Träna inkallning med 6-åring

SoffiProppi

Trådstartare
Jag har en 6-årig omplaceringstik hos mig just nu som tyvärr inte är tränad på ens de enklaste kommandon (sitt, stanna etc). Efter några månader sitter "stanna" och "sitt" ganska bra, och kallar jag på henne från ett "stanna" så kommer hon. Men när vi är ute och går förbi en väldoftande fläck så stänger hon helt av och lyssnar inte alls på mig. Det samma när hon är lös och ser en annan hund, då stänger hon helt av hörsel och sätter iväg. Hur befäster man inkallningen så den sitter till 99%? Hur lägger man upp träningen? Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Sv: Träna inkallning med 6-åring

(och för att ingen ska påpeka det uppenbara, med "lös" menar jag i ett inhägnat område där andra hundar passerar på andra sidan staketet)
 
Sv: Träna inkallning med 6-åring

Jag har en femårig omplacering som aldrig gjort något tidigare. Har haft henne sedan i augusti.
Vi hundägare här har tillgång till en stooor kuperad fårhage (tom såklart) som jag använder 1-2 ggr i veckan. I början sket hon totalt i mig. Men nu så håller hon sig i närheten och kommer som en kanonkula. Ibörjan vågade jag inte ens vara där utan mänskligt sällskap för jag va så rädd att hon skulle ta sig ut o lämna mig där iom att man inte ser hunden beroende på var i hagen den är. Men nu törs jag vara där ensam och tillochmed släppa henne i skymning.
Jag har alltid med godis och hennes älskade tennisboll som hon får som belöning. Har också kunnat börja träna ligg/sitt/stanna lös där inne medans jag går iväg o "gömmer mig" , vilket jag aldrig hade trott skulle fungera så jag är jättestolt även om det i andras ögon kanske inte är något stort alls.

Du har ju redan sett framsteg med baserna så fortsätt du bara så är du på rätt väg!

Så träning , träning träning även om varje moment tar ett tag, bättre att skynda långsamt :)
Sen tror jag aldrig att jag kommer kunna ha min hund lös utan staket då hon tar så stora lovar o rusar av sig i någon minut innan hon är kontaktbar och då hinner hon korsa både stora vägar och tomter vilket inte känns så bra så vi håller oss till "vår" hage :)
 
Sv: Träna inkallning med 6-åring

1. Hitta en belöning som hon verkligen verkligen gillar, men försök hålla dig till belöningar som betyder att hon kommer till dig och stannar hos dig. Som något godis eller en dragkampsleksak.

2. Hitta ett område där det inte är så mycket dofter som det är i en hundrastgård. Ni har liksom börjat på svåraste stället direkt! Att träna inkallning när hunden bara är fokuserad på just det (dvs sitter eller står) kan man göra för att lära hunden kommandoordet. Men sedan så är det viktigt att du också tränar när hunden inte har all uppmärksamhet riktad mot just dig. Till en början så ska du inte kalla när hunden står vid någon intressant doftfläck. Det är få hundar, inkluderat de jättelydiga, som direkt kan släppa den jätteintressanta fläcken. Så det är en utmaning när hunden är på "avancerad nivå". Utan försök få till det så du ropar när hunden har huvudet uppe och inte är fokuserad på något särskilt. Eventuellt kan du förstärka med att springa åt andra hållet och tjoa av glädje. När detta funkar så ökar du svårighetsgraden genom att börja kalla när hunden tittar på något annat, när den har börjat engagera sig i något annat och slutligen när den gör något annat som den tycker är roligt.

3. Säkra upp med skvallerträning! Det finns massor med bra info om detta om du söker på skvallerträning/motbetingning/counter conditioning på nätet!

Lycka till!
 
Sv: Träna inkallning med 6-åring

Många bra tips redan, du får två superenkla av mig:

Ropa på hunden när den redan är på väg. Kan se lite skoj ut, men hunden gör ju precis vad du ber den om, när du hojtar på en hund som springer mot dig.

Förstärk inkallningsordet, när du tex står vid diskbänken och skär korv eller fläskfilé, släng ner en bit på golvet samtidigt som du ropar på hunden på samma sätt som du ropar i skogen. Kan också se en smula märkligt ut, särskilt om hunden står trettio centimeter ifrån dig. Men ett inkallningsord som smakar fläskfilé, det är ett säkert inkallningsord.
 
Sv: Träna inkallning med 6-åring

Till alla!

Åh, trodde inte jag fått några svar!

Tack så jättemycket allihopa! Här ska börja tränas på riktigt!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 831
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Ja, jag är ju egentligen ingen "hundmänniska" utan hästmänniska. Nu är det dock så att jag måste sysselsätta mig med något för hästen är...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: Sleepy
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 346
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp