Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina fröer stod nog för kallt i början efter jag sått, för mindre än hälften har kommit upp. Ska få ner en ny omgång inom en vecka tänkte jag. Och ställa varmt på en gång.
 
Har varit på Elmia idag, hade stora förväntningar på denna mässa så blev lite besviken när jag väl var där men hittade 2 säljare som hade roliga att sälja (en som sålde massa chili och tomatplantor och en plantskola som ligger i Finland).

Kom hem med 3 blåbärstry, 2 hjortron, 1 am blåbär och 1 prunkhallon:D.
Mycket nöjd med att inga chili lyckades att följa med hem även om det var svår.
 
Måste visa en bild på denna chilisort, tycker bladen är så fräcka.
26460
 
Har varit på Elmia idag, hade stora förväntningar på denna mässa så blev lite besviken när jag väl var där men hittade 2 säljare som hade roliga att sälja (en som sålde massa chili och tomatplantor och en plantskola som ligger i Finland).

Kom hem med 3 blåbärstry, 2 hjortron, 1 am blåbär och 1 prunkhallon:D.
Mycket nöjd med att inga chili lyckades att följa med hem även om det var svår.
Jag var också där handlade hos blomqvists, ett vinhallon, ett alaska hallon, ett sibiriskt björnbär och en litet nyympat äpple.
 
Idag har mina små ranglisar fått flytta till nya, djupare, krukor. Växtbelysningen verkar förövrigt funka fortsatt bra - så bra att jag nu är sugen på att flytta in hela gänget i en garderob så att jag ska slippa ljuset. Det är rättså... ljust... hela tiden.

IdRZAtv.jpg


35MXtIJ.jpg


C219MMX.jpg


Jag är glad att jag sådde två av varje sort. Vissa plantor är ju klart starkare än andra.

I krukorna till vänster finns ljusgroende frön (flitiga lisa och fingerborgsblomma) där massor av frön är i jorden men bara ett frö grott. Börjar oroa mig lite för dem. De är planterade samtidigt som tomaterna, så ger de inte mer livstecken ifrån sig snart så är det nog läge att köpa och plantera nya frön.
 
Idag har mina små ranglisar fått flytta till nya, djupare, krukor. Växtbelysningen verkar förövrigt funka fortsatt bra - så bra att jag nu är sugen på att flytta in hela gänget i en garderob så att jag ska slippa ljuset. Det är rättså... ljust... hela tiden.

IdRZAtv.jpg


35MXtIJ.jpg


C219MMX.jpg


Jag är glad att jag sådde två av varje sort. Vissa plantor är ju klart starkare än andra.

I krukorna till vänster finns ljusgroende frön (flitiga lisa och fingerborgsblomma) där massor av frön är i jorden men bara ett frö grott. Börjar oroa mig lite för dem. De är planterade samtidigt som tomaterna, så ger de inte mer livstecken ifrån sig snart så är det nog läge att köpa och plantera nya frön.
Håll ut tomater är väldigt snabba på att komma upp, andra växter kan behöva längre tid på sig.
 
Vad är era erfarenheter av att så frön från köpta (ätklara) paprikor och tomater?

Funderar för övrigt på att köra ett varv med jordfräsen i trädgårdslandet i morgon...
 
Idag ska jag ÄNTLIGEN göra iordning foderrummet till årets sådder igen. Sen ska jag så allt. Var på loppis igår och dem hade sex stycken stall/verktadslampor med dubbla lysrörshållare för 40kr st så jag tog med mig alla hem 😁 Sambon ska få några att sätta upp i verkstan och dem andra ska jag ha som växt belysning 👏 Får väl lägga in en bild sen i kväll.
 
Vad är era erfarenheter av att så frön från köpta (ätklara) paprikor och tomater?
Jag brukar ta frön från köpetomater, det finns en tomatsort i affären som jag tycker smakar bäst (en förpackning med cocktailtomater, vilken sort det verkligen är vet jag inte men de är klart godast) så då tar jag frön från den och sätter. Brukar oftast bli bra :up:
 
Vad är era erfarenheter av att så frön från köpta (ätklara) paprikor och tomater?

Funderar för övrigt på att köra ett varv med jordfräsen i trädgårdslandet i morgon...
Att dom är tråkiga och jag odlar för att få roligare sorter än de som går att köpa i affären som är optimerade för lagring och hållbarhet ;).
 
Vart köper ni jord, när ni behöver lite större mängder? Typ för att fylla upp nya pallkragar, ny rabatt eller lägga på ett tjockt lager över halva trädgården.
 
Att dom är tråkiga och jag odlar för att få roligare sorter än de som går att köpa i affären som är optimerade för lagring och hållbarhet ;).
Hehe. jag odlar främst för att få hemmaproducerade grönsaker att äta, har inga som helst krav eller önskemål om originalitet.
Kanske är jag konstig, men jag gillar både slanggurka (svenskuppfödd...) och paprika direkt från Ica.

Många av dem är F1-hybrider, dvs det kan bli vad som helst...
Det lär väl fortfarande bli paprikor av paprikafrön, antar jag? 🙃
Det får helt enkelt bli en spännande överraskning.
 
Hehe. jag odlar främst för att få hemmaproducerade grönsaker att äta, har inga som helst krav eller önskemål om originalitet.
Kanske är jag konstig, men jag gillar både slanggurka (svenskuppfödd...) och paprika direkt från Ica.


Det lär väl fortfarande bli paprikor av paprikafrön, antar jag? 🙃
Det får helt enkelt bli en spännande överraskning.

Absolut men de kan vara helt olika paprikan/tomaten fröna kommer ifrån :D
 
Vart köper ni jord, när ni behöver lite större mängder? Typ för att fylla upp nya pallkragar, ny rabatt eller lägga på ett tjockt lager över halva trädgården.
Pallkragar fyller jag främst med mylla från min gödselstack - maskbearbetad hästgödsel. Sen brukar jag lägga lite köpejord på toppen, för att det ger en trevlig känsla på ytan.
Myllan går lika bra att sprida över gräsmattan eller i rabatten, om så önskas.
Hade faktiskt en familj från stan som kom hit och fyllde en bilsläpkärra med sån mylla, för att lägga i botten på sin nyanlagda jätterabatt i villaträdgården...

Köpejord köper jag i påse där det är billigast. //snålänning 😜🤪
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 559
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp