Bukefalos 28 år!

Träna hundens självförtroende

Miss Noora

Trådstartare
Hej

Jag fick en fråga av en väninna i går som har en omplaceringshund som är lite vek hmm det lät illa men vad ska jag kalla det då... han är snart 3 år och harig i största allmänhet, vilken luddig förklaring men jag hoppas att ni förstår, Hon frågade mig om jag hade några tips på övningar för att stärka hunden och det blev helt blankt i huvudet... jag har ju själv karelska björnhundar som i regler är väldigt tuffa och säkra i sig själva så detta är ett okänt område för mig...

Kan ni snälla hjälpa till med kloka råd och tips :)
 
Sv: Träna hundens självförtroende

När hon tränar vovve ska hon ALDRIG skälla rå den. (menar typ lydnad, trick o.s.v.) Att klickerträna brukar väll stärka självförtroende? Att göra viltspår brukar oxå va bra tror jag.. Jag tycker iallafall att vovvar ser så stolta ut när de hittar klöver och travar iväg med den i munnen :love:
 
Sv: Träna hundens självförtroende

Att gå kurs fungerade finemang på Nellie.
Dels att få lära in nya saker gjorde att självförtroendet steg,
och samvaron med andra hundar utan att behöva vara i närkontakt
hela tiden.
 
Sv: Träna hundens självförtroende

Jag frågade samma sak för ett tag sedan. Har en 2-åring som blivit påflugen av andra hundar en gång för mycket, så han blev lite låg ett tag. Jag gjorde lite allt möjligt, både sånt jag redan gjorde som trick och så men även lite nytt.

- "Firade" alla egna initiativ han tog, som att plocka upp en pinne t.ex. Då blev jag jätteglad och berömde och busade lite.
- Trickträning och liknande.
- "Äventyrspromenader", hoppa över parkeringsstaket, gå på stenar och stubbar och liggande trädstammar osv. Göra inlärda trick på stenar/stubbar osv.
- Lösa problem, godisträd t.ex. som man kan göra svårare och svårare. Min hoppar tillslut jämfota för att nå godisarna. :)
- Spår
-Agility
 
Sv: Träna hundens självförtroende

Just balansövningar verkar vara mycket bra för självförtroendet.
 
Sv: Träna hundens självförtroende

Hej på er.

Tack för alla tips och råd, ringde upp min vän ögona bums :) jätte kul vi har bestämt att hon ska vara med mig när jag lägger spår med mina hundar, att jag inte tänkte på det... men ibland står det still.

Fler tips motages tacksamt :)
 
Sv: Träna hundens självförtroende

Jag kan tycka att det mesta som utmanar hunden - oavsett om vi pratar miljö-övningar, nos-övningar eller nya lydnads-övningar på lite sikt ger hunden bättre "självkänsla" och självförtroende.

Dvs att man börjar på en enkel nivå med ex. miljöträning, men ganska snabbt ökar svårighetsgrade så att hunden måste anstränga sej för att få sin belöning!
Prestationen är det som premieras - inte bara att hunden gör något "enkelt".

Många industriområden har bra miljöer för hundträning! (Fråga dock alltid berört företag innan ni börjar träna på derar område ;) )
Även vid spår-/uppletande-/sök-träning där hunden får anstränga sej lite brukar man ganska snabbt se en positiv utveckling av hundens "ego".
Speciellt vid spår kan jag tycka - där hunden ju bokstavligt talat måste "leda föraren" - kan detta ses rel snabbt.

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 548
Senast: Milosari
·
E
Övr. Hund Hej Jag skriver inte så ofta men tänkte höra med er nu om ni har några råd. Min hund är väldigt reserverad mot människor. (nya)...
Svar
6
· Visningar
4 038
Senast: aneeette
·
Övr. Hund Hej! Jag har en cockerspaniel på snart fem år som fortfarande inte vill vara helt själv. Lite bakgrundinformation: När han var 0-3...
Svar
3
· Visningar
1 769
Senast: MaddeBus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp