Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad odlar ni för potatissorter? Jag har satt Arrow som tidig, några mandelpotatis, Mayan Gold och Red Emmalie (båda fådda genom Sesam :love: ). Och så har jag kvar ett ganska stort antal Arrow, Asterix och en annan rosaröd sort som jag inte minns namnet på. (Men var de ska få plats är för stunden något oklart.) :o
Ingen i år men princess är min favorit av dem jag provat.
 
@Lillgrådis jag stoppade iår ner Bintje som vinterpotatis och Rocket och Early Puritan som tidiga. Ska även få ner Amandine i ett hörn men de har inte groddat än (och jag har inte hunnit vända det landet heller ) så dem kommer ner i helgen/nästa vecka. Så får vi se. Förra året satte jag ett par lverblivna Asterix ur skafferiet bara, men var lite dålig på att vattna och täcka så skörden blev minimal med typ 25% gröna potatisar och resten fick skorv. Hoppas på bättre resultat iår.
 
Mina plantor växer snart igenom tvättstugefönstret :eek:
29180


Måtte nattens 1+ och snöblandat regn varit vinterns sista försök att stoppa våren.
 
Med viss tvekan så beställde jag från Lökar & Knölar. De har inte fått de bästa recensionerna. men de hade alla 214 lökar som jag ville ha.
Köpte av den firman på Älvsjömässan för några år sedan. Dahliaknölarna kom aldrig upp, (och de kändes lite slappa redan när jag köpte dem), liljeknölarna kom upp men var inte krolliljor utan någon enklare (och billigare) turbanlilja.

Mailväxlade med dem där de skrev att dahliorna skulle komma "Ge inte upp", fast alla mina andra dahlior redan blommade (!!), och att de ville ha bilder på de falska krolliljorna. Jag gav upp, men försummar inte en chans att berätta vilken skitfirma det är. Gav aldrig någon recension på nätet dock, kanske ska göra det nu när jag har blivit påmind.
 
Jag hade två små dahlior förra året som jag övervintrade i sina krukor i en av kattvindarna. Dessa två såg precis lika fräscha ut när jag planterade om dem, men det är bara en som har vaknat och växer. Den andra händer ingenting med. Oklart varför.
 
Köpte av den firman på Älvsjömässan för några år sedan. Dahliaknölarna kom aldrig upp, (och de kändes lite slappa redan när jag köpte dem), liljeknölarna kom upp men var inte krolliljor utan någon enklare (och billigare) turbanlilja.

Mailväxlade med dem där de skrev att dahliorna skulle komma "Ge inte upp", fast alla mina andra dahlior redan blommade (!!), och att de ville ha bilder på de falska krolliljorna. Jag gav upp, men försummar inte en chans att berätta vilken skitfirma det är. Gav aldrig någon recension på nätet dock, kanske ska göra det nu när jag har blivit påmind.

Jag köpte anemoner jag har noll förväntningar på. Jag råkade googla och insåg att typ ingen lyckas driva upp dem från knöl. Men övrigt är jag nöjd med. De kunde inte leverera allt i den mängd jag önskade, men jag ville ha rätt mycket av udda sorter.
 
Jag köpte anemoner jag har noll förväntningar på. Jag råkade googla och insåg att typ ingen lyckas driva upp dem från knöl. Men övrigt är jag nöjd med. De kunde inte leverera allt i den mängd jag önskade, men jag ville ha rätt mycket av udda sorter.
Vae, jag har hela källaren full av anemoner från knöl. Varenda knöljäkel tog sig. Denna varianten blev det den här gången https://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/varlok_320/anemon-bukett--enkel-mr-fokker-bla_72070 . Tidigare år har jag bara grävt ned knölen ute men då blev de lite små och klena antagligen för att det var lite dåligt näringsvärde i jorden och många andra växter där.
 
Jag köpte anemoner jag har noll förväntningar på. Jag råkade googla och insåg att typ ingen lyckas driva upp dem från knöl. Men övrigt är jag nöjd med. De kunde inte leverera allt i den mängd jag önskade, men jag ville ha rätt mycket av udda sorter.
Anemoner kommer upp om man planterar knölarna på våren här i Mälardalen. Däremot klarar de inte Stockholmsvintern så det blir en one-spring-show. Måste säga att jag är lite förvånad över att företaget lever fortfarande, trodde det skulle självsanera sig.
 
Kör du kruka nu? Och bor du i närheten?
Jag la knölarna i blöt ett dygn eller två (?), sen la jag dom i en låda med plantjord men vattnade inte (jorden var ju fuktig i sig när den kom ur påsen) satte lock på och lämnade efter någon vecka så började de gro och sticka upp sina blad en efter en. Tydligen mögelkänsliga så kan ju vara en ide att inte vattna innan de grott ordentligt.
 
Anemoner kommer upp om man planterar knölarna på våren här i Mälardalen. Däremot klarar de inte Stockholmsvintern så det blir en one-spring-show. Måste säga att jag är lite förvånad över att företaget lever fortfarande, trodde det skulle självsanera sig.

Man får ju ta upp dem, precis som dahlior och mycket annat om man vill ha dem igen. Eller köpa nya.
Generellt köper jag inte sånt som inte klarar frost, men jag vill verkligen ha vita anemoner.
Säkrat upp med ranunkel om det går åt skogen.
 
Man får ju ta upp dem, precis som dahlior och mycket annat om man vill ha dem igen. Eller köpa nya.
Generellt köper jag inte sånt som inte klarar frost, men jag vill verkligen ha vita anemoner.
Säkrat upp med ranunkel om det går åt skogen.
Här i zon 3-4 så hade jag planterat dom i en rabatt vid vår betongtrapp, där övervintrade en del av dom. Jag täckte rabatten för det stod några jätteverbenor där med som också övervintrade. Så det kan nog gå om man väljer rätt plats och täcker med något luftigt (men inget som gör att det blir för fuktigt då så de möglar).
 
Köpte av den firman på Älvsjömässan för några år sedan. Dahliaknölarna kom aldrig upp, (och de kändes lite slappa redan när jag köpte dem), liljeknölarna kom upp men var inte krolliljor utan någon enklare (och billigare) turbanlilja.

Mailväxlade med dem där de skrev att dahliorna skulle komma "Ge inte upp", fast alla mina andra dahlior redan blommade (!!), och att de ville ha bilder på de falska krolliljorna. Jag gav upp, men försummar inte en chans att berätta vilken skitfirma det är. Gav aldrig någon recension på nätet dock, kanske ska göra det nu när jag har blivit påmind.
Nu dementerar jag vad jag skrivit ovan. Det KANSKE är så att det var ett annat företag med lökar och/eller knölar i namnet som jag handlade av på mässan. Förhoppningsvis finns inte det företaget längre, men i så fall är Lökar och knölar oskyldiga till döda dahliaknölar, falska krollliljor och urusla reklamationsrutiner. Tur att jag inte orkade gå in och ge dem betyg på nätet....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 681
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp