Träna häst som är rädd om öronen

karmandi

Trådstartare
Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara lugn, det är aldrig några problem att röra hans öron när man liksom känner sig fram över hästen eller hur man förklarar, det är när något kommer "bortifrån" han reagerar.

Problemet kommer när man ska tränsa eller ta på grimman. Med grimman brukar jag bara knäppa upp spännet som går över nacken, så det är ju lugnt. Samma sak vid tränsningen, brukar knäppa upp alla spännen på ena sidan istället för att tränsa "vanligt". så egentligen finns det väl inget problem just nu.

Men det känns som att jag skulle vilja träna iallafall lite så att han inte alls är så rädd, det blir lite jobbigt när det är andra som ska hantera honom, jag blir så orolig att dom glömmer osv. och det skulle kännas enklare på alla sätt ifall han inte var så rädd.

Just nu håller jag mest på att fortsätta få röra hans öron utan att han blir spänd och stressad, och det funkar för det mesta bra. det är när det kommer till tränsning som det blir problem, även om jag då "stryker" tränsdelarna längs ansiktet, han blir ändå spänd och stressad.

Munnen och tänder är kollade på honom, han fungerar bra att rida och har inga problem med bettet och har tydligen varit sån här iallafall sen han var ett år.

Någon som har några tips på hur man kan gå tillväga för att få bort lite av rädslan?
 
Sv: Träna häst som är rädd om öronen

Prova med att bara använda ett grimskaft, då slipper du hålla koll på alla andra remmar som ska placeras rätt om man använder sig av en grimma. Beröm mycket och gå långsamt fram. Tänk på att alltid sluta när det går bra.

Det räcker kanske med att bara låta grimskaftet vidröra huvudet de första gångerna och sedan långsamt börja arbeta sig upp mot öronen. Rycker han undan huvudet så ta inte bort grimskaftet utan håll det kvar. Tillslut brukar alla hästar förstå att det inte är farlig.

Jag rekommenderar ponnyakuten i det avsnitt hästen Bilbo får lära sig att piskan inte är farlig. Istället för att ta bort piskan när han började snurra så hölls den kvar till han förstor att den inte var farlig och stannade.
 
Sv: Träna häst som är rädd om öronen

Min häst var likadan.
Tog ett år eller två så kund jag tränsa och få på grimma som vanligt.
Nu efter 11 år så har det blivit bättre men öronen får endast röras när man tränsar eller sätter på grimma.
 
Sv: Träna häst som är rädd om öronen

Instämmer :bow:

Min häst var skiträdd om huvudet när jag skaffade henne, men kan inte minnas att vi tränade på det specifikt, utan jag såg bara till att utsätta henne för alla möjliga obehagliga saker (på den tiden fanns det många.. dörröppningar, bilar, vägmarkeringar, stenar, lera osv) och efter något år så föll allting liksom bara på plats, har idag inga problem med att t.ex klippa "lotofsarna" på henne, så du ska se att det blir bättre om du bara ser till att vara trygg och konsekvent :) låt bli att knäppa upp grimman om möjligt, för det effektivaste är som sagt att utsätta hästen för det "farliga" utan att göra en grej av det!

En sak som funkade för oss: när jag ska ha på grimman eller tränset så håller jag det lite lägre än huvudhöjd, en bit framför hästen, så får hon själv dyka ned med huvudet, på så sätt blir det varken tvingat eller obehagligt

lycka till!
 
Sv: Träna häst som är rädd om öronen

Du är välkommen att klippa tofsarna på min häst:D
Jag tog med sax till tandläkaren för många år sedan och försökte när han var sederad.
Operera bort vargtänder ok, klippa i öron absolut inte.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 255
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp