Träna en "ledarhund" för döva?

Asko

Trådstartare
Jag har en liten intressant tanke...
Jag har bara sett ledarhundar för blinda men jag har hört talats om ledarhundar för döva också. Jag har tyckt att det verkar onödigt då man klarar sig alldeles utmärkt ute på stan utan hund. Men om man nu redan har en hund (jag har inte en men kommer kanske skaffa mig en i framtiden) - tror ni att man skulle kunna träna den till att "puffa" till en om det kommer t.ex. en bil eller cykel bakifrån? :idea:

Det är lite irriterande att gå i sveriges cykelstad och så kommer det plötsligt fram en cyklist från bakom en och som blänger på en för att man råkade gå i vägen :grin: Eller om man går ute på landsbygden där det kommer sällan bilar och så dyker det plötsligt upp en för att man inte hörde något - man kan bli lite skrämd ibland.

Kanske hunden skulle kunna reagera på ljudet från en cykelplinga och ett motormuller som kommer direkt bakifrån och puffa lätt på ens hand med nosen? Tror ni att man skulle kunna lära en hund det?
Och har ni förslag på var man skulle börja för att lära hunden det?

Det skulle ju isåfall inte bli en fullskalig ledarhund utan snarare en hund med särskilda trick anpassade för just mig.

Tacksam för svar! :bump:
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Än viktigare är att lära hunden varna om brandlarmet går:) Likaså hämta telefonen om det ringer och när det ringer på dörren. Det finns mycket en dövhund kan göra för att underlätta i en icke hörandes tillvaro skulle jag tro.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Att få en hund att puffa dig på nosen vid speciella ljud (cykelpingla) är ju absolut inte svårt, inte svårare än att lära den sitta på kommando :) Det är bara att befästa att plingeling betyder puff på nosen, på samma sätt som "sitt" betyder sätt dig på rumpan. Det lär vara relativt problemfritt att lära in det. Jag skulle klickerträna in det, gärna med lite hjälp: Jag sitter framför hunden och har klicker och godis redo. Godiset ligger i min slutna hand. Klickern har jag i andra handen. I rummet sitter någon med en cykelpingla, gärna bakom någonstans, och när personen pinglar så sträcker jag fram min slutna hand med handryggen uppåt. Hunden lär då nosa på handen och i samma ögonblick som nosen nuddar handen så klickar jag och hunden får godiset. Gör man detta några gånger per dag så lär hunden rätt snabbt koppla cykelpingla -> jag nuddar mattes hand med nosen -> jag har fullföljt uppgiften och får beröm. Piece of cake :) Efter det så är det inte svårt att alltid ha lite godis med på promenaden, och ge hunden en bit när den har varnat för cykeln. I vanliga fall brukar man ju sluta belöna med godis varje gång när hunden fattat grejen och bara belöna med godis då och då, men i just det här fallet så hade jag fortsatt med godisbelöning vid varje lyckad varning för att hunden ska fortsätta varna varenda gång. Finns säkert andra bra sätt, men det är sättet som jag hade valt tror jag!

Jag tycker inte att det ska vara några problem att lära hunden att varna dig för bilar och cyklar bakom heller, men jag är inte lika säker på hur man ska träna in det, så där får någon annan svara.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Smart med barndlarm, telefon och dörr. Man får skaffa en ras som inte dreglar så mycket bara, så att telefonen inte går sönder :p Hihi.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Oj tack för ett sånt långt svar med beskrivning av hur man kan lära hunden! :bow: Smart också. Men om man plingar och så klickar man, riskerar man inte att hunden istället tänker att klicket = godis istället för cykelplingan? Går det inte att bara ha cykelplingan istället för att ha båda? Nyfiken på varför du tog upp klickern :)

Ah tack för tipsen russinbulle, de sakerna tänkte jag inte på! Brandlarmet är det viktigaste då jag inte hör det. Det skulle också vara trevligare med en hund som säger till istället för en blinkande grej som man kan bara fästa på vissa ställen i lägenheten för dörrklockan.
Fast telefonen är lite onödig ... jag har ingen telefon då jag skulle ändå inte kunna samtala med någon via den :grin: Där har jag mobilen som jag ändå alltid har i fickan.


Man måste bara komma på ett säkert sätt att träna med en bil som kommer bakifrån...... :confused:
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Man "klickar in" hunden innan man börjar använda den som arbetsredskap, och den används som arbetsredskap inom trickträning, lydnad och annat smått och gott både inom hundvärlden och hästvärlden. Sanningen är att det fungerar på alla djur, man har till och med använt det i trickträning med en guldfisk(!). Om du vill så kan jag beskriva ett sätt att "klicka in" ett djur. Klickern är en förstärkning av belöningen, ungefär som när man säger "braaa" eller "rätt!" eller "duktig!". Fördelen med klickern är att berömmet kommer på en gång, i exakt precis exakt samma ögonblick som djuret gör rätt. Inte en enda sekund senare. hunden vet att när den hör ljudet av klickern så har den gjort rätt och kommer att få en godbit.

Alltså: hunden kommer inte att fastna vid tanken "klick = godis", på samma vis som att den inte fastnar vid "matte säger braaaaa = godis". Den måste ju åstadkomma någonting för att få det där klicket. Att bara lägga nosen på handen fungerar ju inte, då får den inget klick och godis. Den får bara klick och godis om den lägger nosen på handen när klockan ringer.

Det är i alla fall oerhört effektivt, de djur jag har klickat har lärt sig saker mycket, mycket fortare än djur som jag inte har klickat. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Jag har tänkt använda klickerträning när jag ska skaffa hund :D

Undrade lite över om ljuden från cykelplingan inte överröstar klickern och om de kommer från två olika håll (cykelplingan bakifrån och klickern framifrån) kan orsaka förvirring? Eller underskattar jag hundars hörsel? :o
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Ops :o Inte så lätt att veta hur det är när man hör så dåligt som jag gör! hehe. Ju mer jag tänkte på saken, ju mer rimligt verkade det också.

Har du någon idé om hur man ska lära hunden att den ska varna mig om brandlarmet går igång? Då räcker det ju inte riktigt med puffar, om jag sover ska den ju väcka mig. Det är inte riktigt samma sak då...
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Nej, det är förstås svårt att uppskatta någonting som man inte har någon direkt uppfattning om :)

Det får ju bli något mer rejält med brandlarmet helt klart, att han slickar dig i ansiktet eller liknande. Ett vattenglas ovanför sängen som han får putta ner på dig? :D Nej, nu flummar jag bara, borde nog gå och lägga mig...
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

När jag skaffade min nuvarande hund så var min tanke att han skulle underlätta min vardag som hörselskadad.
Han varnar direkt när det kommer någon och att skälla och springa och hämta mej sitter så djupt rotat i honom att han gör det även om han ser personen som ringer på dörren och själv står brevid :D Även om det är jag som har dörren öppen och det är jag som ringer på alltså.
Vi tränade med beröm och godis varje gång han gjorde rätt och ignorerade bara om han glömde bort sig i början. Nu har jag ju en lite vaktig ras så det gjorde träningen ganska enkel.
Han tittar på mej när det kommer en bil fast det har vi inte tränat så mycket på, det har bara blivit så eftersom han vet att då måste vi gå undan. Vi bor vid en liten grusväg och jag åker permobil på promenaderna så därför måste vi flytta på oss.
Han reagerar direkt vid pip eller tjut och kommer direkt till mej, han väcker mej om jag sover och inte reagerar.

Jag upplever det som väldigt enkelt att träna in sådant här just eftersom man gör det hela tiden i sin vardag. Det blir helt naturligt för hunden att visa när något är på gång.

En sak jag tänkte på som inte riktigt hör hit men har du ingen armbands "klocka" där du får vibrationer och det visar vad som händer tex dörrklockan eller brandlarmet? Jag tycker den är guld, särskilt att det går att koppla till en vibrator som man har under madrassen när man sover precis som till väckarklockan.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

*lånar sista*

Det roliga med en hund är ju att man kan lära den i princip vad som helst, det är bara fantasin som sätter gränser.
När det gäller brandlarmet skulle jag nog lära hunden nåt riktigt drastiskt, typ att den ska hoppa upp med framtassarna på din mage eller nåt.

Undrar förresten om inte den typen av hund du vill utbilda går under benämningen "signalhund", tror de ska ha ett eget förbund till och med.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

En "dövhund" går in i kategorin assistanshundar - det finns hundar utbildade ex för att varna vid kommande anfall för epileptiker, och vid blodsockerfall för diabetiker, eller som apportörer och hjälp för människor med rörelsehinder. Hundar är fantastiska! :)

Angående brandvarnarvovvvar så har A.H. skrivit en bok om hur du kan träna detta - ett litet kompendium egentligen. Det finns också rena kurser i detta, jag får inte skriva ut kursnamn här tror jag - det räknas som reklam. Men goggla på "brandvarning+hund". ;)

Här finns mer info att läsa om assistanshundar:

http://www.soshund.se/

http://www.fnahundar.se/

http://www.assistanshundar.se/
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Nja.. ett vattenglas skulle nog inte fungera, jag är inte så himla glad på morgonen :angel:

TinyWiny; Jo det har du rätt i, det kan nog bli naturligt för hunden att reagera på de sakerna. Men jag vill helst att min hund ska reagera "kontrollerat", alltså att den ska säga till genom att t.ex. puffa på handen och inte genom att skälla ... då jag bor i lägenhet :crazy:
Och jag har faktiskt en sån där vibrator till sängen, men ingen klocka. Jag vill helst slippa såna manicker, för min del tycker jag att det känns obekvämt.

Bra idé med tassarna på magen Sandra78, tack för förslaget!

Lager; Fast det verkar vara väldigt många examinationer tycker jag, det kan ju lika gärna vara bra att göra sin hund till en specialanpassad signalhund :angel: Jag skulle nog ändå inte behöva hunden inomhus på andra platser, mest utomhus och i hemmet. Men tack för tipsen, jag hittade en intressant sida på google! :)

---

... Åhå! En hund som väcker en istället för alarmklockan låter väl bra mycket trevligare? :D
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

... Åhå! En hund som väcker en istället för alarmklockan låter väl bra mycket trevligare? :D

Beror på hund, min väcker mig gärna genom att rulla in tungan i en näsborre på mig eller rätt in i örat.... :p

Ville bara inflika att val av rätt ras förmodligen skulle göra stor skillnad. Det "funkar" nog med de flesta men blir enklare med en hund som av naturen är uppmärksam och alert av sig. Jag har t.ex. en golden retriever hemma som är rätt loj och inte reagerar på mycket, hon lullar runt i sin egen lilla värld. Sen har jag en lancashire heeler och INGA ljud undgår honom. Han har parabolöron... I början skällde han så fort han hörde något men jag har nu börjat få honom att förstå att vissa ljud är inget att bry sig om (grannar och dylik) och andra ljud får han gärna säga till om men inte genom att skälla utan genom att komma springande till mig. Då får han beröm och tycker att han är skitduktig! (Han är bara 8 mån än så länge så det work in progress.)

Den hunden kan jag utan problem se kunna lätt klara av det du beskriver i din trådstart! :) Och han skulle göra det spontant från början men behöva lite hjälp att lära sig vad som är väsentligt eller inte.

TinyWiny; Jo det har du rätt i, det kan nog bli naturligt för hunden att reagera på de sakerna. Men jag vill helst att min hund ska reagera "kontrollerat", alltså att den ska säga till genom att t.ex. puffa på handen och inte genom att skälla ... då jag bor i lägenhet

Det är något du får vara beredd på att lära hunden att göra. Att inte skälla, istället buffa. Min lillskit har precis fått lära sig att puffa med nosen på min hand (som en target) med hjälp av klicker. Det tog 5 min. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Man kan inte beställa hem en kopia av din hund då? :D

Fast det kan nog bero på uppfödare och hund också... Jag såg på hemsidorna om assistanshundar några goldens som arbetade som servicehundar. Det kan ju helt enkelt bero på att din golden är loj i hennes personlighet (vilket låter underbart tycker jag) :p

Jag undrar vilka hundraser som skulle passa bäst. Jag skrev i en annan tråd funderingar över vilken hundras som skulle passa mig och där hade jag en liten lista. Den japanska spetsen funderade jag mest över - skulle den passa?


Jadå, jag är beredd på att lära vofsingen en massa! Fem minuter hit och dit är inte så mycket ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

Bra svar, + lite kl.

En del hundar lär sig av sig själva.
En BC i dalarna lärde sig helt på egen hand att varna tillfälliga matten för insulin/sockerkoman, en Boxer jag kände blev automatiskt alarmhund för sin epileptiska matte.
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

De är underbara dessa hundar :crazy:

Fast jag tycker att det skulle vara kul att lära hunden det, lite snopet om man tänker så mycket på det i förväg och så lär sig hunden det på egen hand - men jag ska hinna före! ;)
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

En golden skulle säkert också funka, som sagt, men jag skulle då räkna med att det tar längre tid att lära den. Min förra golden var arbetsnarkoman och hon hade lätt passat som servicehund, men kanske främst som den som hämtar, plockar och stöttar så då jag inte upplever att de är lika uppmärksamma på ljud och saker i sin omgivning.
Min teori är att det är vallhundsraserna som funkar bäst till en sån här uppgift, de är av naturen uppmärksamma på ett annat sätt än en retriever.

(Min hunds uppfödare har tre lev.klara hanvalpar som ligger på olika aktivitetsnivå. En är en "ferdinand", en är en mellanvalp och den tredje en vilding som min... :p)

Min här 6mån
 
Sv: Träna en "ledarhund" för döva?

En japansk spets då? Spetsar är väl i gruppen vallhundar .... eller gjorde jag totalt bort mig nu? :o

Fresta mig inte ;) jag har inte tid eller råd med en hund just nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 158
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 686
Senast: Enya
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 414
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp