Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips på buske eller stor perenn som gillar att så blött periodvis, men även klara torka (väldränerad sandjord, men vid utloppet av min damm så kommer vara blött vid t ex snösmältning och kraftiga regn). Halvskugga. Något stor och grönt - mer blad än grenar och gärna 1,5-2 meter hög. Ej bambu eller gräs.
 
Jag behöver tips på buske eller stor perenn som gillar att så blött periodvis, men även klara torka (väldränerad sandjord, men vid utloppet av min damm så kommer vara blött vid t ex snösmältning och kraftiga regn). Halvskugga. Något stor och grönt - mer blad än grenar och gärna 1,5-2 meter hög. Ej bambu eller gräs.
Forsythia kan gå, eller mahonia. Om du hittar katsura som buskträd hade jag definitivt valt den! :love:
 
1000007876.jpg

Har sågat ned ett träd och tänkte köpa ett nytt, men jisses vad dyra alla träd var nu :nailbiting: Ändå var det 20-30% rea såhär i slutet på säsongen.

Provar ny blomsterhandel imorgon tror jag, idag fick det bli lite höstfint istället, kunde ju inte gärna ha åkt i onödan! :idea:
 
En Katsura kan ju bli väldigt stor, 15-20 m hög och 10-12 meter bred.
Det beror på vilken kvalitet man köper, de finns som buskträd som inte blir så stora. Men då kan man behöva vända sig till någon plantskola som Stångby för att få fatt i det. Stockholms stad har satt såna i dagvattenrabatter i Norra Djurgårdsstaden.
 
Forsythia kan gå, eller mahonia. Om du hittar katsura som buskträd hade jag definitivt valt den! :love:

Tack för förslagen. Jag tycker verkligen inte om gula blommor, men mahonia kanske jag kan ge en chans ändå tack vare att den är vintergrön. Såg att den fanns i lager på Plantagen också. Ska fundera på saken 🤔.
 
Äntligen har jag köpt och planterat några rosor i alla fall, efter besök i en botanisk trädgård för inspiration. Den var i Tjeckien så många av sorterna jag antecknade fanns inte här, utan blev bortgallrade i urvalet. I slutändan blev det Nostalgie (älskar både lukten och utseendet ❤️), Schneewittchen och Zepeti.
 
Tack för förslagen. Jag tycker verkligen inte om gula blommor, men mahonia kanske jag kan ge en chans ändå tack vare att den är vintergrön. Såg att den fanns i lager på Plantagen också. Ska fundera på saken 🤔.
Jag skulle tipsa om rosenflockel, finns några olika varianter. Väldigt bra biväxter också.
 
Tack för förslagen. Jag tycker verkligen inte om gula blommor, men mahonia kanske jag kan ge en chans ändå tack vare att den är vintergrön. Såg att den fanns i lager på Plantagen också. Ska fundera på saken 🤔.
Mahonian är toppen för biologisk mångfald eftersom den blommar tidigt. Bären ska vara trevliga att göra gele på :)
 
I somras gick jag och svor över hur dahlior kan vara så populära. Jag förstod inte alls tjusningen med dem. Fina ja, men inget spektakulärt. Och i augusti fulla av tvestjärtar.

Men nu! De blommar något otroligt. Den här fick jag som knöl av min dotter i maj. Inte förodlad, bara rakt ner i backen.
IMG_1022.jpeg


Eftersom det här är första sommaren i nya huset ville jag mest se vad som fanns i trädgården. Några pallkragar finns och en förhållandevis stor odlingsbädd. Dock enormt med ogräs. Helt omöjligt att hålla det i schack om man inte är en hängiven pensionär.
Nästa år ska jag odla allt tätare. Mer av samma sort än många olika saker. Kanske tätt med solrosor i pallkragarna. Ingen sallad, för det äter vi inte.

Har en skuggig rabatt intill huset på framsidan där det inte växer något. Funderar på daglior där. Sol fram till lunch. Tror ni det funkar?
 
I somras gick jag och svor över hur dahlior kan vara så populära. Jag förstod inte alls tjusningen med dem. Fina ja, men inget spektakulärt. Och i augusti fulla av tvestjärtar.

Men nu! De blommar något otroligt. Den här fick jag som knöl av min dotter i maj. Inte förodlad, bara rakt ner i backen.
Visa bifogad fil 128057

Eftersom det här är första sommaren i nya huset ville jag mest se vad som fanns i trädgården. Några pallkragar finns och en förhållandevis stor odlingsbädd. Dock enormt med ogräs. Helt omöjligt att hålla det i schack om man inte är en hängiven pensionär.
Nästa år ska jag odla allt tätare. Mer av samma sort än många olika saker. Kanske tätt med solrosor i pallkragarna. Ingen sallad, för det äter vi inte.

Har en skuggig rabatt intill huset på framsidan där det inte växer något. Funderar på daglior där. Sol fram till lunch. Tror ni det funkar?
Dahlior (eller menar du daglilja?) älskar sol, jag har mina lite för skuggigt till och ska byta plats nästa år. Mitt tips mot ogräs är att täcka allt som går med gräsklipp! Då kväva ogräset och övriga växter får lite gödning 😊
 
Dahlior (eller menar du daglilja?) älskar sol, jag har mina lite för skuggigt till och ska byta plats nästa år. Mitt tips mot ogräs är att täcka allt som går med gräsklipp! Då kväva ogräset och övriga växter får lite gödning 😊
Menade dahlior. Gick lite snabbt på tangentbordet. Blommar de dåligt om de står skuggigt?

Tack för tipset om gräsklipp.
 
Visa bifogad fil 128054
Där tog frosten dahliorna 😭 jag hade hoppats att de skulle överleva helgen..

Visa bifogad fil 128055

Hård frost inatt... rejäl frysning snarare! Dags att rädda det som räddas kan från grönsakerna.

Jag hade också hoppats att dom skulle klara sig till helgen men jag räknar med att mina också dog frostdöden i natt (har inte varit till stugan och kikat än).

Men det känns okej, förra helgen plockade jag så många blommor att jag fick ge bort buketter för det kändes inte rimligt att ha så många i lägenheten.

IMG-20230911-WA0001~2.jpg


Årets favorit blev den blekgula som jag har ringat in, den ser så glad och busig ut 😁
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp