Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis mejl från Impecta fröhandel om fri frakt idag men jag avstår. Har man bestämt att det blir inga fler föer i vår så får det bli så, någon ordning måste det vara :)
 
Här hos oss i zon 4 blommar både forsythia, magnolia och alla tidigtblommande träd. Älskar den här tiden på året 😍
Ja en sån här kall vår märks att vi har i princip zon 5 här på höglandet. I gynnsamma lägen har jag en lägre zon. Men forsythia och lönn ser faktiskt ut att börja slå ut så smått idag. :) Det blommar säkert för fullt i trädgårdar i stan där zonen snarare är 2.
 
Det ser lite fånigt ut, men jag tror det kan bli fint när de växt till sig. Ska fylla ut med nånting mer tror jag. Hoppas klematisen tar sig! En princess Diana, tyckte den var fin.

IMG_20210501_132033.jpg

Vet inte riktigt var jag ska ställa krukan. Hmm. Får sova på saken.
 
Ja en sån här kall vår märks att vi har i princip zon 5 här på höglandet. I gynnsamma lägen har jag en lägre zon. Men forsythia och lönn ser faktiskt ut att börja slå ut så smått idag. :) Det blommar säkert för fullt i trädgårdar i stan där zonen snarare är 2.

Vi är väl egentligen zon 3 men eftersom vi bor intill Vättern blir det zon 4. Här är det inte bara forsythian som blommar, mahonan och rosenripsen blommor också så fint och humlorna har vaknat 😍

Älskar den här tiden när man kan gå runt i trädgården och hitta ny grönska som kommit upp/slagit ut nästan varje dag ❤️

1DE3E7AE-36ED-4398-8C61-66B8C154F8CF.jpeg
 
Har flyttat två pioner som planterades förra året. Min käre man upptäckte förra året att han trimmade allt på den hörnan, vilket gav en mindre glad fru. Så nu i år är pionerna omgivna av pallkrage, och rabattkant med tegelstenar. Nu kan han omöjligt trimma ner dom :up:

Det fick bli min enda tunga aktivitet idag förutom att skicka upp reglar till taket på växthuset. Vi upptäckte lite småmissar förra året (växthusets första säsong), som kommer åtgärdas inför denna säsong. Så nu hoppas jag att mina melonplantor inte dör av korsdrag, som visade de gjorde förra året. De har även bytt plats i år för att undvika samma öde, så kanske kan vi få iaf en melon :D Vårt växthus är byggt av gamla kasserade fönster som är ca 2 meter höga, och till tak har vi byggplast då det var billigaste alternativet. Sedan har vi tre smala fönster som dörrar, en enkeldörr/vädringslucka samt en dubbeldörr.
 
Idag har jag sått lite blandade blommor i en rabatt. Ska bli så spännande att se hur det blir när det växer upp!
Jag fick en påse med förgätmej som bonus när jag köpte fröer, har inte sått blommor på många år så får se hur det går. Stod något på påsen om att förkultivera men det har jag inte möjlighet till så det blir att så på chans direkt där de skall vara.
 
Shoppade en japansk lönn idag! Den får bo i en kruka och så ska jag göra ett försök att övervintra den. De växter som bor i sadelkammaren under vintern verkar klara sig bra, så nu chansar jag med en lönn! (+5 max och mörkt)
 
Jag fick en påse med förgätmej som bonus när jag köpte fröer, har inte sått blommor på många år så får se hur det går. Stod något på påsen om att förkultivera men det har jag inte möjlighet till så det blir att så på chans direkt där de skall vara.

Jag köpte ett gäng där det stod att de kunde sås på friland direkt. Känns lagom avancerat för mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
251
· Visningar
16 781
Senast: Gimlan
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 417
· Visningar
46 816
Svar
825
· Visningar
44 157
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 965
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp