Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aska avråder man ifrån numera för ätliga växter.
De tungmetaller som finns i veden koncentreras rejält i askan.

Synd tycker jag, som förr alltid gödslat med askan. Jag bär ut den i skogen intill numera. Skogsägaren gillar det. :)

Synd! Jag bor ju i ett samhälle så har ingen annan mark att dumpa den på heller riktigt. :crazy:

Men jaja, jag har ju en hel del gräsmattetorv från förra sommarens grävande som kan få hamna i botten då...
 
Flyttade gammelrosen i går. Lite burdust blev det så hoppas den överlever. Jag är inte känd för att ta det försiktigt med mina växter för jag har för bråttom, men de brukar klara sig ändå 🙄:o:D
Hon blev iaf uppryckt med grep och nävar och sen satt i en hink vatten nån timme innan plantering.

Den har stått intill husväggen och fick nu en ny plats ute i gräsmattan, fylld med finaste matjord och mycket kogödsel. Nu är det bara att vattna på och hoppas hon överlever!

Nu behöver jag övertyga mannen att Hortensian har dött (gillar inte vår zon 5 i för mkt skugga), så jag kan sätta en ny ros på dess plats jämte gammelrosen :rofl:
 
Jag har köpt svarta vinbär och rabarber som ska bo i kruka på uteplatsen.
Det kan ha blivit en tomat (yellow pearshaped) och ett fikonträd också :angel:

Har massa tomater och chili i pluggbox. Var de ska bo vet jag inte än.

En övervintrad chili i köket har satt frukt. Heja!

Funkar det att ha svarta vinbär i kruka året om? Hur stor?
 
28577


Jahaja. Tungt jobb att släpa sten och jord och bygga en liten mur, för att göra en hundbädd. :cautious:

Stängsel ser ut att komma att behövas. Men en låda klar, och mer blir det nog inte idag säger ryggen. Det här är östra hörnet av området jag tänkt få till, tack vare staketet på sidan blir det inte full sol där förrän runt tiotiden i alla fall. Det blir nog den skuggigaste lådan. Skulle vilja ha kryddor här, passar det med läget? (Osäker på om det gör någon större skillnad alls egentligen? Full södersol i Skåne, det blir intensivt för det mesta antar jag.)

I stenarna tänkte jag försöka få sådana där lila, häng-klängiga saker att trivas, vad heter de? Inte lobelior, något annat som trivs ibland stenar och kanter?
 
Hoppar in med noll förberedelse. Fick för mig igår att prova odla i pallkragar i år (Totoro har under vintern grävt upp mina blommor, bitit av bärbuskarna, "beskurit" äppel- och plommonträden nästan ner till stubbnivå och haft dragkamp med vinet, och även om han tack och lov är äldre nu så tänker jag att ett litet koncentrerat hörn som går att hägna in kanske kan vara något för oss...) så har röjt upp ett område där jag tänker sätta några lådor. Men nu, hjälp!

1. Hur är det med aska? Kan jag hälla i en massa aska i botten om inte annat, för att dels bli av med den och dels fylla upp på höjden? Vill ha lite högre lådor men inte djupväxande rotsaker, så tänker att egentligen behöver jag bara fyllmassa i botten? Och aska ska innehålla en del bra ämnen för växter, så om någon skickar ner rötter dit kan de ta vad de behöver? :angel:

2. Vad kan jag egentligen odla nu? Det är ju redan varmt och jag har inte försått något. Vill ha ätliga saker! Flera år sedan jag la någon energi på odling...

Lär bli 3 lådor tänker jag mig, i alla fall till en början. Det är ett väldigt varmt läge, full sol med stenmur/vägg i väster och norr.

Håller med @tanten om aska, ska det användas till ätliga saker måste den analyseras först. Vill du har något som fyller upp i botten för att bygga högre kragar kan du lägga i sten (eller kanske lecablock?).

Allt som inte behöver förodling funkar bra, sallad/sommarmorot/rädisa så man ju i omgångar för att ha hela säsongen. Squash går också bra.
 
Visa bifogad fil 28577

Jahaja. Tungt jobb att släpa sten och jord och bygga en liten mur, för att göra en hundbädd. :cautious:

Stängsel ser ut att komma att behövas. Men en låda klar, och mer blir det nog inte idag säger ryggen. Det här är östra hörnet av området jag tänkt få till, tack vare staketet på sidan blir det inte full sol där förrän runt tiotiden i alla fall. Det blir nog den skuggigaste lådan. Skulle vilja ha kryddor här, passar det med läget? (Osäker på om det gör någon större skillnad alls egentligen? Full södersol i Skåne, det blir intensivt för det mesta antar jag.)

I stenarna tänkte jag försöka få sådana där lila, häng-klängiga saker att trivas, vad heter de? Inte lobelior, något annat som trivs ibland stenar och kanter?

Så, du tänkte testa täckodling? Innovativ täckning :angel: :D
 
Sitter och skissar på min blivande köksträdgård men fastnar på hur långa bäddar som är praktiskt? Vill inte har för långt då det blir långt att gå runt men för kort det många gångar som tar plats.
Fick läsa tre gånger innan jag fick ihop ordet SKISSAR. Läste KISSAR först. TÄNKTE, ja det har jag ju hört ska vara bra som gödning men fick inte ihop det mes resten av meningen sen :D
 
I går fick jag äntligen min trädgårdsdag. Fick spritt och vänt ner gödsel i landen som ska ha, fick vänt potatislandet och fick börjat planerat för ett miniväxthus (som jag enligt sambon inte behöver 🙄🙄) mot min husvägg på uteplatsen. Nu ska bara allting täckas med ett tunt lager köpejord och sen är det bara till att plantera ut grejerna. Potatislandet kommer täckodlas iår pga lat husägare som hatade att rensa ogräs förra året.
Börjar nämligen bli dax
EC8C565A-757E-489A-AA4E-7FF16338EB5D.jpeg
 
Hur varmt ska det vara på nätterna innan det går att ha ute chilin i växthuset?

Har börjat vänja dom vid är vara ute några timmar då det går över 20 grader i växthuset under dagen men blir att ta in på kvällen då det kryper ner under 8 på natten och då och då kallare.
 
Jag tog in chilin från växthuset de nätter som det kröp ner mot 1 eller 2 grader ute, men annars har de fått bo där sedan minst ett par veckor tillbaka.

Nu kanske tegelmuren och -golvet lagrar någon grads värme i mitt fall när solen har stått på ordentligt på dagen, och de känsligaste plantorna står precis intill muren på nätterna. Men jag har ingen egentlig tillskottsvärme och alla plantorna ser väldigt glada och nöjda ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp