner proffsodlarna sår sina växthustomater i månadsskiftet feb/mars som tidigast.

Däremot så rekommenderar de att fröså löken istället för att använda sättlök. Den blir lagringståligare och större. Jag har aldrig testat men kanske ska försöka mig på det i år?
Jag bor i zon 4 och sår mina tomater i mars, jag ser ingen anledning att skynda på det hela, det blir bara trångt och sjukligt.
 
Men ärligt talat... 😯
Det är mitten av februari och snön har just smält bort...
20190214_223521.jpg
 
Var i föräldrarnas land igår och kikade. Översvämning och trist men det var en fin dag och man kan minnas prakten i somras. :love:
IMG_20190215_135115401_HDR.jpg

Här stod det broccoli förra året. Ungefär där jag står var det stora ställningar med bönor. :)
De har ritat upp var allting ska vara i år så vi inte odlar ärtor på samma plätt osv. :) Jag har också gjort en skiss över trädgården och mina önskemål, hoppas det hinns med! Idag ska vi ta ett stort steg och bygga lådor till varmbänkar, en hos oss var!

Har också önskat mig typ pallkragelådor av mannen som ska stå på vår soligaste och varmaste plats. Där är det berg direkt under jordytan, jättetorrt och magert. Växer knappt gräs, bara ljung. Ingen idé att försöka odla på friland men några lådor blir perfekt. Sticker upp lite berg på en plats också och där tänkte jag ställa lite trasiga krukor, fälgar och byttor och så kryddor. :)
 
Ni som har växthus, vad har ni för storlek på era?
Eftersom vi flyttar i april tänkte jag köpa ett tillfälligt tunnelväxthus att ha tills vi vet var vi kommer att bygga det permanenta växthuset. Kikade först på ett som är 16 kvm, men är rädd att det ändå blir för litet? Jag får plats med det som är 26,4 kvm.

Det som ska ha plats är följande:
10-12 plantor med gurka
16 plantor med paprika och chili
20 plantor med tomat



...nu när jag listade upp det känns 16 kvm väldigt litet... :cautious:
 
Ni som har växthus, vad har ni för storlek på era?
Eftersom vi flyttar i april tänkte jag köpa ett tillfälligt tunnelväxthus att ha tills vi vet var vi kommer att bygga det permanenta växthuset. Kikade först på ett som är 16 kvm, men är rädd att det ändå blir för litet? Jag får plats med det som är 26,4 kvm.

Det som ska ha plats är följande:
10-12 plantor med gurka
16 plantor med paprika och chili
20 plantor med tomat



...nu när jag listade upp det känns 16 kvm väldigt litet... :cautious:
Jag har 6m2. :D men i det rymde jag 2-3 gurkor, 4 meloner, 3 paprika och 9 olika chili. Det var trångt, men det gick!

Spontant: ju större desto bättre! Jag hade nog klarat mig med 16m2 utan problem.
 
Jagr så efter i pr att det nästan är skrattretande. Jac har k te ens fått ipp bordet i rummet där jag ska förså allt.

Jag Behöver lite hjälp. Majsen jag sådde förra året smakade ju nästan fodermajs så den åkte i tunnan direkt. Jag vill åt en sort som är sööööööt. Ideer och förslag?
 
Ni som har växthus, vad har ni för storlek på era?

16, 4 kvm men då har jag en soffa och bord och sånt också. I fjol hade jag ett par melonplantor, kanske 8-9 tomatplantor, en aubergine, fyra paprikor, ett par chili, 3 eller 4 gurkor, ett citronträd och lite blommor. Hade fått plats med mer men det räckte som premiärår.

16 kvm ren odlingsyta räcker långt, men samtidigt har jag aldrig hört någon klaga på att den haft för stort växthus.
 
Jagr så efter i pr att det nästan är skrattretande. Jac har k te ens fått ipp bordet i rummet där jag ska förså allt.

Jag Behöver lite hjälp. Majsen jag sådde förra året smakade ju nästan fodermajs så den åkte i tunnan direkt. Jag vill åt en sort som är sööööööt. Ideer och förslag?

Man kan inte ligga SÅ katastrofmycket efter när det bara är den 16 februari. :) Det är ju inte säkert att vårens utveckling fortsätter som idag. Jag släpade också lite med mina januarisådder och fick ner huvuddelen av dem för bara en vecka sedan. Växthussådderna av sallat, spenat och persilja först idag. Men vi hinner!

Jag har ingen majserfarenhet alls, var på G i fjol men allt dog ju torkdöden så det blev inget. I fröpåseförrådet ligger där i alla fall en påse som heter "Incredible" och beskrivs som sweet corn, sweet flavour, tolerant against rust. Den köpte jag från odla.nu har jag för mig. Hoppas testa den i år om jag bara kommer på var jag ska ha den...

Impecta har minimajssorter som jag är väl så sugen på, så gott att ha och woka! Och dessutom kan de fungera som popcornmajs. Måste nog testas. Deras sockermajs beskrivs även som "extra supersöt", om det kan vara något?
 
Fick en vindruveplanta av mamma i somras. Idag berättade hon att jag ska klippa lite i den på vintern. Någon som vet hur jag ska tänka när jag beskär?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp