Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474

För min del är det min mamma och min mormor och morfar som inspirerat mig. Mamma för att jag alltid fick vara med och pyssla i trädgården. Så frön, plantera, rensa och nyanlägga.

Mormor och morfar hade en enorm trädgård med hundratals Dhalior och perenner som fick samsas i en inte så välorganiserad Cottage gardenaktig trädgård. De odlade mängder av grönsaker och var självförsörjande på rotfrukter. De var i allmänhet duktiga på att ta tillvara på allt som naturen gav och vi barnbarn fick vara med så mycket vi ville. Det är så att mina ögon tåras lite när jag tänker på alla fina minnen.
 
Kan verkligen varmt rekommendera att skaffa lönn till trädgården. Sitter just nu och tittar ut på ett limegrönt fylligt flor i alla väderstreck. Humlor och alla andra pollinatörer är som galna i dem. Sen kommer en stor luftig, mörkgrön krona som låter härligt i blåsten och när det regnar sitter man torr där under. På vintern är de fina strukturer.
Hade varit roligt att veta vem som planterade vårt vårdträd och hur gammalt det är. Uppskattningen är runt 150 år.
Tack för tipset! Jag funderar på att plantera ett träd :)
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Jag vet inte alls varifrån mitt intresse kom, är lägenhetsunge uppvuxen med max några petunior på balkongen. Men odla har jag velat göra sen jag var liten! Som jag bor nu är det rätt idealt, jag har en brf med liten trädgård och stor altan. Skulle gärna ha en större trädgård men jag vill inte ha ansvaret för ett hus igen. Lösningen stavas kolonilott längre fram i livet, tror jag 🙂
 
Behöver smakråd/ hjälp med velighet 😅 så snart jag vet vi kan komma oss till sommarhuset vill jag beställa ett plommon träd. Under vill jag har en blomsterrabatt med en buxbomhäck (lr annan "formbar" buske) runt. Är det dumt att plantera under ett fruktträd? Tar det mkt näring lr går det bra? lr går det bra men jag borde vänta tills trädet är mer etablerat?

Vill ha narcisser till våren där, annars vet jag inte helt. Funderar på att beställa lökar snart, därav min velighet. Förutom det så bara direktsår jag lite sommarblommor nästa år tror jag, så hinner jag tänka på perenner lite till ^^ Kan det funka?
 
Behöver smakråd/ hjälp med velighet 😅 så snart jag vet vi kan komma oss till sommarhuset vill jag beställa ett plommon träd. Under vill jag har en blomsterrabatt med en buxbomhäck (lr annan "formbar" buske) runt. Är det dumt att plantera under ett fruktträd? Tar det mkt näring lr går det bra? lr går det bra men jag borde vänta tills trädet är mer etablerat?

Vill ha narcisser till våren där, annars vet jag inte helt. Funderar på att beställa lökar snart, därav min velighet. Förutom det så bara direktsår jag lite sommarblommor nästa år tror jag, så hinner jag tänka på perenner lite till ^^ Kan det funka?
Bara det som skall växa under inte blir för tätt som grässvålen på en gräsmatta eller något alldeles för starkväxande skall det inte vara något problem att plantera under trädets krona förutom då att trädet tar näring och ljus. En grässvål fångar vattnet och gör det torrare under och det är inte så lyckat för ett nyplanterat träd.

Jag har planterat ganska många träd och det råd jag kan ge för en lyckad etablering är att djupgräva ordentligt där trädet skall stå. Så mycket man orkar helt enkelt om man gör det för hand. Om jorden är riktigt lucker på djupet så har rötterna många gånger lättare att växa till jämfört med om de möter motstånd.

Sen såklart också det vanliga, att rötterna inte får torka vid plantering osv.
 
En nackdel med att plantera under trädet är förstås att det gör det svårare att gödsla trädet i efterhand om det skulle behövas.
 
Vem, om någon hjälpte att väcka ditt intresse för trädgård, för att odla?
För mig var det min mamma, när vi var små fick vi en liten ruta i familjens grönsaksodling och vi fick själv sätta sånt morötter, sockerärtor och rädisor som vi uppmuntrades att plocka och äta. Sen hade hon ett stort intresse för trädgårdsväxter, sånt som växer i en mormorsträdgård. Och jag minns med värme de årliga dagsutflykterna till Netsmans i Arbrå där det köptes allt från fruktträd till rosor och perenner.
Och när vi kom hem grävdes det upp ännu en rad eller två i stackars pappas potatisland för att ge plats åt det vi köpt. :D

Idag skulle min fina mamma fyllt 70, vi förlorade henne till cancer -02 och mitt trädgårdsintresse är ett av de sätt som gör att jag känner mig nära henne, att hon är med mig in min vardag då jag kan ha hela konversationer med henne om vad jag planterar och pysslar med i min trädgård.

Så idag plockade jag en bukett och mindes henne lite extra, vet så väl att hon hade uppskattat en fylld med vårblommor, hennes favoriter som tulpaner och förgätmigej.Visa bifogad fil 69474
Så fint och även roligt att fundera kring sin inspiration. :)

För min del dök trädgårdsintresset upp när vi började renovera detta torp, jag och mina föräldrar. Och ursprunget kommer från mamma, men även pappa, som alltid hållit på i trädgården samt odlat mycket. Jag studerade sedan till biolog och tog mig även an denna igenvuxna trädgård ur ett naturperspektiv. Mamma och pappa har även grundutbildat mig (hehe) genom många, många besök i kända trädgårdar. :D Men det var alltså först i vuxen ålder intresset kom, och det med besked. :)

I år är första året utan häst och en mer helhjärtad satsning på trädgården i både tid och pengar. Med mamma som bollplank och som delar mina upptäckter, planer och missöden. Pappa som levererar gödsel och lagar gräsklipparen. :love:
 
Bara det som skall växa under inte blir för tätt som grässvålen på en gräsmatta eller något alldeles för starkväxande skall det inte vara något problem att plantera under trädets krona förutom då att trädet tar näring och ljus. En grässvål fångar vattnet och gör det torrare under och det är inte så lyckat för ett nyplanterat träd.

Jag har planterat ganska många träd och det råd jag kan ge för en lyckad etablering är att djupgräva ordentligt där trädet skall stå. Så mycket man orkar helt enkelt om man gör det för hand. Om jorden är riktigt lucker på djupet så har rötterna många gånger lättare att växa till jämfört med om de möter motstånd.

Sen såklart också det vanliga, att rötterna inte får torka vid plantering osv.
Tack för bra tips 👍 kanske jag bara tar narcisser i år och väntar till lite längre fram med resten ☺️
 
Halva ångestrabatten rensad. Blåbären och krusbären har gödslats. Majsen är sådd och squashen utplanterad. Vet att det sista är en chansning men får så nya om det inte funkar.

Avslutade med att beundra påskliljorna på framsidan 🤩

IMG_20210514_200152.jpg
 
Förodling av pumpor - några har ju kommit upp, men hur länge ska man vänta ut resten innan man fyller på med fler frön?
Visa bifogad fil 69470

Jag sådde butternutpumpa som absolut inte ville gro. Tillslut gav jag upp och ställde in brättet med 6 pluggar i tvättstugan. Där är det norrläge, fönsterlöst och mörkt. Fem dagar senare kom jag på att jag ställt dem där och tänkte slänga dem. Då hade tre av sex frön grott :p Hade då inte heller vattnat på fem dagar heller.

Så det är väl mitt tips 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
13
· Visningar
653
Senast: Ramona
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
14 15 16
Svar
315
· Visningar
20 098
Senast: Ajda
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 841
· Visningar
59 580
Svar
1 213
· Visningar
66 085
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp