Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen där nånstans är sanningen:D

A165236F-2A02-407D-B562-83EDB326110B.jpeg

Jo. Ibland blir jag trött på mig själv.
 
Jag har även kånkat ut sjuka mängder i tunneln, eftersom vi inte fick plats i uterummet plus att den blir en bastu dagtid. Men...eeeeeh.... det dök upp ett helt kryddland idag också så nu har vi vissa utrymmesrelaterade problem igen. Hoppas jag kan räkna med frostfritt toll början av maj, så jag törs kasta ut alla pelargonjävlar.
 
6m2 växthus.
Hittils har jag:
9 chili
4 paprika
Typ 7 tomater
Många svampgurkor
Kommer ha minst 6 vanliga gurkor
4 aubergine
Har dessutom möjlighet att så två olika sorter melon.

Jag känner att matten inte går ihop.
 
De flesta av mina plantor får numera komma ut på dagarna. I natt har jag inte värmen påslagen på verandan där de bor annars. Det är tillräckligt varmt ändå.

Jag tog en sväng förbi plantagen idag när jag ändå var in till Örebro, men jag köpte inget. Det hade jag inte råd med.
 
Första skörden från varmbänken blev till en ljummen potatissallad igår. Vi grillade och gjorde hela baletten, frysen bidrog till en gudomlig krusbärspaj för total sommarkänsla. :up::love:
28494


Nu ska vi "bara" göra iordning mina bäddar här så vi kan så på friland. Inte lilla jobbet men det ska nog också bli gjort. Sällar mig till skaran som njuter av vädret med viss återhållsamhet. Är glad att vi har en del gammalt dammigt hö vi kan städa undan från logen och täckodla, känns som enda sättet att klara ut odlingen utan att vattna för mycket. Till tomaterna ska jag limma ihop gamla lerkrukor och gräva ner dem och använda som långsam bevattning. Borde gå åt mindre vatten då (och framförallt slippa springa av vattna varje dag).
 
6m2 växthus.
Hittils har jag:
9 chili
4 paprika
Typ 7 tomater
Många svampgurkor
Kommer ha minst 6 vanliga gurkor
4 aubergine
Har dessutom möjlighet att så två olika sorter melon.

Jag känner att matten inte går ihop.
Det låter som om du får reducera antalet. Jag får nämligen inte heller ihop matten med det där.
 
Nej jag har inte försökt, men jag tänker att det är ju perfekt att du då försöker och rapporterar till oss andra här!

Mmmmmm sadisten njuuuuter!!! :devil:
Eftersom du inte har tomatpaprikafrön så har du uppenbarligen inte för mycket frön. Bäst du gör något åt det!

Iof helt sant :) :angel: Kommer jag på nåt smidigt sätt att odla en del lite köldtåliga, lagringsvänliga och mindre krävande saker på sommarstället där jag är sisådär varannan månad så får jag ju mer plats hemma 🤔 Någonting säger mig att mitt köpstopp på frön förr eller senare utvecklas till inköp av barkduk, regnvattentunna och ett solcellsdrivet bevattningssystem...
 
(tack @Lillgrådis, hoppas de du fick av mig gror!).

De gror hur fint som helst! Med lite betänketid började även @athena_arabians aklejfrön att gro. Det ser mycket mycket lovande ut på aklejafronten. Och salladslöken, ja jäklar. Den var verkligen inte svårgrodd, på g att plantera ut den så snart jag är färdiggrävd där den och all annan lök ska tryckas ner. :up:

Överlag har frösådderna tagit sig snällt, med ett enda undantag och det är den där förbaskade kaprisen som jag spontanköpte. Den åkte in en vända till i kylskåpet idag som straff för att den är så trög. Det står iofs på fröinfon att den har en grotid på 1-3 månader och nu har det väl gått en och en halv månad ungefär.

Idag har jag, förutom att gräva, gått på upptäcktsfärd och letat egna saker att dela eller flytta på. Har fantiserat om en hagtornshäck på 20 -25 meter men tänkt att jag har ju bara en hagtorn och den är ett helt högt träd. Men se där hade jag fel! När jag inspekterade vegetationen närmare bland surkörsbär och utanför ridbanan, så finns där ju frösådda hagtornsplantor både här och där som hunnit växa upp en bra bit men ändå i en behändig storlek så att de bör kunna flyttas. En riktig skattletarrunda och även om det inte räcker till en hel häck så åtminstone en god start med plantor som bevisligen trivs här.

Dessutom har jag tänkt att jag måste plantera lite sälg någonstans på gården för bina. Det visade sig redan ha hänt, alldeles av sig själv. En prima hansälg hade slagit sig ner, också i utkanten av ridbanan. Oklart varifrån, men tack för den! Nu är den uppstyckad i lite mindre sticklingar som ska få växa till sig på ställen där de kan bre ut sig lite bättre.

Och så har grannen varit här med lite spontanpresenter från deras trädgård, ett par sorters gräs och purpurklätt och en kruka luktärter. Mycket odla för inga pengar alltså, starkt gilla på den!
 
När man bor på landet och har mark som klassas som impediment så kan man hitta på saker även där. Just nu är min plan att göra små kolonier av blommor som pollinerare gillar. 😊 Jag har länsat förra årets tagetesar på sina frökapslar och har massor av såna frön. Och så har jag sparat nåt kg solrosfrön från fågelmaten. Plus att jag precis blev påmind om att jag har lite hemmaskördade aklejafrön sparade också. Tror även att jag har någon blomsterblandning nånstans, som maken lyckats köpa vid nåt tillfälle.
Ska bara komma ihåg att vattna dem... :p
 
Vad tror ni, vågar man fröså solrosor ute nu? Bor i sydvästra Småland, men risk finns att det kryper ner under nollan på natten. Den närmsta veckan ska väl bli supervarm dock, men det kan ju så klart bli bakslag.
 
Vad tror ni, vågar man fröså solrosor ute nu? Bor i sydvästra Småland, men risk finns att det kryper ner under nollan på natten. Den närmsta veckan ska väl bli supervarm dock, men det kan ju så klart bli bakslag.

Med tanke på var du bor hade jag gjort det. Men vill man vara helt säker på att de kommer upp är det bäst att förså inomhus.
 
Tack snälla för snabba svar, då ska jag plantera dem idag :D

Det gjorde jag häromdagen så jag hoppas det funkar (typ samma breddgrad) 😁
Jag har även petat ner lite andra blomfrön som enligt påsarna skulle gå att direktså nu. Det har varit ett par kalla nätter efter det men jag hoppas det går vägen ändå.


Sått tomater också, och luktärt och stockros som får flytta ut sen när de tagit sig ordentligt. Så dåligt med bra fönster för detta ändamål, och ingen inglasad altan eller liknande heller så växthus är ett måste. Köpt gamla fönster, nu ska bara resten byggas också, om en sisådär 3-4år när vi får tid 😒
 
Det gjorde jag häromdagen så jag hoppas det funkar (typ samma breddgrad) 😁
Jag har även petat ner lite andra blomfrön som enligt påsarna skulle gå att direktså nu. Det har varit ett par kalla nätter efter det men jag hoppas det går vägen ändå.


Sått tomater också, och luktärt och stockros som får flytta ut sen när de tagit sig ordentligt. Så dåligt med bra fönster för detta ändamål, och ingen inglasad altan eller liknande heller så växthus är ett måste. Köpt gamla fönster, nu ska bara resten byggas också, om en sisådär 3-4år när vi får tid 😒

Då får vi hoppas att vi ska klara oss :D
 
En allmän reflektion, många frön behöver en köldknäpp för att komma igång. Dvs det är ofta inte någon fara att så på friland tidigt för växter som ska sås på friland.

En del behöver tom mer än så, de behöver vara ute en hel vinter i frysgrader.

Bra att veta!
Gäller det frön generellt eller blomfrön eller ätbart?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 574
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp