Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Omplantering här idag med. :) Chili, paprika och aubergine behövde nya krukor. Satte också nya frön då ingen balkanchili grott, och satte fler paprikor. Kändes lite futtigt med tre paprikaplantor.
Vi har också varit i trädgården och diskuterat planer. Vi hittade en bra plats till komposten där vi kan bygga flera stora fack lite i skymundan. Fick också jättebra idéer till trädgårdslandets staket och portaler till grindarna. ☺️
IMG_20210306_155358_252.jpg
 
I protest mot att det ligger snö ute i trädgården idag beställde jag frö till ringblomma Triangle flashback som har lite rosa drag, samt backtimjan och blomsterbönan Enorma. Har aldrig odlat blomsterböna men jag tänker att nu när jag har fröer till bra klätterväxter så måste vi bygga de där portalerna till landet. :idea: Gillar de färgglada blommorna och tänk, lila bönor med svarta fläckar. Det är ju nästan lite för coolt.
 
I helgen har jag sått lite. Plastat och ställt in i husets kallaste rum, sovrummet 🙄 som håller cirka 20 grader.
Jag har extremt ickegröna fingrar så det ska ju bli....spännande.

Chili 2 sorter, paprika 4 sorter, tomat 2 sorter, allt från egna frön från förra året. Liksom gurka och melon.

Barnen ville absolut ha pumpor så dom ska jag faktiskt sätta rätt ut i gödselstacken sen, på prov 😄
Sen sådde vi broccoli, blomkål, svartkål, vitkål, spetskål och purjolök.

Majsen verkar lite känsliga att omplantera och verkar vilja ha det lite varmare än 20 grader så dom ska jag nog tänka till lite med, innan jag sår.

Dill sådde jag också men fick stå kvar ute i växthuset.
Det är egna frön det med och på test.
Allt är väl egentligen på test, men funkar det inte har jag massor av frön kvar av allting 😇
 
I helgen har jag sått lite. Plastat och ställt in i husets kallaste rum, sovrummet 🙄 som håller cirka 20 grader.
Jag har extremt ickegröna fingrar så det ska ju bli....spännande.

Chili 2 sorter, paprika 4 sorter, tomat 2 sorter, allt från egna frön från förra året. Liksom gurka och melon.

Barnen ville absolut ha pumpor så dom ska jag faktiskt sätta rätt ut i gödselstacken sen, på prov 😄
Sen sådde vi broccoli, blomkål, svartkål, vitkål, spetskål och purjolök.

Majsen verkar lite känsliga att omplantera och verkar vilja ha det lite varmare än 20 grader så dom ska jag nog tänka till lite med, innan jag sår.

Dill sådde jag också men fick stå kvar ute i växthuset.
Det är egna frön det med och på test.
Allt är väl egentligen på test, men funkar det inte har jag massor av frön kvar av allting 😇
Växterna vill gärna stå varmt när de gror, men sedan när det kommit upp är det svalt som gäller :).
 
Idag har jag (och dottern) fyllt pallkragarna med lite mer kompost och börjat gräva om en rabatt som ska bort. Tanken var att ersätta med pallkragar men nu funderar jag återigen på att göra trädgårdsland. Vad är bäst tro? Å andra sidan lär det finnas en massa saker och rötter som vill ta över från gamla rabatten.

Behöver förodla lite mer också men lider av platsbrist inne redan. Och så köpte jag lite dahliafröer via fb...
Och så är jag sugen på fler vårlökar inför nästa år.
 
På listan över saker som inte blev av i fjol: björnbär. Brukar man kunna köpa buskar på våren? Ger de i så fall bär första året?

Och bör jag satsa på att så smultron eller köpa färdiga plantor tro?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp