Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kunde inte låta bli att snabbgoogla av ren nyfikenhet och de där kejsarolvonen dök upp på förslag.

Säger Bukefalos att jag måste ha en sån så antar jag att jag måste... 🤷‍♀️:D

Maken hävdar att jag måste göra klart de projekt jag redan påbörjat innan jag får börja med nya, men att plantera några små buskar, som kanske bara råkar hamna i bilen på väg hem från jobbet (kör förbi både blomsterlandet, plantagen och granngården på vägen hem varje dag... :idea:) kan väl knappast räknas som projekt va? :angel:
 
Säger Bukefalos att jag måste ha en sån så antar jag att jag måste... 🤷‍♀️:D

Maken hävdar att jag måste göra klart de projekt jag redan påbörjat innan jag får börja med nya, men att plantera några små buskar, som kanske bara råkar hamna i bilen på väg hem från jobbet (kör förbi både blomsterlandet, plantagen och granngården på vägen hem varje dag... :idea:) kan väl knappast räknas som projekt va? :angel:
Nej absolut inte! han kommer inte ens märka det, smyg ut en mörk natt bara och gräv :D
(min märker inte planteringarna förrän han måste runda dem med gräsklipparen :rofl: )
 
Säger Bukefalos att jag måste ha en sån så antar jag att jag måste... 🤷‍♀️:D

Maken hävdar att jag måste göra klart de projekt jag redan påbörjat innan jag får börja med nya, men att plantera några små buskar, som kanske bara råkar hamna i bilen på väg hem från jobbet (kör förbi både blomsterlandet, plantagen och granngården på vägen hem varje dag... :idea:) kan väl knappast räknas som projekt va? :angel:
Så klart att det inte är ett projekt när man blir attackerad av lömska växter på de platser som bilen bestämmer att man måste uppsöka - solklart :angel: :D

Enligt buke så har din make fel, således dumpa om han inte skärper sig :mad:
 
Jo men den var så skör, den hade stått sedan vi flyttade in och var ful. Men när jag lyckades ta reda på vad det var för en buske låg den på gränsen för sin härdighet och min teori var delvis att en orsak till att den torkade ur på våren och kom upp igen från botten var bristen på vatten. Först trodde jag frostskador men den hade påbörjade knoppar som torkat. Nåja oavsett har jag grävt upp den och gett den till grannen som tog den till sommarstället söderut. Röda blad, rosa blommor och risig.

Flyttade dit en minihängsälg istället men är då nervös att den ska torka eftersom den är ganska nyflyttad. (Sedan hade de iofs planterat allt med rotsnurr i minigrop också (jag har planterat om äppelträd, päronträd o allt möjligt) så det var bara att ploppa upp den ur marken ganska galant.)

Nåja slutet av hela historien är att jag börjat misstänka att man måste vattna mycket tidigare än jag trott. Allt är ju på en gammal potatisåker (jag skulle bara kunna ta ett spadtag rakt av och göra krukor och kakelplattor av utan vidare mankemang) eller byggrus
Då har du en näringsrik och fuktighetshållande jord. Växter är luriga, de är anpassade efter platsen där de utvecklats. Det är ibland större skillnad på inland-kustland, växtplats och jordart, än norr och söder. Vissa växer är därför känsligare för variationer i temperaturen än andra. Det beror på att de sätter igång och växa när det blir varmt och soligt medan andra växter "inte låter sig luras" av att temperaturen tillfälligt går upp, de är anpassade för att temperaturen kan variera och avvaktar då med att dra igång sin tillväxt tills temperaturen är mer stabil. De blir då mindre känsliga. Den första gruppen kan börja växa när temperaturen och ljuset kommer trots att marken fortfarande är frusen tex det gör att de torkar eftersom knopparna börja dra vatten medan rötterna inte har tillgång till annat än is.

Hur som helst vattna din sälg och börja tidigare än du tror, växter som står i torr jord är dessutom känsligare för frostskador än sådana som står i fuktigt.
 
Jag är ju pinsamt mycket nybörjare vad gäller växter och blommor och trädgårdar och sånt, så jag gör ju extremt grundläggande grejer jämfört med er andra, men nu har jag i alla fall köpt hem två nya saker som blir "första gången" för mig: Tagetesfrön samt begoniaknölar. Tanken är att försöka driva upp dem inomhus under de kommande veckorna och att de sedan ska kunna bo i mina utekrukor och bidra med lite färg på framsidan. Jag har cirka noll aning om vad jag gör, men Google har varit rätt hjälpsamt hittills. Wish me luck! :D
 
Jag är ju pinsamt mycket nybörjare vad gäller växter och blommor och trädgårdar och sånt, så jag gör ju extremt grundläggande grejer jämfört med er andra, men nu har jag i alla fall köpt hem två nya saker som blir "första gången" för mig: Tagetesfrön samt begoniaknölar. Tanken är att försöka driva upp dem inomhus under de kommande veckorna och att de sedan ska kunna bo i mina utekrukor och bidra med lite färg på framsidan. Jag har cirka noll aning om vad jag gör, men Google har varit rätt hjälpsamt hittills. Wish me luck! :D
Tagetes är ganska enkla! Inte provat begonia själv, men jag misstänker att de vill ha mycket ljus och helst inte för varmt, då kan de växa lite för fort och bli rangliga. Samma sak med tagetes också, när de har grott vill de ha mycket ljus och inte för varmt. Lycka till! Det värsta som kan hända är att du misslyckas. ;)
 
Tagetes är ganska enkla! Inte provat begonia själv, men jag misstänker att de vill ha mycket ljus och helst inte för varmt, då kan de växa lite för fort och bli rangliga. Samma sak med tagetes också, när de har grott vill de ha mycket ljus och inte för varmt. Lycka till! Det värsta som kan hända är att du misslyckas. ;)
Tack! Jamen det är lite så jag tänker också - det finns inte överdrivet mycket annat att lägga tid & pengar på just nu, så det är lika bra att testa! Funkar det inte så har jag i allra värsta fall förlorat typ 150 kr samt en kvarts "jobb", eller något ;)
 
Rölunda! Har läst lite delade meningar men priset slog ju det mesta annat.
Jag vill beställa en pall, men det är så få som levererar till mig att frakten blir onödigt dyr.. jag gillar verkligen rölunda! Är lite ledsen att min plantskola har stängt, har inte sett någon annan här som säljer den..
 
Jag vill beställa en pall, men det är så få som levererar till mig att frakten blir onödigt dyr.. jag gillar verkligen rölunda! Är lite ledsen att min plantskola har stängt, har inte sett någon annan här som säljer den..

Jag beställde från Hornbach. Men ja, frakten kostar ju! Det var därför jag "passade på" att köpa två pallar, dels är det inga problem att få det gå åt och frakten blev bara 300 kr dyrare, så...
 
jag kom just på att jag kanske skulle testa att sätta potatis i en av mina pallkragelådor (2 kragar högt)
Om man bortser från gängse rekommendationer, så går att hitta via google - hur tätt kan man sätta potatis utan att det blir galet? Hur många plantor får plats i en normalstor (80x120) pallkrage?
 
Beställt barrotade perenner. :love: Det bidde rosa liljekonvalj, hosta Fire and ice samt Frozen margherita, backsippa, praktnäva Derrick cook och silkesnäva Ballerina. Liljekonvalj och backsippa till skogslunden och resten till en fd rabatt i Söderslätt i delvis skugga från skogen. Tänker flytta mina hostor dit ihop med hjärtbergenia och andra fina växter som passar.

Längtar så sjukt mycket efter våren. Känns som det finns inget annat att göra så just nu är.det bara väntan. Ska bara ha lite snöstorm i morgon först... :down:
 
Jag skulle verkligen inte köpa några primrosor i år - plantorna från föregående år har redan börjat blomma och jag är egentligen inte ens särskilt förtjust i dem, men så råkade jag gå förbi närbutiken och de hade nyss fått in de här läckra! :love:
De tidigare plantorna är blå respektive blåvita också, såatteeeh... De smälter ju in i alla fall? :angel:

159268730_2926043414281601_4530381316035310553_o.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp