Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lördag i trädgården...
_20190505_004905.JPG


Dottern satt så fint bakom pelargonerna...tills jag tog upp telefonen...

(Pelargonerna är lite slitna av att sova ute, men de får överleva det, helt enkelt.)
 
Igår tog jag tag i förodlingen igen med råge. Detta kom ner i jorden:

Brytsockerärt, "Half pint"
Sockerärt, "Come de bélier"
Borlottiböna, "Tintoretto"
Sockerärt, "Sugar tall white"
Sockerärt, "Shiraz"
Gurka (gherkin), "Bohemia"
Djungelgurka
Druvgurka (Västerås), "Diamant"
Gurka, friland
Asiengurka
Krukgurka, "Baby"
Squash, "Genovese"
Musselsquash, "Custard white"
Märgärt, "Alderman"
Purjolök, "Atal" (tidig)
Purjolök, "Musselburgh" (för lagring)
Grönkål, "Dwarf green curled"
Krasse, "Black velvet"
Röd lök, "Red baron" (för lagring)
Röd lök, "Red brunswick" (för lagring)
Gul lök, "Bedfordshire champion" (för lagring)

+ två olika sorters stockros. Idag åker även petunia ner. I senaste laget, men det som blir det blir.

För en vecka sedan var syster och systerdotter här, vi passade på att så olika sorters sallad och rädisor i en av mina upphöjda bänkar. Rucolan har redan gjort entré.

Igår slog sambon och jag jackpot, vi fällde och avbarkade en ung gran som vi ska ha som flaggstång, och tänkte att den skulle torka på logen ovanför fårstallet. Där hittade vi även en rejäl hög färdiga obehandlade plankor och stockar som gamla ägarna lämnat efter sig! Perfekt inför lådbygge! Nu väntar vi bara på ett redigt lass jord, och lite högre temperaturer. :)
 
Lokförare Bergfält och Märta (sockerärtorna från Impectas specialsortiment) fick en chockstart när jag lyckades sätta ut de små förodlade plantorna på friland precis innan det började hagla och åska och temperaturen gick neråt en grad ett par nätter. En tunn fiberduk är inte så mycket skydd då. Men det verkar vara gamla stadiga kulturarvssorter, härdade i svenskt klimat så det ser lyckligtvis ut att ha gått bra.
 
Lokförare Bergfält och Märta (sockerärtorna från Impectas specialsortiment) fick en chockstart när jag lyckades sätta ut de små förodlade plantorna på friland precis innan det började hagla och åska och temperaturen gick neråt en grad ett par nätter. En tunn fiberduk är inte så mycket skydd då. Men det verkar vara gamla stadiga kulturarvssorter, härdade i svenskt klimat så det ser lyckligtvis ut att ha gått bra.
De gamla sorterna är anpassade till skapligt usla förhålanden. Ärt satte man där det var mindre bra jord. De klarar sig bäst om de inte får för mycket omsorg :) Förodling tror jag inte de ens kan stava till ;)

Saxbo är odlad i hundratals år i zon 4-5 - den ska du peta ner rakt i jorden.
Märta sådde jag förra året och den klarade sig utmärkt mot allt utom rådjuren.
 
Med ärter som kostar sju spänn styck så tänkte jag att åtminstone Lokföraren skulle vårdas lite extra, och få lite skydd så den inte blir uppäten av fåglar direkt... ;) Och rådjuren brukar hålla sig på andra sidan vägen så mina värsta odlingsmarodörer är en och annan hare - och framför allt en fritt vandrande huliganhöna och hennes man....

@tanten när brukar du så Saxbo? Jag har ingen erfarenhet av just märgärt men är så sjukt pepp på alla roliga och spännande sorter som jag har att odla i år, jag kan knappt bärga mig tills de tar fart och man kan börja skörda. :bump: Antagligen är det lite abstinens efter det förlorade 2018 också.
 
Senast ändrad:
Med ärter som kostar sju spänn styck så tänkte jag att åtminstone Lokföraren skulle vårdas lite extra, och få lite skydd så den inte blir uppäten av fåglar direkt... ;)

@tanten när brukar du så Saxbo? Jag är så sjukt pepp på alla roliga och spännande sorter som jag har att odla i år, jag kan knappt bärga mig tills de tar fart och man kan börja skörda. :bump: Antagligen är det lite abstinens efter det förlorade 2018 också.
Jag sår ärter när jag sår det andra. I min zon om nån vecka. Du kan så nu. Du hade nog kunnat så för flera veckor sedan :)

Tänk på bönderna - de har väl varit ute på åkrarna redan för länge sedan nere hos dig. De sår ärter ihop med spannmålet för foder. Ärtor som ärtor. De är inte ömtåliga.

Vill du skydda för fåglar så lägg nät över. Jag har vanligt hönsnät som jag böjer till - både mot rådjur och andra.
 
Min förodling sket sig totalt. Fick upp små skott men sen stannade de helt av. Jag tappade tålamodet och slängde det. Får köpa en gurkplanta i år. Eller om jag testar att så en omgång till. De andra var blommor och de får jag köpa i butik i stället.

Men idag rensade vi ut pallkragarna och odlingslådorna. Fyllde upp med ny jord och hästgödsel. Sådde frön till morötter, ärtor och slingerkrasse. Potatis satte jag också i pallkragar och hinkar. Nya jordgubbsplantor blev det med eftersom ett helt gäng dog förra året i torkan. Nu känns det riktigt roligt och motiverande!

Vill sätta fler hallon också. Vet någon vilken sort man bör skaffa om man vill ha stooora hallon som smakar gott? Nuvarande är rätt små och blir ofta angripna av mask och gråa i kanterna.
 
Min förodling sket sig totalt. Fick upp små skott men sen stannade de helt av. Jag tappade tålamodet och slängde det. Får köpa en gurkplanta i år. Eller om jag testar att så en omgång till. De andra var blommor och de får jag köpa i butik i stället.

Men idag rensade vi ut pallkragarna och odlingslådorna. Fyllde upp med ny jord och hästgödsel. Sådde frön till morötter, ärtor och slingerkrasse. Potatis satte jag också i pallkragar och hinkar. Nya jordgubbsplantor blev det med eftersom ett helt gäng dog förra året i torkan. Nu känns det riktigt roligt och motiverande!

Vill sätta fler hallon också. Vet någon vilken sort man bör skaffa om man vill ha stooora hallon som smakar gott? Nuvarande är rätt små och blir ofta angripna av mask och gråa i kanterna.
Du kanske behöver gödsla, mormorhallon är annars standard för stora hallon. För att bli av med masken behöver du plocka bort alla angripna hallon och slänga dom långt bort från plantorna.
 
Du kanske behöver gödsla, mormorhallon är annars standard för stora hallon. För att bli av med masken behöver du plocka bort alla angripna hallon och slänga dom långt bort från plantorna.

Räcker det om man lägger gödsel vid plantorna eller måste man försöka gräva ner det i jorden?
 
Jag har diskat ur 20 st mjölkförpackningar att plantera om tomater i och det är ändå inte tillräckligt :P. Verkar ha runt 40 tomatplantor i behov av ny bostad :P.
 
På tal om tomater: mina har blivit långa och gängliga, en kombo av för mycket vatten och för lite ljus efter flytten. Jag funderar på att halshugga dom. Något särskilt man bör tänka på?
 
27B0AAC0-1BA4-4196-96F0-4FF7D079EF6A.jpeg


Tog tag i denna idag. Kul rabatt. Tyvärr är det den med bästa läget av alla, så det var bara att börja gräva ur ogräs för glatta livet. Sen blir det kartong och jord och täckbark, nyplantering om ett år eller två. Blir det stora tomma ytor ställer jag dit krukor.
Jag ska kväva bort kvickrot, kirskål och nävor r planen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 681
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp