Bukefalos 28 år!

Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok, jag hade kanske inte behövt vänta så länge med att slutskörda morötterna. Fyra stycken hade räckt till en tvåkilospåse. 😄

21C52D3B-27F9-4D70-B83E-4ABE13F83ECB.jpeg
 
Hot Lemon och Habanero Dulce satt idag! Så nu har jag ett fullt 96-cellers pluggbrätte med chili och paprika. Tänkte beställa en enkel tunnel från typ Dancover för att komplettera växthuset.

Vad brukar ni sätta igång med i januari? Känns som att mer sådd inte är aktuell förrän i februari, då jag sätter bifftomat och lite annat segväxande, typ kronärtskocka och aubergine.
 
Om jag vill fylla upp en bädd som i täckodling.

Jag började med kartong på botten. Täckte med hästgödsel, det ligger sen diverse kvistar, rabattrens och hösilage o lite sånt. Gammal jord och lite Smått och gott.
Den är kanske halvfull 🙈 för jag byggde en bänk i en slänt för att utnyttja lite död yta till odling. Det går i m y c k e t!
Vi ska flytta gödselstacken (häst) vad det lider. Kan jag fylla med sånt tror ni? Den är brunnen.

Detta är ju år ett. Jag kommer nog få in snitsen sen. Men jag blir lite osäker på hur jag bör göra med den alldeles just nu när den är ny.
 
Om jag vill fylla upp en bädd som i täckodling.

Jag började med kartong på botten. Täckte med hästgödsel, det ligger sen diverse kvistar, rabattrens och hösilage o lite sånt. Gammal jord och lite Smått och gott.
Den är kanske halvfull 🙈 för jag byggde en bänk i en slänt för att utnyttja lite död yta till odling. Det går i m y c k e t!
Vi ska flytta gödselstacken (häst) vad det lider. Kan jag fylla med sånt tror ni? Den är brunnen.

Detta är ju år ett. Jag kommer nog få in snitsen sen. Men jag blir lite osäker på hur jag bör göra med den alldeles just nu när den är ny.

Ja för tusan, fyll på bara. Det får man göra regelbundet vartefter det liksom packar ihop sig.
 
Ok, färsk gödsel kan jag lätt få tag på. Men hur funkar det att använda färsk? Behöver den inte bränna först? Eller kan jag bara blanda ner färsk i rabatten nu i vår och sen plantera tomater där i maj/juni?
Jag använder alltid färsk och blandar med vanlig jord. Blir en del ogräs av färsk gödsel dock. För tomater skulle jag blanda typ 75% färsk gödsel med jord och plantera direkt i.
 
Hot Lemon och Habanero Dulce satt idag! Så nu har jag ett fullt 96-cellers pluggbrätte med chili och paprika. Tänkte beställa en enkel tunnel från typ Dancover för att komplettera växthuset.

Vad brukar ni sätta igång med i januari? Känns som att mer sådd inte är aktuell förrän i februari, då jag sätter bifftomat och lite annat segväxande, typ kronärtskocka och aubergine.

Jag är i startgroparna med rotselleri också, har tidigare sått i början på februari men de har ju superlång utvecklingstid och jag skulle vilja maxa utbytet bättre än jag gjort tidigare, så jag testar nog med januarisådd där också i år. Kanske om någon vecka eller två.

Sedan brukar jag snabbodla lite ärtskott och/eller smörgåskrasse också bara för att det känns så härligt att få börja skörda till pålägg, och lyxigt med färskt grönt.

Och så ska jag starta sötpotatisen, den var fjolårets första notering. Satt till "groddning" 5 januari. Men nu har jag redan några skott på den gamla så jag får börja att plantera om dem och hoppas de inte växer alltför snabbt.
 
Jag är i startgroparna med rotselleri också, har tidigare sått i början på februari men de har ju superlång utvecklingstid och jag skulle vilja maxa utbytet bättre än jag gjort tidigare, så jag testar nog med januarisådd där också i år. Kanske om någon vecka eller två.

Sedan brukar jag snabbodla lite ärtskott och/eller smörgåskrasse också bara för att det känns så härligt att få börja skörda till pålägg, och lyxigt med färskt grönt.

Och så ska jag starta sötpotatisen, den var fjolårets första notering. Satt till "groddning" 5 januari. Men nu har jag redan några skott på den gamla så jag får börja att plantera om dem och hoppas de inte växer alltför snabbt.

Ärtskott och krasse till frukostbordet är ju himla trevligt! :) Bra tips! Bra tips om rotsellerin där också. Jag sådde i pallkrage i juni förra året och fick överraskande nog väldigt bra utdelning. Kålroten däremot, som små stumpar!
 
Min svåger påminde mig irriterande nog att jag inte hade någon ancho-chili. Skit. :meh:
Åberopar chili-guden @athena_arabians - har jag uppfattat det rätt att just ancho inte är en specifik sort, utan den heter något annat (poblano?), och så kallas den ancho när man skördar den i ett visst stadie?
 
Hot Lemon och Habanero Dulce satt idag! Så nu har jag ett fullt 96-cellers pluggbrätte med chili och paprika. Tänkte beställa en enkel tunnel från typ Dancover för att komplettera växthuset.

Vad brukar ni sätta igång med i januari? Känns som att mer sådd inte är aktuell förrän i februari, då jag sätter bifftomat och lite annat segväxande, typ kronärtskocka och aubergine.

Chili. Jag har inte rum inomhus för en massa plantor så jag måste kunna få ut dem i växthuset när de börjar bli större och det dröjer ju tills de är varmt nog.
 
Min svåger påminde mig irriterande nog att jag inte hade någon ancho-chili. Skit. :meh:
Åberopar chili-guden @athena_arabians - har jag uppfattat det rätt att just ancho inte är en specifik sort, utan den heter något annat (poblano?), och så kallas den ancho när man skördar den i ett visst stadie?

Stämmer bra att det inte är en sort utan en grupp av liknande chili. De har gemensamt att de har en liknande smakprofil (inte stark och lite rökig samt söt utan att ha blivit röktorkade som chipotle) och användning. Poblano är en av de vanligaste sorterna och jag tänker ha den till ancho i år. De skördas alltid röda, dvs fullmogna.
 
Stämmer bra att det inte är en sort utan en grupp av liknande chili. De har gemensamt att de har en liknande smakprofil (inte stark och lite rökig samt söt utan att ha blivit röktorkade som chipotle) och användning. Poblano är en av de vanligaste sorterna och jag tänker ha den till ancho i år. De skördas alltid röda, dvs fullmogna.

Tack, då var jag rätt ute. Så otroligt irriterande att jag missade det.
 
Det känns nästan lite konstigt att vilosäsongen vinter försvunnit i år. Jag har skördat örter och grönkål fram till nu och så är det redan dags att tänka på de en tidiga vårsådden. Gillar inte klimatförändringarna, jag får nog fundera på flytt norröver...
 
Är det någon som vintersår och har det uti sitt växthus. Alltså nu?
Som jag förstår ska det inte bli för varmt så det fryser ihjäl om vädret är såhär milt, för att sen bli jättekallt. Men är det kallt hela tiden kan det funka?

Typ kål och sallad och dill och vad det nu var man kunde göra så med.

----------
Jag har massor av egna fröer från -20 som jag ska testa så iår. Sambon är lite tveksam, Men jag tycker det ska bli kul att testa!
VI har så mycket planer! Ska bli kul att se hur det blev sen i slutet av året 😎
Jag har vintersått två år. Första året sådde jag någon bladsallad, vinterportlak, mache sallad, spetskål, dill, minipakchoi (hade säkert gått bra med vanliga) och något ekblads liknande (sallat). Det mesta tog sig fint, men växte såklart inte på sig förrän en bit in på vårkanten. Men i maj tror jag det var hade jag massor av sallad och andra gröna blad som vi åt av länge innan det i landen hade hunnit i fatt. Förra året sådde jag sallad, pakchoi, bladpersilja och sen spred sig vinterportlaken som är mycket nära besläktad med nate/våtarv sig glatt överallt så den behövde jag inte så utan den kunde man beta av lite här och var om man ville. Men som sagt, det gror ju och växer till på vårkanten även om det är i växthuset, men man får en tidig skörd och jag får mycket finare salladsblad på det viset än det någonsin blir ute i landet. Bild på fjolårets vintersådd, persiljan håller sig lite fint på sin kant där ser jag, så är det inte nu, nu brer den ut sig över halva lådan.
2B4450C5-EBAB-475D-A250-33FB7B646B77_1_201_a.jpeg
 
Ok, färsk gödsel kan jag lätt få tag på. Men hur funkar det att använda färsk? Behöver den inte bränna först? Eller kan jag bara blanda ner färsk i rabatten nu i vår och sen plantera tomater där i maj/juni?
Du kan blanda ner färsk, det bryts ner på sikt och blir bra jordförbättring. Jag hade nog kompletterat med annan gödning* för att tillföra näring till odlingarna direkt under våren. Nedbrytningen i sig kräver en del.

(*typ pelleterad hönsgödsel, bokashi eller vad annat lätthanterligt du får tag i)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp