Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Växter inne överlever inte, jag har inte en enda. Pallar inte att ha fler måsten att hålla reda på i huset, ute känns det mycket roligare av någon anledning. (Det går säkert över! :D)

Ett hörn eller liknande? De tål ju lite i alla fall.
Eller bara sätt lite högre växter runt.
Jag har haft på blåsig balkong, gick bra.
 
Underra farbror gunnar hade varit här igår. det satt en lapp instucken i dörren Han hade monterat bevattningspumpen i år så jag har bevattningsvatten nu!

Dessutom fick jag igång jordfräsen en säsong till. Ohemula mängder startgas, ett tändstift torkat på såpisplatta och en envis tant - det var allt som behövdes.
Så nu har jag fräst upp jord i slänten mot bäcken (utanför tomten :angel::angel::angel::angel: ) där jag tänkt ha pumpor i sommar. Ska kratta ut hästdyngan över landet och sedan ska jag fräsa det också.

Funderar på om man ska våga sätta ut några få tomater i tunneln? Mest som ett test. Håller det varma vädret i sig så funkar det. Blir det frost skiter det sig. :D Gott om plantor har jag.
 
840601CE-9730-4817-851A-F6D6DA9EA50A.jpeg

Jag har börjat slita fram en rabatt🙄.

Nu är en del bladmassa borta så jag ser vad jag gör.
Så här såg varenda rabatt ut, och på södersidan är det fortfarande så. Jag har börjat med den sida som syns för besökande, i och med att min partner har egen firma och de ser inte den sidan av huset.
Nu är det dags för ”min” sida av trädgården.
 
Har du hittat Åbergs Trädgård än? Annars kan jag varmt rekommendera, borde inte vara jättelångt från er. :)
Tänkt jag ska försöka hinna dit snart för lite roliga grejer...

Meh, hur har jag kunnat missa detta? Jag brukar frekventera Flyinge Plantshop (förra helgen kom jag hem utan att ha köpt NÅGOT, trots specialpris på en av mina svagheter - klematis). Ni förstår vilken KARAKTÄR jag har!

I helgen tänkte jag lite löst på Fredriksdal, men vädret uppmanar mig att kura - i alla fall idag.
 
Eftersom det fina vårvädret håller i sig, så har jag börjat härda av mina tomater, chilisar och paprikor så nu står de ute och gottar sig i solen och jag räknar kallt med att diverse små flygfän som vaknat till liv pollinerar de blommor som finns på ffa tomaterna.

Regn kan gott hålla sig borta härifrån, för tjälen har inte riktigt gått ur marken än och det sista smältvattnet från snön lägger sig bara ovanpå :meh:
 
Vad gör ni av mossa? För det går väl inte kompostera?
Provade en vertikalskärare idag och herregud vad mossa och skit man får upp.. Och innan jag fortsätter behöver jag ha en plan för var jag ska göra av den för det kommer ju bli mängder 😱
 
Meh, hur har jag kunnat missa detta? Jag brukar frekventera Flyinge Plantshop (förra helgen kom jag hem utan att ha köpt NÅGOT, trots specialpris på en av mina svagheter - klematis). Ni förstår vilken KARAKTÄR jag har!

I helgen tänkte jag lite löst på Fredriksdal, men vädret uppmanar mig att kura - i alla fall idag.

Fråga inte mig, det är ju typ bästa shoppingstället i Skåne! :D

Flyinge Plantshop kan vara kul också, men mest om man vill ha något snyggt eller exotiskt. Åbergs är liksom... rejälare på nåt sätt. Fast de har fina saker också!
 
Vad gör ni av mossa? För det går väl inte kompostera?
Provade en vertikalskärare idag och herregud vad mossa och skit man får upp.. Och innan jag fortsätter behöver jag ha en plan för var jag ska göra av den för det kommer ju bli mängder 😱
Jag är ju ingen expert, men har massa mossa... Jag tänkte knöla ner det i säckar och ta med till tippen och kasta vid trådgårdsavfallet.
 
Vi fick 7,5 mm regn i natt, sen har det kommit lite till under förmiddagen. Inte så mycket som vi hade hoppats på, men bättre än inget. Lantbrukaren som arrenderar delar av vår mark var också tacksam, han har redan fått börja vattna och det är ovanligt tidigt.
 
Fråga inte mig, det är ju typ bästa shoppingstället i Skåne! :D

Flyinge Plantshop kan vara kul också, men mest om man vill ha något snyggt eller exotiskt. Åbergs är liksom... rejälare på nåt sätt. Fast de har fina saker också!

Åh, ja, Åbergs är ett favoritställe! Annars frekventerar vi mest Solhaga Garden utanför Kristianstad, mest pga att de ligger hyfsat nära och har rätt stort utbud. Har varit i Flyinge också några gånger när vi ändå varit ute och kört, det är inte så dumt det heller.
 
Jag flyttade från Skåne tillbaka till Dalarna för att slippa den jävla blåsten (okej, inte enbart, men idag känns det så) och jag kan fan inte ens få i mossan/jorden/löv mm I säckarna innan det blåser iväg 😠 jag börjar bli redigt förbannad nu. Det har blåst konstant i 3 veckor, mer eller mindre halv storm hela tiden.

Jag har köpt rabattavgränsare på jem & fix idag, en ny kratta, en vattenspridare och lite annat smått och gott. Lär dock inte få ner några fröer idag, dom kommer nog blåsa bort innan jag fått ner dom i jorden 😒
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 581
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp