Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maskarna frodas i min lilla "dynghög" efter marsvinen 😍. I år är jag lite sen med sådd men jag hoppas det tar sig ändå.
Impectas "fraktfritt i påsk" orsakade en oväntad beställning 🙈, så nu "måste" jag visst så ännu fler tomater, blomkål och blommor...
 
Planterat lite på balkongen
Penséer
 

Bifogade filer

  • 20210406_164523.jpg
    20210406_164523.jpg
    448,4 KB · Visningar: 19
Funderar på om jag har hittat ett bra tips på youtube ^^ någon som har hört om root controlling bags? Kan användas till tex träd du vill ska vara lättare att flytta på/om en vill kontrollera tillväxten på trädet. Funderar på om jag vill ha det till mitt fikon för att undvika att det blir för stort. Men hur hittar jag en sån påse och nån som vet vad det heter på svenska? 🤔
RCB är en förodlingsvariant som används på plantskolor, ffa till växter som ska stå på bjälklag sen. Det är ingen permanent planteringslösning.
 
@dobbis Vill du ha tomater?

Eftersom jag eventuellt har trips, vill du ha frön? Jag har både svart plommon, nån biff, friland och busk.

Insåg nu att jag inte har körsbärstomater. :eek::nailbiting:O_o:cautious:

Jag behöver alltså så såna...
 
Idag har jag grävt lite i jorden för att titta till potatisarna som jag satte i krukor (vaddå tålamod??). Och jag hittade en potatis som har börjat få lite skott så det var roligt! Tror att det var den snabbväxande sorten som jag valde.

Hoppas hoppas verkligen att våren kommer på riktigt snart, det är lite tråkigt att vattna droppe för droppe så att inget vatten ska hamna på plastsäcken som krukorna står på.
Jag kan ha kollat minst 15 gånger om nåt har kommit upp av det jag sådde i söndags :angel:
 
RCB är en förodlingsvariant som används på plantskolor, ffa till växter som ska stå på bjälklag sen. Det är ingen permanent planteringslösning.

Aha, tack :) 👍 kanske passar för vissa som har en annan nivå av trädgård lr nått, personen jag kolla videos på har nog mer en park än en trädgård och kan säkert flytta runt på saker lite var som när det passar ^^

Jag hoppades det kunde vara ett enkelt sätt att begränsa tillväxt men utan "kruxet" med å ha i kruka 😌
 
Aha, tack :) 👍 kanske passar för vissa som har en annan nivå av trädgård lr nått, personen jag kolla videos på har nog mer en park än en trädgård och kan säkert flytta runt på saker lite var som när det passar ^^

Jag hoppades det kunde vara ett enkelt sätt att begränsa tillväxt men utan "kruxet" med å ha i kruka 😌
Du kan ju gräva ner ett rör eller så för att begränsa, men rötter brukar hitta lösningar ändå när de vill.
 
Jag har inte lyckats hitta någon butik med färdiga paprikaplantor här i Uppsala. Har någon här möjligtvis tips?
Eller finns det någon här som bor hyfsat i närheten som "råkar" ha planerat för många?
 
Planterade om några tomater och mina gurkor idag. Nu är gurkorna väldigt ledsna fortfarande medan tomaterna har hämtat sig :crazy:
 
IMG_20210407_095509158.jpg
Nu är potatisen satt... Och smakad på?! :confused: Tydligen viktigt att veta att vi sätter en god sort hälsar lilla trädgårdsmästaren! :idea:

Grannen kom förbi och undrade om jag inte var för tidigt ute, men det stod mars-april på påsarna så det måste väl kunna bli bra? :o
 
Visa bifogad fil 67524Nu är potatisen satt... Och smakad på?! :confused: Tydligen viktigt att veta att vi sätter en god sort hälsar lilla trädgårdsmästaren! :idea:

Grannen kom förbi och undrade om jag inte var för tidigt ute, men det stod mars-april på påsarna så det måste väl kunna bli bra? :o
Tidigt beror väl på var i landet du finns?

Här i zon IV sätter odlarna nån gång i början av maj.
 
Visa bifogad fil 67524Nu är potatisen satt... Och smakad på?! :confused: Tydligen viktigt att veta att vi sätter en god sort hälsar lilla trädgårdsmästaren! :idea:

Grannen kom förbi och undrade om jag inte var för tidigt ute, men det stod mars-april på påsarna så det måste väl kunna bli bra? :o
Den enda risken är att blasten fryser ner om den kommit upp och det blir frost, men ofta skjuter potatisen ny blast. Man kan ju också täcka den med fiberduk eller liknande om den kommit upp och det finns risk för frost.
 
Den enda risken är att blasten fryser ner om den kommit upp och det blir frost, men ofta skjuter potatisen ny blast. Man kan ju också täcka den med fiberduk eller liknande om den kommit upp och det finns risk för frost.

Tack, vad bra! En fiberduk går ju lätt att slänga över! Funderar på att plocka hem en höbal och slänga över lite hö också (eftersom vi har hö men inte halm lättillgängligt i stallet :p )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp