Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det känns så skönt att det nu kommit lite kyla och snö. Jag kan med gott samvete titta på trädgårdsvideor och planera och spara inköpslistor på frön. Men också sitta inne, dricka te och inte gå ut i onödan. :D Vila, smyga igång året. Samt att skadedjur och fästingar får en chans att dö. :devil:

En smart grej att göra vore dock att laga gräsklipparen så vi kanske detta år kan klippa gräsmattan när vi känner för det. Vilken lyxig känsla det vore! Just nu går drivremmen sönder ungefär efter en klippning.
 
Perfekt! Då har jag tid att vänta. :D
Om man hade vetat vilket sortiment de kommer ha bara... :D Har inte köpt så mycket blommor innan så vet inte om de kommer ha det mesta av det jag vill ha.

Just nu har jag snöat in på grå vallmo, fylld pionblommande sommaraster, vaniljgul tagetes samt kritvit och ljusrosa lejongap. :love:
Jag funderar också på vilka perenner jag skulle kunna dra upp i år. Gärna naturliga lundväxter till min skogslund som är invaderad av prakylysing. Någon som har tips? :) Där finns redan rabarber, getrams och lite aklejor. Kanske någon som testat att dra upp lungört från frö?
 
Om man hade vetat vilket sortiment de kommer ha bara... :D Har inte köpt så mycket blommor innan så vet inte om de kommer ha det mesta av det jag vill ha.

Just nu har jag snöat in på grå vallmo, fylld pionblommande sommaraster, vaniljgul tagetes samt kritvit och ljusrosa lejongap. :love:
Jag funderar också på vilka perenner jag skulle kunna dra upp i år. Gärna naturliga lundväxter till min skogslund som är invaderad av prakylysing. Någon som har tips? :) Där finns redan rabarber, getrams och lite aklejor. Kanske någon som testat att dra upp lungört från frö?
Jag var in på Blomsterlandet och tycker att utbudet på fröer inte alls såg dumt ut! Men jag vet att jag redan har det mesta hemma i och för sig.. :angel:
 
Happ. Sorgmygglarver i hela chili- och paprikaodlingen! :arghh: Ställde in brättet i ett varmare rum och POFF! Larver. Överallt.

Anordnade en panikåtgärd igår kväll med rå potatis som tydligen ska locka de till sig och har köpt in nematoder idag.
 
Jag trodde jag hade inventerat mina fröer. Sen hittade jag en lista där jag skrivit upp vilka sorter jag vill odla i år och vilka jag redan har fröer till. Hmmm... Dessa fröpåsar såg jag inte vid min inventering av frölådan. :confused:

Ja just det... Jag rensade ju frölådan så vi kan använda den till annat och la nästan alla fröer i en gammal kakburk. Så jag har en överfull plåtlåda med fröer också. :rofl: I den vanliga lådan låg det nästan bara små påsar med egna frön som jag tagit... Jag behöver nog bara fokusera på blommor på Blomsterlandets rea. :D
 
Frys så jorden innan du använder den så slipper du blom och fruktflugor. Enklast är att helt enkelt glömma jordpåsarna ute under vintern och sedan släpa in dom och tina dom på vårkanten när det är dags att så igen.

Alla mina påsar ligger utomhus, men vi har förvisso inte haft några frysgrader att tala om egentligen.

Så himla trist att inte kunna glädjas åt sin sådd, suckar mest när jag tittar på den nu. Har vattnat med nematoder men det tar ju ett tag innan de börjar "sätta igång" som jag förstod det. Potatisen hjälpte inte jättemycket. Funderar på att köpa nya fröpåsar och göra en extrasådd men risken är ju att jag sen står med 200 paprika- och chiliplantor. :meh:
 
Alla mina påsar ligger utomhus, men vi har förvisso inte haft några frysgrader att tala om egentligen.

Så himla trist att inte kunna glädjas åt sin sådd, suckar mest när jag tittar på den nu. Har vattnat med nematoder men det tar ju ett tag innan de börjar "sätta igång" som jag förstod det. Potatisen hjälpte inte jättemycket. Funderar på att köpa nya fröpåsar och göra en extrasådd men risken är ju att jag sen står med 200 paprika- och chiliplantor. :meh:
Ja sjukt trist. Kan du stoppa mindre påsar med såjord i frysen om du vill så om?
 
Frys så jorden innan du använder den så slipper du blom och fruktflugor. Enklast är att helt enkelt glömma jordpåsarna ute under vintern och sedan släpa in dom och tina dom på vårkanten när det är dags att så igen.

Ingen dum idé! Ska lägga resterande såjord i frysboxen direkt. Tack!
Fungerar inte! De överlever utmärkt även om det blir -30. Kör jorden i ugnen istället.
 
Fungerar inte! De överlever utmärkt även om det blir -30. Kör jorden i ugnen istället.

:arghh: :arghh: :arghh:

Hur många grader och hur länge?

Gudars. Hur gör plantskolor och andra trädgårdsföretag? Jag är ju själv i startgroparna och ser nu framför mig hur ugnen kommer gå på högvarv i vår. Måste fråga i gruppen för odlingskursen. Vi kommer ha ett parti om ohyra och skadedjur men det är längre framöver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp