Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Jag är också sugen på en men jag ska nog bara låna mammas. Hon har en kompostkvarn och äääälskar att stå och köra pinnar i den. :D Den är från Jula tror jag. Det blir lite olika beroende på pinnarna man kör. Jag la precis ut två kassar i växthuset där den ena var som flis, perfekt till gångar. Den andra hade längre och mjukare bitar som bildat små nystan i princip. Funkar för min del men inget för en perfektionist. :)

Det tar ju lite tid och ibland om man kör för sega pinnar så fastnar det så man får öppna och trassla ut allting. Men är nog ganska meditativt också i all sin enformighet.
 
från Råd & Rön-testet:

"Tillverkarna säger också att du kan använda det finfördelade avfallet som täckbark, men det är tveksamt om det fungerar. Kvarnarna med vals mal materialet så att det blir mer smulor än bitar som det ju ska vara till täckbark. De kompostkvarnar som har knivar sliter i stället isär grenarna till långa flisor, och det är inte heller bra."

Hmpf. :cautious:
 
Här är en bild nu från växthuset, zoomade in lite på fliset. Överst ligger det som blev lite längre trådar och delvis syns det lite vitare som mer blivit flis. Det beror som sagt på vilka pinnar man flisar upp.
Screenshot_20210308-100059.png
 
från Råd & Rön-testet:

"Tillverkarna säger också att du kan använda det finfördelade avfallet som täckbark, men det är tveksamt om det fungerar. Kvarnarna med vals mal materialet så att det blir mer smulor än bitar som det ju ska vara till täckbark. De kompostkvarnar som har knivar sliter i stället isär grenarna till långa flisor, och det är inte heller bra."

Hmpf. :cautious:
Jag har en Bosch med vals och tycker inte alls det blir smulor utan bitar. Ska gå att justera valsen lite också och påverka storleken (tror jag) men det brukar jag inte orka bry mig om.

Jag gör gångar, blandar upp tung jord och använder som täckbark av mitt flis. I rabatterna och gångar bryts det ner ganska fort, 1-2 säsonger, men i växthuset där materialet är skyddat ser det nästan nytt ut.

Jag är jättenöjd med min Bosch, den har gått 3 eller 4 säsonger snart och inte krånglat en dag.
 
Kollade lite videor och den lite större och dyrare från Jula såg mer stabil ut än den billigare modellen med knivar. Den med knivar såg mest ut att göra nästan lite spån-storlek av grenarna? Men det kanske man kan ställa in? Fortfarande minus dock för att den verkar lite ranglig. Hm. Lite kläm och känn på Jula idag kanske!
 
Jag har en Bosch med vals och tycker inte alls det blir smulor utan bitar. Ska gå att justera valsen lite också och påverka storleken (tror jag) men det brukar jag inte orka bry mig om.

Jag gör gångar, blandar upp tung jord och använder som täckbark av mitt flis. I rabatterna och gångar bryts det ner ganska fort, 1-2 säsonger, men i växthuset där materialet är skyddat ser det nästan nytt ut.

Jag är jättenöjd med min Bosch, den har gått 3 eller 4 säsonger snart och inte krånglat en dag.

Vet du vilken modell det är? Kom upp flera olika i olika prisklasser när jag sökte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp