Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får jag också be om lite identifieringshjälp?
De här växer som förskönat ogräs lite här och var runt byn och jag var fräck nog att gräva upp en planta i ett dike och ta hem för att humlorna verkar tycka så mycket om dem! De är rätt fina också. :)
Någon som vet vad det är?
58659838_2361486614070620_7918844173883539456_n.jpg
 
Lök kan du inte så nu. Den ska du så tidigare och förkultivera. Nu är det för sent. Det är lagom att sätta ut det som är förkultiverat. Morötter går finfint.
Köp sättlök istället.
Köpt fröer från lord Nelson, silverlök (kan direktsås, tidigt när jorden går att bruka-maj), salladslök (kan direktsås, tidigt när jorden går att bruka-juli), gul lök (kan direktsås, tidigt när jorden går att bruka mitten på april till mitten av maj enligt bilden), gräslök (kan direktsås, tidigt när jorden går att bruka - augusti) :) så min tanke är att så under helgen.
 
Något hörn har du väl där det inte blåser och hundskrället inte sover? O_o

Alltså... nä. Hundskrället är fixat (lagt nät över lådorna) men blåsten går inte att komma undan. Vi är som regel överens om att under 8m/s räknas som vindstilla, men jag misstänker att vi inte kan få med basilika på det tåget?

Det finns verkligen ingen vindstilla plats på min gård. Parkeringen är omgiven av tre hus och en stor häck, men även där blåser det - enda skillnaden är att det blåser i virvlar istället för rakt fram.
 
Planterat om två änglatrumpeter och vattnat. Jävlar vad man vattnar. Vi har ju så galet mycket nyetablerat eftersom det inte fanns några träd alls typ, bara några stora lövträd och en hängpil. I övrigt nåt äppelträd. Nu finns desto fler. Och alla bärbuskar utom nån risig krusbär är nya. Det är lite att göra, tack och lov för droppslang och tunnor.
 
Alltså... nä. Hundskrället är fixat (lagt nät över lådorna) men blåsten går inte att komma undan. Vi är som regel överens om att under 8m/s räknas som vindstilla, men jag misstänker att vi inte kan få med basilika på det tåget?

Det finns verkligen ingen vindstilla plats på min gård. Parkeringen är omgiven av tre hus och en stor häck, men även där blåser det - enda skillnaden är att det blåser i virvlar istället för rakt fram.
Det skulle isf vara att du använder gamla 2-liters PET-flaskor som du skurit av botten på och trätt över, alternativt att du ordnat någon annan form av skydd, annars är nog basilika ganska kört tyvärr. Ytterligare en pallkrage som vindskydd?
 
Väntas 20 mm på söndag. Skulle börjat i morgon men det är framflyttat till hela söndagen istället. Den som lever får se... Tornade upp sig riktigt mörklila moln ikväll i horisonten så kanske någon granne fick en skvätt redan?

Har idag fått hjälp både med barnpassning och krattning av ogräs. Eftersom regnet framflyttat kanske jag hinner rensa lite till i morgon innan det blir blött. Snart har jag betat mig igenom hela den harvade marken så gödseln kan åka med traktorn hit. :) Kommer bli alldeles fantastiskt bra tror jag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 583
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp