Träna bort vilande ben i halt (utbruten från Dressyrsnack 15)

villhöver

Trådstartare
Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är "redo" att ge sig av framåt).
Fick nerslag på detta på tävlingen och jag ser ju på filmen att han i 2 av 3 halter i programmet inte ställer ner ena bak ordentligt utan lättar/vilar på det. Övade massor med halter igår inne i ridhuset där jag har spegel och jag ser att det händer ofta, inte bara enstaka gånger - men det händer även ofta att han står jämnt och fint (och då fick han såklart massor med beröm). Svårt att känna uppifrån att han inte ställer ner benet så därav att jag behöver ha spegeln. Lite lurigt att justera honom för jag vill ju även att han står stilla i halten och inte är "på väg" någonstans hela tiden 😅

Så vad är era bästa tips för att träna halter?
 
Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är "redo" att ge sig av framåt).
Fick nerslag på detta på tävlingen och jag ser ju på filmen att han i 2 av 3 halter i programmet inte ställer ner ena bak ordentligt utan lättar/vilar på det. Övade massor med halter igår inne i ridhuset där jag har spegel och jag ser att det händer ofta, inte bara enstaka gånger - men det händer även ofta att han står jämnt och fint (och då fick han såklart massor med beröm). Svårt att känna uppifrån att han inte ställer ner benet så därav att jag behöver ha spegeln. Lite lurigt att justera honom för jag vill ju även att han står stilla i halten och inte är "på väg" någonstans hela tiden 😅

Så vad är era bästa tips för att träna halter?
Ska bli intressant vad ni andra säger! Jag är kanske lite hemsk, men jag trycker till lite med skänkeln på motsatt sida. Så att jag puttar balansen så hästen per automatik ställer sig på benet för att balansera sig. För att undvika att de vilar är jag noga med energin in i halten och varierar tiden destår stilla från korta halter till låååånga halter.
 
Ska bli intressant vad ni andra säger! Jag är kanske lite hemsk, men jag trycker till lite med skänkeln på motsatt sida. Så att jag puttar balansen så hästen per automatik ställer sig på benet för att balansera sig. För att undvika att de vilar är jag noga med energin in i halten och varierar tiden destår stilla från korta halter till låååånga halter.
Det är ungefär så jag gör, försöker justera balansen lite så att han ska ställa ner benet - och just också ändra tiden han står stilla så att han ska vara uppmärksam och inte hinna somna till :p Men, jag ska nog förtydliga lite så som du skriver och trycka från motsatt sida, så att han "väger över". Försöker tänka nu hur jag gör och jag har nog använt skänkeln på samma sida, men det är ju feltänk för då lyfter han ju benet istället och jag vill inte att han ska lyfta och ställa ner på nytt ställe, jag vill ju att han sätter ner foten ordentligt där den är 🤔
 
Halt i arbete är också något att öva på. Jag ser till att min alltid är redo att gå. Viss grundenergi och gå-vilja in i kontakten så har jag tränat bort vila-halterna. Vila gör vi på lång tygel, aldrig i halter, när jag sitter på.
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 117
Senast: Karminnie
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 250
Senast: Rebeckafalk
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp