Träna drag

MiniLi

Trådstartare
Jag försöker träna drag med min aussie men hon har lite svårt att förstå.
Hon har dragit förut, men bara i tvåspann. Nu när hon ska dra själv, och vi inte har någon annan som kan vara med som draghjälp, har hon lite svårt att förstå att hon faktiskt får ligga där framme och dra.
Hon blir frustrerad, skäller och faller in vid sidan.

Då och då går det jättebra men jag skulle vilja ha tips på hur man kan träna för att komma vidare :)

Förut var jag ute och tränade genom att lägga ut en boll som hon fick jaga efter. Ungefär som när man tränar framförgående..
Gick ganska bra, men fortfarande lite smått förvirrad och skälligt.

Någon som har tips på hur man annars kan göra? Eller är det att hitta en dragkompis som gäller?
 
Sv: Träna drag

Kan du inte göra så att du går bredvid henne och hon får dra någonting? Då kan hon vara bredvid dig, som hon vill, men ändå vänja sig vid att använda kroppen för att dra. Sedan lägga på något kommando på det och använda det även när hon ska dra när du är bakom.
 
Sv: Träna drag

Prova att gå vändan ni ska dra med camaro innan, kanske det blir lite mer fart på henne :)
Annars är du välkommen till ön och låna vår husky ;)
 
Sv: Träna drag

Hur vill du att hon ska dra? Dig när du joggar eller åker skidor, eller t ex bildäck eller kärra?

Om hon ska dra dig när du åker skidor t ex så tror jag det enda är att ge henne tid! Lära in kommando "före", låta henne ligga där framme och ibland sakta ner själv så hon får motstånd och berömma och heja på när hon ligger kvar trots att det tar emot.

Min flathane lärde jag att dra genom att lära in kommando "kör på!" = spring framåt, och precis som jag skrev sakta ner ibland så det tog emot i selen och han fick kämpa lite, "braaa - kör på!" Och så ökade jag igen så det lättade i selen. Det innebar att när jag säger bra kör på! Så ökar han ännu mer, och nu mer trots att det tar emot i selen.

Men visst kan det underlätta att ha en hund till, men jag tror ändå du får lära henne att dra på egen hand separat.
 
Sv: Träna drag

Kan du inte göra så att du går bredvid henne och hon får dra någonting? Då kan hon vara bredvid dig, som hon vill, men ändå vänja sig vid att använda kroppen för att dra. Sedan lägga på något kommando på det och använda det även när hon ska dra när du är bakom.

Hon drar utan problem om jag är brevid henne. Svårigheten är att hon blir frustrerad (åh va kul jag vill springa foooort men jag får nog inte för matte hänger ju inte med) när hon ska ligga framför.
Men kanske att någon annan kan leda henne när jag är bakom, så får man lite av varje :laugh:

Prova att gå vändan ni ska dra med camaro innan, kanske det blir lite mer fart på henne :)
Annars är du välkommen till ön och låna vår husky ;)

Så att hon typ känner att Camaro har gått där alltså? Eller hur menade du? Gömma Camaro ute i någon snöhög? :D
Äsch att det ska vara så långt till ön, jag tycker ni kan komma hit istället :p

Hur vill du att hon ska dra? Dig när du joggar eller åker skidor, eller t ex bildäck eller kärra?

Om hon ska dra dig när du åker skidor t ex så tror jag det enda är att ge henne tid! Lära in kommando "före", låta henne ligga där framme och ibland sakta ner själv så hon får motstånd och berömma och heja på när hon ligger kvar trots att det tar emot.

Min flathane lärde jag att dra genom att lära in kommando "kör på!" = spring framåt, och precis som jag skrev sakta ner ibland så det tog emot i selen och han fick kämpa lite, "braaa - kör på!" Och så ökade jag igen så det lättade i selen. Det innebar att när jag säger bra kör på! Så ökar han ännu mer, och nu mer trots att det tar emot i selen.

Men visst kan det underlätta att ha en hund till, men jag tror ändå du får lära henne att dra på egen hand separat.

Jag vill att hon ska dra mig på skidor och på spark och när det är barmark på cykel.

Jag är ju lite otålig, nu när snön är här så vill man ju ge sig ut och köra ordentligt direkt :angel:
Ska ge det lite tid och försöka få henne att gå framför med lite tyngd utan att spinna loss..

Det svåra är att hon blir så upphetsad och liksom klistrar fast vid mig. Jag känner igen beteendet från agilityträningen. När hon inte riktigt förstår har hon svårt att jobba självständigt utan fastar på mig och skäller en massa..

Tack för alla svar hittills!
 
Sv: Träna drag

Det svåra är att hon blir så upphetsad och liksom klistrar fast vid mig. Jag känner igen beteendet från agilityträningen. När hon inte riktigt förstår har hon svårt att jobba självständigt utan fastar på mig och skäller en massa..


!

Kanske kan husse skida på lite snabbare framför er? Och locka på Ila då och då. Men inte för hetsigt eller så hon kastar sig framåt i selen, utan så hon känner sig trygg i att det är framåt man ska och att hon får ett stöd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 967
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 200
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 581
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp