Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och det är inte så att de bor i jorden den som du lägger ned i krukorna?
Det hoppas jag inte eftersom jag har köpt ny jord varje gång. Det vore ju jävligt tråkigt om nyköpt jord innehöll sorgmyggsägg faktiskt. Den senaste är plantagens jord för grönsaker.
 
Det gör den, tyvärr! Jag vet många som steriliserar jorden i ugn innan plantering för att undvika sorgmygg. Det är väldigt meckigt och luktar inte så trevligt dock.
Jahaja, då tar jag nog och inser mig besegrad och kommer sluta med odling. Det blir inte kul om allt bara ska dö helatiden.
 
Jag brukar sätta upp gula klisterlappar, det fungerar rätt bra! Om det börjar bli mycket flugor vattnar jag med nematoder. Då går det bra!
Äsch, det finns bättre lösningar! :) Googla nematoder. En dos i alla plantor kombinerat med ett par klisterremsor så är de väck sen.
Jag har provat nematoder, faktiskt ca 10 påsar under några få månader. Det fungerar inte heller.

Och gula klisterlappar vill jag inte ha överallt.
 
Jag har provat nematoder, faktiskt ca 10 påsar under några få månader. Det fungerar inte heller.

Och gula klisterlappar vill jag inte ha överallt.
Låter konstigt att nematoderna inte fungerar! Är viktigt att hålla jorden blöt under behandlingen. Har du väldigt mycket flugor behöver du nog komplettera med klisterremsor - räcker ju med några dagar i kombination med nematoderna för att bli av med allt :)
 
Låter konstigt att nematoderna inte fungerar! Är viktigt att hålla jorden blöt under behandlingen. Har du väldigt mycket flugor behöver du nog komplettera med klisterremsor - räcker ju med några dagar i kombination med nematoderna för att bli av med allt :)
Ja det är vad alla säger, men nej de fungerar inte. Jag höll jorden blöt men de kom tillbaks helatiden. Så jag fick till slut kasta ut ALLT. Jag har i dagsläget inte en enda växt. Nu är några på tillväxt, men är det ägg i jorden så kommer de ju aldrig komma upp.
 
Det hoppas jag inte eftersom jag har köpt ny jord varje gång. Det vore ju jävligt tråkigt om nyköpt jord innehöll sorgmyggsägg faktiskt. Den senaste är plantagens jord för grönsaker.
Jord som förvarats varmt under vintern kan innehålla sormyggor, därför kan man passa på att lämna den ute under vintern så dör dom. Men det viktiga är ju att såjorden inte innehåller sormyggeägg eftersom det är då plantorna är som skörast. Vuxna plantor borde inte vara särskilt känsliga.
 
Jord som förvarats varmt under vintern kan innehålla sormyggor, därför kan man passa på att lämna den ute under vintern så dör dom. Men det viktiga är ju att såjorden inte innehåller sormyggeägg eftersom det är då plantorna är som skörast. Vuxna plantor borde inte vara särskilt känsliga.
Fast har man i en kruka så har man ju i resten med, så...

Nu är väl än av få gånger det är bra att jag har svårt at få tummen ur röven. Så jorden låg i bilen i nästan 2 veckor innan jag bar in den inne, så den har varit utsatt för -15 grader iaf. Hoppas att det räcker för att ta död på jävlarna :devil:
 
Alltså odling är allt just nu! Helt sjukt. Planerar, drömmer, sår, vattnar, köper fröer... Vi har tjällossning så när vi gjorde varmbänken kunde jag gräva lite i jorden, därmed har grepen redan använts också. :d Senaste fröinköpet är ett gäng kryddor samt blå bolltistel till insekterna och för att ha något på höjden. Nu ska jag nog beställa vintertomat och en ljuvlig rosa, storblommig vallmo. :love:

Placerade bänken precis framför rosenvialen som aldrig fått något annat stöd än en liten krusbärsbuske. Så tänkte göra en enkel spaljé i ett hörn mot bänkens baksida och låta den klättra upp där i bakkant. :love: Kanske skulle sätta en gurka bak i bänken och låta dem klättra tillsammans?
 
Alltså odling är allt just nu! Helt sjukt. Planerar, drömmer, sår, vattnar, köper fröer... Vi har tjällossning så när vi gjorde varmbänken kunde jag gräva lite i jorden, därmed har grepen redan använts också. :d Senaste fröinköpet är ett gäng kryddor samt blå bolltistel till insekterna och för att ha något på höjden. Nu ska jag nog beställa vintertomat och en ljuvlig rosa, storblommig vallmo. :love:

Placerade bänken precis framför rosenvialen som aldrig fått något annat stöd än en liten krusbärsbuske. Så tänkte göra en enkel spaljé i ett hörn mot bänkens baksida och låta den klättra upp där i bakkant. :love: Kanske skulle sätta en gurka bak i bänken och låta dem klättra tillsammans?
Jag försökte gräva i helgen men det var bara de översta 3 cm som hade tinat, sedan var det hårt :(. Sambon tyckte jag var lite knäpp... Klippte bort lite ris istället.
 
Första gurkan uppe, slanggurkan "Delistar". :)

IMG_20190218_120951.jpg
 
Ni som har växthus, vad har ni för storlek på era?
Eftersom vi flyttar i april tänkte jag köpa ett tillfälligt tunnelväxthus att ha tills vi vet var vi kommer att bygga det permanenta växthuset. Kikade först på ett som är 16 kvm, men är rädd att det ändå blir för litet? Jag får plats med det som är 26,4 kvm.

Det som ska ha plats är följande:
10-12 plantor med gurka
16 plantor med paprika och chili
20 plantor med tomat



...nu när jag listade upp det känns 16 kvm väldigt litet... :cautious:

Vi brukar ha ungefär samma antal och fördelning som du och vi har två tunnelväxthus på 18 m² vardera, det tycker jag blir rätt lagom. Då har vi även ett sånt där såbord i det ena, där det brukar stå en massa basilikaplantor på övre hyllan och tomma krukor etc på undre. Brukar även ha ett par plantor physalis och flera tomatillo.

Vi började med ett sånt växthus men insåg efter första året att det inte räckte till allt vi ville ha i det. ;)
 
Vi brukar ha ungefär samma antal och fördelning som du och vi har två tunnelväxthus på 18 m² vardera, det tycker jag blir rätt lagom. Då har vi även ett sånt där såbord i det ena, där det brukar stå en massa basilikaplantor på övre hyllan och tomma krukor etc på undre. Brukar även ha ett par plantor physalis och flera tomatillo.

Vi började med ett sånt växthus men insåg efter första året att det inte räckte till allt vi ville ha i det. ;)

Blir definitivt det större! :up:
 
Jag försökte gräva i helgen men det var bara de översta 3 cm som hade tinat, sedan var det hårt :(. Sambon tyckte jag var lite knäpp... Klippte bort lite ris istället.
Vi hade tjäle för en vecka sen men nu släpper det överallt! Väldigt tidigt. Väldigt varmt med. Supermjukt, lerigt och den tristaste tiden nu, men samtidigt gött med den återvändande solen som verkligen märks av på kvällen. :love: Det går snabbt nu!
Förstår att man inte kan vänta. :D
Har under eftermiddagen funderat på de större penseldragen i trädgården och kommit fram till hur vi ska lösa dränering runt huset och sluttningen bakom huset ihop med en sluttande perennrabatt. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 579
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp