Träna en "ledarhund" för döva?

Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Spetsar är verkligen inte mitt område och japanerna vet jag nada om! Men det intryck jag fått är att även spetsar är väldig uppmärksamma, dock benägna att skälla mycket, men hur jappen är vet jag inte. Helt galet är det dock inte!
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Så helt galen lät jag inte, tur det! :D

---

Hittade en bra sida med kurser i Stockholm där de kunde anpassa efter behov och hunden som skulle kunna hjälpa mig, ska komma ihåg den tills man skaffar hund. Nu längtar man ännu mera! :bump:
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Men hör du... Jag har tooootalt missat den här tråden...

Är du också döv eller?

Jag har tänkt lära min lilla knasboll att signalera om det är nåt, hittills har jag fått se hur han reagerar osv, inte lagt mkt träningstid på honom tyvärr, men i sommar är det tänkt att han ska lära sig mer.
Hittills kan han "Var är mamma?" (:rofl:) och då går han o antingen trycker nosen på mig eller lägger tassen på mig. Det här använder min sambo när han vill mig nåt men inte kan ropa :p
Sen så om brandlarmet sätter igång vid ex matlagning brukar han vandra runt och lägga huvudet på sned, vandra runt o lägga huvudet på sned o kolla runt, eftersom jag själv står o lagar mat hajar jag till, jag har visst glömt att sätta på fläkten :angel:

Det mesta är nog lätt att träna in själv om man ska jämföra med t.ex ledarhundar för de blinda.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Hittills kan han "Var är mamma?" (:rofl:) och då går han o antingen trycker nosen på mig eller lägger tassen på mig. Det här använder min sambo när han vill mig nåt men inte kan ropa :p
Haha, gud vad smart! :D Perfekt för latmaskar till sambos... men även bra om det verkligen är någonting allvarligt.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Haha ja, men det är inte heeeelt befäst, dessutom fungerar det tyvärr inte överallt då han är lite golvberörd efter en attack... Men vi jobbar på det dock.

Kanske skulle ha lärt honom "Var är matte?" och inte "mamma" :D Vi ser honom verkligen inte som ett barn, vi behandlar honom som en hund men ja ja :D Folk kanske inte vill fråga honom om var mamma är och hellre frågar var matte är :p
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

TinyWiny; Jo det har du rätt i, det kan nog bli naturligt för hunden att reagera på de sakerna. Men jag vill helst att min hund ska reagera "kontrollerat", alltså att den ska säga till genom att t.ex. puffa på handen och inte genom att skälla ... då jag bor i lägenhet :crazy:
Och jag har faktiskt en sån där vibrator till sängen, men ingen klocka. Jag vill helst slippa såna manicker, för min del tycker jag att det känns obekvämt.

Jag menar mer att det är väldigt lätt att träna det man vill att de ska lära sig eftersom det inte blir träning som sådan utan helt enkelt vardag. Jag avsatte liksom ingen egentlig tid till att lära min hund det han kan utan bara genom att vara med mej i min vardag och uppmuntra beteenden jag ville ha så lärde han sig oerhört snabbt.
Givetvis behöver ju inte du uppmuntra din hund att skälla men för mej som bor i hus på landet så är det helt ok att han gör det. Min hund kommer ju och hämtar mej och det är ju den viktigaste biten för oss.
Jag har aldrig min armbandsklocka på mej då jag har otroser på bägge händerna utan den är bara inkopplad för att vibratorn under madrassen ska fungera om något larm går. Den vibrerar ju om det ringer på dörren eller om telefonen ringer och jag ligger och sover och det viktigaste, om brandlarmet går.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 686
Senast: Enya
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 414
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp