Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en rabatt där det de senaste åren varit tomater. Eftersom jag inte fått in några sjukdomar, fått fina skördar och inte har något annat alternativ så tänkte jag ha tomater där i år igen. Eventuellt även en physalis. Jag vill jordföbättra. Det var några år sen jag gav den jorden lite kärlek. Jag brukar bara låta tomatplantorna stå kvar över vintern så att jorden kan ta tillbaka lite näring och sen slänga dem framåt våren när jag vårstädar trädgården.

Rabatten är smal. Ca 0,5 m x 2,5 m. Hur hade ni jordförbättrat? Vad ska jag köpa och blanda ner i den? Och hur mycket? Och när?

Tillägg: Jag köper alltid tomatplantor på plantskola om det har nån betydelse. Drar aldrig upp dem från frö.
Om du ska köpa nånting på säck, så kogödsel och planteringsjord hade jag nog valt. :) Du kan också mylla ner lite trädgårdsrens i form av löv, blast mm om du rensar nån annanstans i samma veva.
 
Om du ska köpa nånting på säck, så kogödsel och planteringsjord hade jag nog valt. :) Du kan också mylla ner lite trädgårdsrens i form av löv, blast mm om du rensar nån annanstans i samma veva.

Jag har väldigt liten trädgård så det finns inget att rensa förutom de tomatplantor som står kvar i rabatten sen förra året. De brukar jag låta stå kvar till våren innan jag tar bort dem.

Jag kör nu på kogödsel och planteringsjord tror jag. Tack! Kan man blanda ner bara kogödsel i den befintliga jorden eller ska man blanda? Rabatten fylldes med planteringsjord för ca 5 år sen.
 
Jag har väldigt liten trädgård så det finns inget att rensa förutom de tomatplantor som står kvar i rabatten sen förra året. De brukar jag låta stå kvar till våren innan jag tar bort dem.

Jag kör nu på kogödsel och planteringsjord tror jag. Tack! Kan man blanda ner bara kogödsel i den befintliga jorden eller ska man blanda? Rabatten fylldes med planteringsjord för ca 5 år sen.
Jag öser på massor med brunnen hästgödsel i landet varje år. Hade inte snålat. :) Planteringsjorden hjälper jordstrukturen lite mer så jag hade nog blandat de två.
 
Jag öser på massor med brunnen hästgödsel i landet varje år. Hade inte snålat. :) Planteringsjorden hjälper jordstrukturen lite mer så jag hade nog blandat de två.

Jag har ingen lust att ha hästskit i min bil. Har ju medryttarhäst så skulle nog kunna ta där. Men jag vill inte ha det i bilen. Men annars hade det ju varit billigt och bra!
 
Visa bifogad fil 62352

:sneaky::sneaky::sneaky:

Ja jävlar hörrni, nu är vi igång! Odlingsåret 2021 officiellt invigt!

Chili 'Padron'
Chili 'Anaheim' från Impecta
Chili 'Anaheim' från Nordfrö
Paprika 'Marconi Rosso'
Paprika 'California Wonder'

Eftersom jag numera äger en halv triljon (no joke) fröpåsar missade jag att jag redan hade en påse med Anaheim från Impecta, så när Nordfrö öppnade upp portarna slank det ner en i kundkorgen av bara farten. Inbillade mig att jag även hade köpt Hot Lemon men icke, så det blev en beställning hos Runåbergs idag också. Eftersom man omöjligen köper EN påse så blev det även Habanero Dulce, som ska smaka vanlig Habanero men utan styrkan.

Jag tänkte försöka mig på att sälja lite plantor till våren, men så slog det mig ju att Impecta hade ett smärre haveri detta år med förväxlade fröer. Hm. Det här kanske blev dumt. Kanske bara får sälja "paprika" för en billig peng helt enkelt? Utan att specificera sort?
Ojojoj! Jag hade ju Black fang och Trinidad något, en liten lila en, förra året och det slog inte väl ut. Eller det kom massor men ingen ville äta dem. Så i år har jag köpt frön till något som är nästan en paprika och en som är en liten paprika och hoppas på mer entusiasm. Men jag hade inte tänkt så förrän vecka tre eller så.
 
Det slank bla. med några penséfrön i min fröbeställning. Jag läste på nån blogg att det går fint att så dem nu. Så jag tänkte testa och se hur det går. De ynglar ju av sig som sjutton i gruset här hemma på egen hand, så det borde ju inte vara så svårt att få dem att gro. Undrar om de hinner bli stora nog att gå i blom i mars/april bara. De är ju inte så dyra att köpa precis om de inte hinner, men det hade varit trevligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp