Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det har börjat bli blomknoppar på ampeltomaten.
20190421_112301.jpg

Och så är det en faslig massa passning med att vattna och bära ut och in plantor. Tur att det inte är långt att bära.
 
Jag har varit helt sänkt hela våren, är det någon vits att så tomat, chili och paprika nu? De två senare antar jag är kört även om vi har långa höstar med värme numera, men kan det fungera med tomat?
 
Och salladslöken, ja jäklar. Den var verkligen inte svårgrodd, på g att plantera ut den så snart jag är färdiggrävd där den och all annan lök ska tryckas ner. :up:
Ööhhuummmm... ett litet tips angående salladslöken. Den tar plats, mycket plats! Och den frösår sig villigt, just sayin' :angel:
Jag har gett upp i den pallkrage jag har min, den har fått hela... vi har slagits om utrymmet några år, men nu har jag gett upp :o:D
 
Citronträdet har fått flytta ut och pynta växthuset lagom till påsk. Den fattas lite blad, stackaren, men citronerna verkar på något sätt ha mognat när de bott på verandan under vintern, och det kommer snart nya härligt doftande citrusblommor. Ska försöka komma ihåg att duscha växten lite oftare så den håller sig glad och fin men än så länge inga mystiska sjukdomar eller ohyra.
IMG_2618.JPG
 
Snart dags att så gurkor, men tidigare sådder växer på bra. Chilin har fått knopp

57736468_2759946854022763_2297763565844561920_n.jpg


Tomaterna blommar

57450996_2759946847356097_7605446899990003712_n.jpg


Och spetspaprikorna, som var lite sega i år växer på sig, men känns lite "efter". Fast å andra sidan är det ju minst en månad kvar innan något ska ut i växthuset, om det inte blir en galet varm vår i år igen så de har ju tid på sig :D
 
Man bör väl alltid ha några små hål i botten på en kruka/blomlåda för dränering? Min nya zinkblomlåda som jag satte upp igår har inga hål, men jag borde väl kanske ta en hammare och ett stort spik och fixa några?
 
Hoppar in med noll förberedelse. Fick för mig igår att prova odla i pallkragar i år (Totoro har under vintern grävt upp mina blommor, bitit av bärbuskarna, "beskurit" äppel- och plommonträden nästan ner till stubbnivå och haft dragkamp med vinet, och även om han tack och lov är äldre nu så tänker jag att ett litet koncentrerat hörn som går att hägna in kanske kan vara något för oss...) så har röjt upp ett område där jag tänker sätta några lådor. Men nu, hjälp!

1. Hur är det med aska? Kan jag hälla i en massa aska i botten om inte annat, för att dels bli av med den och dels fylla upp på höjden? Vill ha lite högre lådor men inte djupväxande rotsaker, så tänker att egentligen behöver jag bara fyllmassa i botten? Och aska ska innehålla en del bra ämnen för växter, så om någon skickar ner rötter dit kan de ta vad de behöver? :angel:

2. Vad kan jag egentligen odla nu? Det är ju redan varmt och jag har inte försått något. Vill ha ätliga saker! Flera år sedan jag la någon energi på odling...

Lär bli 3 lådor tänker jag mig, i alla fall till en början. Det är ett väldigt varmt läge, full sol med stenmur/vägg i väster och norr.
 
Hoppar in med noll förberedelse. Fick för mig igår att prova odla i pallkragar i år (Totoro har under vintern grävt upp mina blommor, bitit av bärbuskarna, "beskurit" äppel- och plommonträden nästan ner till stubbnivå och haft dragkamp med vinet, och även om han tack och lov är äldre nu så tänker jag att ett litet koncentrerat hörn som går att hägna in kanske kan vara något för oss...) så har röjt upp ett område där jag tänker sätta några lådor. Men nu, hjälp!

1. Hur är det med aska? Kan jag hälla i en massa aska i botten om inte annat, för att dels bli av med den och dels fylla upp på höjden? Vill ha lite högre lådor men inte djupväxande rotsaker, så tänker att egentligen behöver jag bara fyllmassa i botten? Och aska ska innehålla en del bra ämnen för växter, så om någon skickar ner rötter dit kan de ta vad de behöver? :angel:

2. Vad kan jag egentligen odla nu? Det är ju redan varmt och jag har inte försått något. Vill ha ätliga saker! Flera år sedan jag la någon energi på odling...

Lär bli 3 lådor tänker jag mig, i alla fall till en början. Det är ett väldigt varmt läge, full sol med stenmur/vägg i väster och norr.
Aska avråder man ifrån numera för ätliga växter.
De tungmetaller som finns i veden koncentreras rejält i askan.

Synd tycker jag, som förr alltid gödslat med askan. Jag bär ut den i skogen intill numera. Skogsägaren gillar det. :)
 
Sitter och skissar på min blivande köksträdgård men fastnar på hur långa bäddar som är praktiskt? Vill inte har för långt då det blir långt att gå runt men för kort det många gångar som tar plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp