Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG-20230911-WA0000.jpg


En till bild från förra helgen.

Jag tog med alla blommor till min mamma så hjälptes vi åt att göra så buketter som jag sen lämnade till mina syskon och en äldre släkting. Plus att jag o mamma fick några buketter var.

I bakgrunden syns Kanadensiskt gullris. Jag har förstått att det är invasivt men det är så himla bra i buketter - står sig länge och är väldigt fint även innan det slår ut.
 
Jag hade också hoppats att dom skulle klara sig till helgen men jag räknar med att mina också dog frostdöden i natt (har inte varit till stugan och kikat än).

Men det känns okej, förra helgen plockade jag så många blommor att jag fick ge bort buketter för det kändes inte rimligt att ha så många i lägenheten.

Visa bifogad fil 128063

Årets favorit blev den blekgula som jag har ringat in, den ser så glad och busig ut 😁
Så fina! Jag kom hem så sent igår att jag inte hann... och har så många enorma jätteverbena i rabatten att det blev omöjligt att lägga på en fiberduk. Men det finns nog andra blommor som har överlevt! 😊
 
De blommar betydligt mindre och senare. Har en buske som skymmer mina och de som står lite mindre i skuggan är betydligt större och blommar mer. 😊

Synd! Inte jättesugen på funkia och daglilja där… hade det i förra huset. Vill ha något färgsprakande framför huset (grå eternitplattor) som livar upp lite.
 
Alla dahlior är inte stendöda, jag kommer kunna plocka in en bukett i alla fall! Zucchinin är lite plågad, men lever. Resten av alla sommarblommor har överlevt natten! Överlever dom 2-3 nätter till ser det ut att bli varmare igen. Skulle gärna vilja få några veckor till innan jag måste rensa bort allt. 😊
 
Årets gigantiska äppelskörd 👻
Ett pluttlitet "Rödluvan" och 10 st av "M.dom oranie" 😅

Hade förväntat mig en liten skörd av glasäpplen iår också, men det trädet drabbades ju av nån virussjuka och det blev såpass utbrett att trädet grävdes upp och hamnade på brännhögen 🤷‍♀️
Blir ett nytt tr. blanche nästa år, iår har jag haft annat att prioritera och jag har ju ändock 3 äppelträd. Om än unga.

"Gyllenkroks Astrakan" gav inga äpplen alls i år, men det var väl lite förväntat iom att det är yngst 🙂

20230915_195012.jpg


När jag är pensionär och träden är på riktigt fullvuxna, lär jag väl kasta hopvis med äpplen efter folk och ändå ha massor kvar 😁
 
Jag drunknar i äpplen! Har gjort massor av äppelmos. Äppelkakor i långpanna som jag fryst in i bitar. Nu blev det äppeljuice i saftmaja. Så enkelt och gott! Man behöver inte skala eller kärna ur. Förvaras i glasflaskor i matkällaren. Späds med lite vatten till frukostjuice 😋 Ska testa att göra med kanel/glöggkryddor också, som varm glögg i vinter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp