Bukefalos 28 år!

Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
De står redan i det svalaste rummet, salen, som vi inte har uppvärmt. Fönster med gott om ljus. Absolut det mest optimala läget ljus nu.

Så, halshuggning är ingen idé ändå?
Nja? Då grenar de sig? vilket inte är bra om det är tomater som måste tjuvas.

Är det busktomater så gör det ju inget om de grenar sig.

Kanske kan du få dem att göra en ny topp om du halshugger men då behöver du passa dem lite extra?
Å andra sidan får du fler plantor om du sätter toppen i lite jord...
 
Visa bifogad fil 29249

Tog tag i denna idag. Kul rabatt. Tyvärr är det den med bästa läget av alla, så det var bara att börja gräva ur ogräs för glatta livet. Sen blir det kartong och jord och täckbark, nyplantering om ett år eller två. Blir det stora tomma ytor ställer jag dit krukor.
Jag ska kväva bort kvickrot, kirskål och nävor r planen.

718A46C5-DBF0-4DB5-BC55-F0C61DC1322E.jpeg
 
De står redan i det svalaste rummet, salen, som vi inte har uppvärmt. Fönster med gott om ljus. Absolut det mest optimala läget ljus nu.

Så, halshuggning är ingen idé ändå?

Jag halshögg vanliga höga tomater och det verkar ha gått bra. Några av plantorna sköt lite sidoskott som jag nöp bort. De har vuxit på jättefint uppåt och är alldeles för stora igen ... Topparna har blivit jättefina plantor med.
 
Jag halshögg vanliga höga tomater och det verkar ha gått bra. Några av plantorna sköt lite sidoskott som jag nöp bort. De har vuxit på jättefint uppåt och är alldeles för stora igen ... Topparna har blivit jättefina plantor med.

Hm. Då satsar jag nog på det. Tack!
 
Nja? Då grenar de sig? vilket inte är bra om det är tomater som måste tjuvas.

Är det busktomater så gör det ju inget om de grenar sig.

Kanske kan du få dem att göra en ny topp om du halshugger men då behöver du passa dem lite extra?
Å andra sidan får du fler plantor om du sätter toppen i lite jord...

Det blir väl inte sämre än att bara topparna tar sig annars, så jag chansar. :) Tack!
 
Mina potatisplantor i krukorna har frusit. Snöade en kväll förra veckan när vi var borta :(
Undrar om det tar död på hela plantan eller om det ändå kan komma potatis?
 
I min nya trädgård växer ett litet träd som jag inte vet vad det är. Det kanske kommer visa sig vad det är för något då det inte hunnit komma så långt ännu, men jag är otålig och nyfiken. :D Någon som vet vad det kan vara? På väg att blomma med klasar och har små ludna blad runt blomklasarna just nu. Det har väldigt spetsiga sidoskott som växer rakt ut från grenen, ser ut som taggar.

kollage.jpg
 
I min nya trädgård växer ett litet träd som jag inte vet vad det är. Det kanske kommer visa sig vad det är för något då det inte hunnit komma så långt ännu, men jag är otålig och nyfiken. :D Någon som vet vad det kan vara? På väg att blomma med klasar och har små ludna blad runt blomklasarna just nu. Det har väldigt spetsiga sidoskott som växer rakt ut från grenen, ser ut som taggar.

Visa bifogad fil 29315
Ser ut som silverpäron.
 
Jag tycker det också, men de har inga taggar.
Men väldigt likt vitbladigt päron (har jag för mig de heter).
Jag är osäker på tornarna, men många träd har tornar i sitt juvenilstadium de liksom växer bort sedan. Är osäker på päron dock. Resten ser väldigt silverpäronaktigt ut.

Det kan vara smalbladig silverbuske med elagnus angustifolia. Men jag tycker blomknopparna är så väldigt lika päronets.
 
Jag är osäker på tornarna, men många träd har tornar i sitt juvenilstadium de liksom växer bort sedan. Är osäker på päron dock. Resten ser väldigt silverpäronaktigt ut.

Det kan vara smalbladig silverbuske med elagnus angustifolia. Men jag tycker blomknopparna är så väldigt lika päronets.
Tack för era svar! Jag och mamma hade också gissat på silverpäron, så då är det nog det. Tyckte inte riktigt det såg rätt ut när jag googlade men nu hittade jag några bilder som såg lika ut. Verkar som att de vassa spetsarna är bladknoppar de med. Ska bli kul att följa det, har alltid tyckt silverpäron sett så fina ut. :love: Sen får jag klura på om jag behöver beskära den mer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
359
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 637
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp