Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bor i zon IV och har inte satt ett frö än. Det är inte för sent än va? :nailbiting:

Mvh får aldrig ändan ur :p
beror möjligen på vad du tänkt odla för något
jag bor på gränsen mellan zon 2-3 typ och jag har inte heller sått något.

Däremot har jag ÄNTLIGEN fått loss tummen och skördat förra årets morötter idag! Det var en trevlig överraskning att de mådde alldeles utmärkt! Så, mitt tilltugg till dagens mello var nyskördade morötter i alla färger, med tortilla-dipsås! Inte ett enda popcorn, inget annat heller! MUMS!!
1550352477872.png
 
beror möjligen på vad du tänkt odla för något
jag bor på gränsen mellan zon 2-3 typ och jag har inte heller sått något.

Däremot har jag ÄNTLIGEN fått loss tummen och skördat förra årets morötter idag! Det var en trevlig överraskning att de mådde alldeles utmärkt! Så, mitt tilltugg till dagens mello var nyskördade morötter i alla färger, med tortilla-dipsås! Inte ett enda popcorn, inget annat heller! MUMS!!
Visa bifogad fil 25507
Ska så allt möjligt.
Melon, majs, gurka, tomat, paprika, kryddor.
 
Fick en vindruveplanta av mamma i somras. Idag berättade hon att jag ska klippa lite i den på vintern. Någon som vet hur jag ska tänka när jag beskär?
Nu vet jag inte var du bor, men skär för allt i världen inte när saven börjar stiga för den kan blöda ihjäl, den kan blöda i veckor! Jag har glömt bort att skära mina och nu tror jag det är för sent om det inte blir kallt igen.
 
Ska så allt möjligt.
Melon, majs, gurka, tomat, paprika, kryddor.

Jag avvaktar med alla ovan nämnda utom paprika, den kom i jorden för ett tag sedan. De andra tänker jag blir lagom att så någon gång i början på mars här. Tomat kan jag nog iofs inte hejda mig med alla sorter, tror att Vilma och en vinbärstomat och kanske en gul körsbärstomat får sås idag. Men några ska jag försöka spara till mars!
 
I höstas köpte jag tulpanlökar på rean men jag hann aldrig sätta dem innan snön kom och marken frös. :crazy: Är det bortkastade pengar att sätta dem nu?
 
Pengarna får du ju inte tillbaka ändå, som mest möjligen bortkastad möda att plantera - men tulpaner och de flesta vårlökar är tåliga! Om det inte bara är torr fnöske rakt igenom så ner med dem!

Jag köpte en del vårlökar på halva priset som ligger kvar i farstun ännu... men planen är att få ner dem idag.

Hade även en liten kruka med pärlhyacinter förra våren, en sån där som man köper med blommande lökar när man vill maxa vårkänslan lite tidigare än blommorna utomhus. Av någon anledning hade jag sedan bara skuffat in krukan i plantrummet när de blommat över. Där stod de stackars små liven med knappt någon jord och inte en droppe vatten på hela sommaren och hösten. Och så i kanske december fick jag syn på något som stack upp som små gröna toppar.

De lökarna hade fullt begripligt torkat ihop en hel del, men ändå lyckats överleva den grymma behandlingen. Nu ska de också få komma ner i jorden, kanske orkar de dra till sig fukt och repa sig med tiden.
 
Äntligen har jag tagit mig i kragen och börjat lista fröerna hos Impeta. Det blir inga experiment i år tror jag. Gamla kända nummer. Jag vet ju vad jag behöver frysa in för vinterbehovet och vad jag vill ha för att kunna skörda under sommaren.

Perfekt att kunna lägga i köpkorgen och gå tillbaka och komplettera eller plocka bort. Skickar iväg när det är närmare lön....
Mitt problem är tomaterna. Vill ju ha flera sorter men utrymmet tenderar att ta slut i tunneln.

Nu skulle jag bara vilja veta vilken slags sommar det tänker bli. :D
 
Nu vet jag inte var du bor, men skär för allt i världen inte när saven börjar stiga för den kan blöda ihjäl, den kan blöda i veckor! Jag har glömt bort att skära mina och nu tror jag det är för sent om det inte blir kallt igen.

Bor i Östergötland.
 
IMG_20190217_153416_419.jpg

Så var den klar, vår första varmbänk! Gjord av återvunnet material från huset. :) Ska ha i lite mer gödsel innan jag vattnar med varmvatten och sen är det bara att hålla tummarna!

(Notera trädet i bakgrunden som bröts av pga blötsnö i november och föll så snyggt mitt emellan två bikupor. Flax! :D)
 
Idag har även jag satt lite frön!

Dvärgtomat, 2 st paprika, 2 st passionsfrukt, 2 olika sallader, kinesisk gräslök, dill och en rödlök. Jag vill ju se lite om det fungerade att diska krukorna och sedan ha etanol i dem innan jag sätter "massor" frön. Bara diska verkade ju inte fungera.

Sedan så har jag beställt sammetsbananfrön och även honungsmelon!

Jag har en hel del kvar att sätta, men vet inte riktigt vart jag ska göra det, min partner kommer tröttna på mig rejält om jag tar och förvandlar hela lägenheten till en djungel igen :angel::angel::angel:
Det kommer ju hända ändå, men jag måste jobba upp till det lite :p

Mer tomat, massor mer lök såklart och mer sallad.

Sedan såklart bananen, melonen och butternut pumpan måste jag plantera med. Men pumpan skulle inte planteras förens i mars tydligen.
 
Idag har även jag satt lite frön!

Dvärgtomat, 2 st paprika, 2 st passionsfrukt, 2 olika sallader, kinesisk gräslök, dill och en rödlök. Jag vill ju se lite om det fungerade att diska krukorna och sedan ha etanol i dem innan jag sätter "massor" frön. Bara diska verkade ju inte fungera.

Sedan så har jag beställt sammetsbananfrön och även honungsmelon!

Jag har en hel del kvar att sätta, men vet inte riktigt vart jag ska göra det, min partner kommer tröttna på mig rejält om jag tar och förvandlar hela lägenheten till en djungel igen :angel::angel::angel:
Det kommer ju hända ändå, men jag måste jobba upp till det lite :p

Mer tomat, massor mer lök såklart och mer sallad.

Sedan såklart bananen, melonen och butternut pumpan måste jag plantera med. Men pumpan skulle inte planteras förens i mars tydligen.
Etanol, varför?
 
Nej bilfälg går också, ekrarna brukar ju sitta "ytterst" och upp och ner hamnar de mot marken. :) Så det blir som en kruka med ekrar till botten. Man kan ju lägga markduk om man vill under. :)
Nu kanske man inte äter så mycket av sitt eget odlade men, jag skulle fundera lite på vad fälgen innehåller och vart den varit innan jag använde den. Bildäck, asfalt och bromsbelägg innehåller alla möjliga rätt obehagliga ämnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp