Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lobelia har grott. Det känns som om jag sått på tok för tätt.
IMG_20210307_163633_796.jpg
 
Vad är det enklaste man kan odla i trädgården om man inte har växthus. Tomaterna växte som bara den ifjol men utöver det?
 
På listan över saker som inte blev av i fjol: björnbär. Brukar man kunna köpa buskar på våren? Ger de i så fall bär första året?

Och bör jag satsa på att så smultron eller köpa färdiga plantor tro?

Du kan få några enstaka bär första året men inget du kan räkna med. Men det ger desto bättre efter några år.
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Jag köpte en begagnad kvarn förra året. Ska försöka sälja den i år, tyckte att den mer gjorde bitar än flis. Det finns vals och kniv att välja mellan och jag tror att man ska välja kniv om man vill ha flis?
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Biltemas kompostkvarn är bäst i test enligt Råd & Rön, är själv sugen på den...
 
Någon i tråden som har erfarenhet av kompostkvarn/flistugg?

Jag vill ha flis i gångarna och tycker det är ett bra material till både det ena och det andra. Det blir ju en hel del grenar och ris som vi just nu bara häver på hög. Känns väldigt onödigt. De tjockare grenarna går direkt till vårt risgärde.

Men vad ska man välja? :) Bensindriven flistugg är dyrt och jag vet inte om det är så nödvändigt för mig. Känns spontant som att det skulle räcka med en kompostkvarn.
Vi har en kompostkvarn från bosch och jag skulle inte anse att den gör flis utan den krossar/tuggar materialet. Hos oss blir det till jord mha bokashi.
 
Mina tulpaner har börjat sticka upp ur jorden men jag ser inte skymten av påskliljorna. Brukar tulpanerna vara snabbare eller har jag lyckats döda mina fina påskliljor?

Verkar ha dödat mina krokusar iaf 😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp