Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Jag är rekordsent igång med försådderna i år pga livet kom emellan, men jag har i alla fall lyckats få ner fröer till jätteverbena, pampasgräs, paprika och tomat. Idag ska jag försöka så lite basilika också, då det är en stor favorit här. Årets sorter får bli 'Genovese Compatto', 'Italiano Classico', 'Large leaved', 'Lemon Scent', 'Cinnamon', 'Vanilla Spice', 'Rosie' och 'Purple Ruffles', varav den sistnämnda är ny här för i år.
 
Hej jag är total nybörjare på att odla men är sugen på att lära mig odla på balkongen. :) Däremot har jag katter och vill att det inte ska vara giftigt för katter. Har ni tips på någon grönsallad som är lätt att odla? Gurka? Äter inte så mycket mer än sådant, om än jag har släkt som ex kan ta tomater. :) Vad lämpar sig bäst att odla på en balkong? :)
Kan bli jättefint med bladsallat i olika färger på en balkong.
 
Jag är rekordsent igång med försådderna i år pga livet kom emellan, men jag har i alla fall lyckats få ner fröer till jätteverbena, pampasgräs, paprika och tomat. Idag ska jag försöka så lite basilika också, då det är en stor favorit här. Årets sorter får bli 'Genovese Compatto', 'Italiano Classico', 'Large leaved', 'Lemon Scent', 'Cinnamon', 'Vanilla Spice', 'Rosie' och 'Purple Ruffles', varav den sistnämnda är ny här för i år.
Vad spännande med så många olika basilikor, jag har inte sått basilika på jättelänge. Det borde jag göra!
 
Det här är på riktigt en övervintrad kronärtskocka! Två skott ser det ut som :)
IMG_8346.jpeg
 
Jag försår inget i år och fokus blir på rosor + uteplatsen. Vart en tuff vår och efter allt markarbete de senaste 2 somrarna så ser jag fram emot minimalt med ogräs i år så man kan njuta mer :D Uteplatsen är halvklar, ska sätta rosen Carnea så den förhoppningsvis klättrar i träden runt om och ser fint ut.
Så fort det blir bart så ska några grannpojkar hjälpa mig frakta dit lite grus och plattor, sen är det bara ställa dit utemöbler och grilla!

Dock är det några dm snö kvar på marken...
 
Har ni några bra tips på hur att flytta pioner på bästa sätt?
Pappas hus ska säljas under våren/sommaren och jag skulle gärna behålla någon av de vackra pionerna som minne.
 
Har ni några bra tips på hur att flytta pioner på bästa sätt?
Pappas hus ska säljas under våren/sommaren och jag skulle gärna behålla någon av de vackra pionerna som minne.
Jag var tvungen att flytta en pion när vi fick fiber in till huset. Då grävde jag helt enkelt bara upp den med en stor jordklump runt rötterna och satte den på ett annat ställe. Den tog sig fint året efter.

Upptäckte igår att det dessutom kommit upp en litet skott på det gamla stället, tre år senare.
 
Har ni några bra tips på hur att flytta pioner på bästa sätt?
Pappas hus ska säljas under våren/sommaren och jag skulle gärna behålla någon av de vackra pionerna som minne.

Generellt ska en flytta pioner på hösten men det går på våren också. Kom bara ihåg att inte sätta den för djupt, de vill inte ha för mycket jord ovanför sig.

Om det går hade jag gjort det så fort som möjligt (medan det bara är skott och inte blad) så den får en lång växtperiod för att etablera sig.

Och jag förstår dig, min pion kommer från mormor och morfars hus de hade i byn när jag föddes. Dvs pionen hos mig är över 50 år gammal. Bredvid den står en torparlilja jag fått av pappas tremänning, från huset farmor föddes i :heart
 
Jag har sått men de har inte grott alls än, oklart varför (men är tomat-nybörjare så har säkert gjort ett eller annat fel). Så jag hoppas på att en omgång till ska göra att båda omgångarna tar sig så att jag får för mycket istället.

Nu några dagar med värmen som kom så har samtliga fröer grott i sina små omgivningar! Så jag hann inte ens starta omgång 2.
 
FunPic_20240410_144755925.jpg

Det växer!! 23e mars planterades småttingarna jag köpte när ena trädgårdshandeln öppnade för säsongen. Det är gulsippa och stor nunneört och det blommar till och med på den ena 👀 Blev så himla osäker om jag satt ner dem för tidigt men nu verkar de klara sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp