träna hoppning ensam!

loote

Trådstartare
Hejsan!
Undrar hur ni gör när ni ska träna hoppning och är ensamma? Eller om ni tränar hoppning utan att någon annan är i närheten överhuvudtaget? Tänker framförallt på att riskerna för tex avramling är lite större. Jag kommer eventuellt bli medryttare på en häst där jag framförallt kommer att träna markarbete och hoppning på lite lägre höjder och kommer ju rida ensam då, om inte andra i stallet rider samtidigt givetvis. Men hur gör ni om ni tex river ett hinder eller får en markbom att flytta sig, sitter ni av o upp hela tiden då?
Kommer givetvis diskutera detta med ägaren men undrar hur ni gör?
:)
 
Jag hoppar nästan aldrig ensam, det har uppkommit att jag hoppat småhinder ensam men då får jag hoppa av för att plocka upp bommar mm. Men det beror ju på vad dina föräldrar säger (om du får för dom) Och vad ägaren tycker om det också. Men det kan vara farligt att hoppa själv ifall man flyger av och inte kan ringa till någon om man blivit skadad. Så det är ju en säkerhets risk.
 
Rider löjligt nogrannt eftersom jag är för lat för att sitta upp och av 100 ggr

Har nästan slutat träna ensam också, dels för att hästen jag litar på är konvalecent (men dåhan var frisk tränade jag ibland ensam, då med extrem nogrannhet pga lathet) och dels för att mina nya hästar är orutinerade = mycket större risk. De tycker att det är lite jobbigt när man hoppar upp och av så har alltid medhjälpare när jag har bommar framme med dem.
 
Hejsan!
Undrar hur ni gör när ni ska träna hoppning och är ensamma? Eller om ni tränar hoppning utan att någon annan är i närheten överhuvudtaget? Tänker framförallt på att riskerna för tex avramling är lite större. Jag kommer eventuellt bli medryttare på en häst där jag framförallt kommer att träna markarbete och hoppning på lite lägre höjder och kommer ju rida ensam då, om inte andra i stallet rider samtidigt givetvis. Men hur gör ni om ni tex river ett hinder eller får en markbom att flytta sig, sitter ni av o upp hela tiden då?
Kommer givetvis diskutera detta med ägaren men undrar hur ni gör?
:)
Jag försöker undvika att hoppa ensam, dels på grund av skaderisk men också för att slippa leka studsboll. Om jag hoppar ensam blir det mest övningar med sockerbitar och försöker hitta övningar där det inte gör något om bommen råkar hamna på marken...
I stallet där jag står brukar vi annars prata ihop oss så vi är några stycker som hoppar tillsammans, blir roligare så och då kanske det finns någon som kan ha med en medhjälpare :-)
 
5 1/2 är en övning jag hoppar själv utan större bekymmer, får hoppa av några gånger och höja, men tycker inte det är så farligt :)
 
Jag hoppar ofta småhinder själv. Jättebra för att träna ögat och lära sig reglera galoppsprången. Större hinder hoppar jag bara med tränare. Är för lat för att hoppa upp och ner på hästen. River jag så slutar jag hoppa :angel:
 
Jag är för lat för att plocka fram hinder själv men står det några sockerbitar framme kan jag hoppa dem ensam. Hoppar så gott som bara med tränare med.
 
Jag hoppar ganska ofta ensam. På vinterhalvåret i ridhuset efter att alla andra har gått hem och lagt sig. O_o Det är ett jäkla stök och tar evigheter, först att släpa fram allt, sen fånga in hästen som har passat på att dra. Rida fram, hoppa fram, hoppa av och rätta till bommar, höja och ev bygga om till en annan övning. Och sen släpa in alltihopa igen, och fånga hästen, som passat på att dra igen. :crazy:

Min särbo bor 20 mil bort, jag brukar ringa honom innan jag börjar hoppa, och sen när jag är färdig, så att han vet att det har gått bra. Har mobilen på mig, alltid säkerhetsväst.

Hade hemskt gärna haft en medhjälpare som kunde släpa grejer åt mig, var skaffar man en sån?
 
Jag hoppar rätt ofta ensam faktiskt, både på utebana och i ridhuset.
Ingen höghöjshoppning, utan mer gymnastiserande/lydnad.
Höjderna sparar vi till träningarna
 
Hade hemskt gärna haft en medhjälpare som kunde släpa grejer åt mig, var skaffar man en sån?

De brukar ofta återfinnas under epitetet pojkvän/flickvän. Så du måste göra sambo av din särbo! :idea:

On topic: Jag hoppar ensam, aldrig reflekterat över att det skulle vara värre än att rida ut ensam vilket jag gör varje dag. Har större chans bli hittad om jag är i ridhuset och hoppar. Däremot brukar det mest bli gymnastikhoppning, på grund av det där med att klättra upp och ner. Men har haft hästar som sällan river förvisso
 
tycker till och med att det är riktigt skönt att hoppa när jag är själv. Rider jag sent på kvällen och vet att ingen kommer efter mig, brukar jag säga till maken att hålla koll på tiden. Har jag inte kommit hem inom en vis tid så ringer han. skulle jag då ligga medvetslös i ridhuset så börjar han ju leta efter mig när jag inte svarar. Har än så länge inte hänt.
 
Jag hoppar studs och serier ensam. Min häst är rädd om sig men jag får ändå hoppa av några gånger och höja men det ser jag inte som något problem.

Tycker inte det är värre än att rida ut ensam och det gör jag jämt.
 
Tack för svar! Som några skrev så är det ju egentligen lika riskfullt som att rida ut själv, vilket jag gör!
En annan sak, har ni speciella regler om man får hoppa samtidigt som andra är i ridhuset som rider dressyr? Kan ju vara lite rörigt med några som hoppar och några rider dressyr! Var ett tag sen jag red i ridhus nu! :)
 
Tack för svar! Som några skrev så är det ju egentligen lika riskfullt som att rida ut själv, vilket jag gör!
En annan sak, har ni speciella regler om man får hoppa samtidigt som andra är i ridhuset som rider dressyr? Kan ju vara lite rörigt med några som hoppar och några rider dressyr! Var ett tag sen jag red i ridhus nu! :)

Där jag rider så får man hoppa när andra rider dressyr OM de andra tycker det är okej, samma sak med longering. Men det är grymt mycket lediga tider i ridhuset så om man bara låter bli att vara där mest populära tiden på dagen så är det sällan minsta problem att få hoppa ifred, helt solo (eller rida dressyr solo om man vill). Jag vill helst inte ha dressyrekipage att hålla reda på när jag hoppar, och hoppekipage att hålla reda på när jag dressyrar så enklast är att hålla isär. Har för mig de iaf förut hade vissa tider visa dagar som var "fri hopptid", och då fick dressyrryttarna hålla sig undan.
 
När jag hoppar ensam brukar jag hoppa på en så låg nivå att jag vet att hästen klarar det utan problem om inte den eller jag slarvar. Så det blir mest markarbete och gymnastikhoppning.

Jag brukar försöka bygga så jag inte måste sitta av och höja massor heller, utan har kanske 3 hinder på olika höjd så jag kan börja med det lägsta, och sedan ta de högre, och samtidigt rida på de tre olika hindren som olika övningar/små banor. Sitter av kanske 2-3 ggr på ett hopp-pass oftast.
 
Jag gör som flera andra och hoppar mest gymnastikövningar om jag är själv. Det är så tråkigt att hoppa ner och upp hela tiden om det ska höjas, sänkas eller flyttas. Jag tycker att jag tappar flyt i passet om jag måste avbryta för att ändra grejer.
 
Men så dum jag känner mig:angel: Jag hoppar alltid ensam typ, ibland är mamma med.
Hoppar ibland bana, gymnastiserande, höjdhoppning, ja allt:o
Jag och min ponny brukar bli så distraherade av alla som kommer på att "men kolla dessa hinder kan jag ju köra slalom på" har även hänt att någon tog och ändrade mina hinder under tiden jag hoppade:eek: Så jag brukar köra själv, helst på kvällarna i ridhuset:D
Jag har dock inte riv-problemet, min ponny vet inte hur min river:up:
Jag brukar dessutom köra med bara hjälm, tycker säkerhetsväst är så obekvämt:angel:
Har aldrig hänt någon och jag tycker det är smidigare själv, mina "medhjälpare" kan inte mäta upp en meter och dom fattar aldrig åt vilket håll bommarna ska ligga åt:confused:
Har dock en ponny som är mycket snällare själv än med andra
 
Tack för svar! Får se hur de blir sen när jag börjar rida den här hästen :) ni som hoppar själva, hoppar ni även terräng ensamma? Tänker nu på små skutt ute i skogen om de finns nåt naturhinder eller om ni kanske har nån anlagd lite mindre terrängbana? :)
 
Jag har gjort det i mitt förra stall, men då fanns det alltid någon på plats som visste att jag var ute. Där vi står nu finns inga naturhinder. Rider ut gör jag själv typ hela tiden.
 
jag rider och hoppar själv till 99%, inga höjder utan max 110cm, river jag så får jag hoppa av eller göra ngt annat helt enkelt :p. lat som jag är så brukar jag hellre låta rivet hinder ligga och hoppa ngt annat om det finns. och sätta upp det igen när jag ändå ska av och höja hindrena.

terräng hoppar jag inte ensam, det då jag bara är på terrängbanor där man måste ha tränare typ. små stockar hemma och i skogen hoppar jag dock, men de är oftast bara på 50cm.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 071
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 802
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 280
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp