Träna koppelhyfs

A

Atalantha

Hur gör ni när ni tränar koppelhyfs med era hundar?
Vad har ni för krav? Får hunden gå framför? Eller är det bakom/brevid som gäller?
Nosa hur mycket den vill? Berätta gärna :)
 
Sv: Träna koppelhyfs

Beror väl på situationen vad jag gör. Alla situationer är ju så olika. MEN kan säga som så, så länge min hund INTE drar i kopplet eller tvärstannar för det luktar gott, så får hon gå som hon vill. Går oftast med barnvagn och då kräver jag en viss diciplin (givetvis). Men någon fanatiker är jag inte....dvs att hunden går alltid efter mig osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Träna koppelhyfs

Mina får gå "hur som helst" så länge de inte drar i kopplet. De får gå även gå rakt framför mig, så länge de inte är så nära att jag snubblar över dem. Stannar de så får de oftast nosa, i alla fall någon sekund (om vi inte ska någonstans och har tid att passa). De stannar inte "överallt" utan är mer sådana att de går runt och tittar på omgivningen. Om vi går på smala vägar, med någon annan eller vi får möte så ska de hålla sig mot vägkanten och så får den andra vara på andra sidan.

När vi är ute så är vi det för att koppla av och "utforska världen", jag skulle aldrig någonsin orka ha massor av krav då.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Ska jag vara helt ärlig så kan inte min gå i koppel då han har gått lös i 5år. Han håller sig i fot när han är på allmänna platser men på promenader springer han gärna fram och tillbaka men han drar iallafall inte :p
 
Sv: Träna koppelhyfs

Säger som dom andra. Får gå hur som helst bara de inte drar i kopplet o byter sida hela tiden. Jobbigt då man har flera hundar. Ibland har jag dom i kort koppel o då är det vid sidan som gäller utan nosande.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Säger som dom andra. Får gå hur som helst bara de inte drar i kopplet o byter sida hela tiden. Jobbigt då man har flera hundar. Ibland har jag dom i kort koppel o då är det vid sidan som gäller utan nosande.


Samma här.
Jag har en som gärna drar och en som aldrig drar. Missbrukar man det långa kopplet dras den friheten in för en liten stund och man måste gå "här"/vilket är brevid.
Använder bakomkommando ganska ofta, men mest när dom är lösa och vi ska runda hörn, backkrön mm.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Är det bara på promenaden, så ska de hålla sej efter vänster kanten framför mej, och inte dra i kopplen (3 hundar). Vid möte eller liknande ska de gå på vä sida, men oftas är de okopplade ( ej taxen).
 
Sv: Träna koppelhyfs

Vi har två olika "typer" av koppelgående. Normalt sett så får han gå hur som helst, sålänge han inte drar. Han får nosa, men när jag vill gå vidare så ska han följa efter (mha kort kommando eller lätt ryck i kopplet).

Sen har vi kommando "sidan" under inlärning. Det innebär att han ska hålla sig i jämnhöjd med mig och inte gå och nosa eller stanna.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Oj, när jag försökte tänka efter hur jag gör så inser jag att jag knappt vet.

Mina krav är ungefär att hunden ska följa med i mitt tempo samt inte dra. Vara följsam helt enkelt.

Jag har koppeltränat många hundar och förutom att jag på små valpar har minimalt med tryck i kopplet samt lockar och berömmer mycket, så tar jag i princip kopplet och går. Jag brukar aldrig träna koppelgående speciellt, knappt på valpar heller.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Går dom i kort koppel så ska dom gå vid sidan, utan att nosa eller intressera sig för annat. Då går dom två på varje sida.
Har dom längre koppel får dom nosa, kissa eller bara titta omkring - så längde dom inte drar eller rycker i kopplet.

En av fyra hundar har svårt för att gå riktigt fint i koppel, trots över 1 års träning. Hon har blivit bättre, men hur jag än gör så blir hon aldrig riktigt bra. Hon brukar därför i princip alltid ha kortare koppel än dom andra, eftersom hon är svårare att få kontakt med.

Valpen, som är 6 mån strax, var väldigt lättlärd till koppelhyfs. Jag lärde henne att ha en rätt bra kontakt som liten valp, och kan därefter bara säga hennes namn för att hon ska komma in till sidan och ta ögonkontakt. Om hon drar i kopplet, drar jag tillbaka lätt och kallar på uppmärksamhet - och då kommer hon ihåg sig igen. Hanen gjorde jag likadant med. Dom två andra är importer, varav den ena kom vid 9 mån ålder och är den som är så svår. Den andra kom vid ca 1½ års ålder, och är superduktig trots att hon inte kan språket och då heller inga kommandon - hon är följsam ändå.

Om dom går helt ensamma, så är det ingen av dom som ens försöker att dra i koppel, tvärnita för en lukt eller annat. Det är bara tillsammans som dom blir mer "på" och kan ha svårare för att fokusera ordentligt.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Mitt krav är i stort sätt att han inte ska dra. Detta uppnås med varierande resultat.
Dock har han en tendens att byta sida, ofta och många gånger om. Ingenting jag tänker på när jag går med honom själv (som jag ju oftast gör) men när jag har med mej en lånehund så blir jag helt knäpp i huvet!:crazy:
Så målet med vintern är väl att lära honom att gå på ena sidan. Om det blir tillökning till flocken till våren kommer jag förlora förståndet annars :D
 
Senast ändrad:
Sv: Träna koppelhyfs

Jättekul att läsa alla svar :D Är även lite nyfiken på just hur ni tränar med hundarna.

När ni har dom i kort koppel, hur får ni dom att förstå just att dom ska gå vid sidan, och hur går ni tillväga för att få dom att fortsätta gå där utan att dra?

När ni har långt koppel, hur gör ni om hunden börjar dra?
 
Sv: Träna koppelhyfs

Drar hunden i långt koppel så stannar jag helt enkelt. Går inte fram föräns hunden går bakåt o kopplet blir slackt.

I kort koppel så gör jag så att jag lär hunden bakom o när den kommer för mycket fram så sätter jag ut benet så den inte kan gå förbi. Eller ställer mej framför helt enkelt
 
Sv: Träna koppelhyfs

Drar hunden i långt koppel så stannar jag helt enkelt. Går inte fram föräns hunden går bakåt o kopplet blir slackt.

I kort koppel så gör jag så att jag lär hunden bakom o när den kommer för mycket fram så sätter jag ut benet så den inte kan gå förbi. Eller ställer mej framför helt enkelt

Samma här. (igen ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Träna koppelhyfs

Här är det jätteolika, dels beroende på situation och dels beroende på hund.
Vi har fyra hundar. Yngsta tiken får oftast gå på fullångt koppel och hon får gå precis som hon vill, hon skulle aldrig komma på tanken att dra i kopplet och går man på trottoarer så håller hon sig där och går inte ner på vägen. Enda gångerna hennes koppel kortas är vid möten. Den äldre tiken får också oftast gå på långt koppel och går fot vid möten, hon drar i princip aldrig i koppel och gör hon det räcker det att säga till en gång. Går jag själv med alla fyra får händer det att äldre tiken får hålla sig vid sidan, alltså typ fot men lite friare (yngre tiken får fortfarande gå som hon vill) men det beror mest på dagsformen, hur jag är i mina leder och hur hon beter sig för dagen..
Hanhundarna går oftast i ganska kort koppel och får kissa/bajsa på kommando, annars ska de hålla sig vid sidan eller bakom. Båda två drar gärna i koppel om de får chansen så de får oftast gå striktare än tikarna. Går jag själv med alla fyra går hanhundarna alltid på kort koppel och en hund i taget får gå på längre koppel för att kunna kissa.

Detta är alltså när vi promenerar, lunkar vi i skogen får de gå som de vill under förutsättning att de sköter sig, drar man i koppel får man gå fot.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Hur gör ni när ni tränar koppelhyfs med era hundar?
Vad har ni för krav? Får hunden gå framför? Eller är det bakom/brevid som gäller?
Nosa hur mycket den vill? Berätta gärna :)

Min dam har blivit lite bättre, trots att jag inte har haft henne så länge. Hon får ofta gå brevid och framför mig, men någon gång ibland försöker jag träna att ha henne bakom. Hon springer gärna fram och tillbaka åt sidorna men det har blivit bättre då jag har tränat på att hon inte ska göra det. Ibland på min högra sida, men oftast på vänster då vi kanske går på en del vägar. Har hänt många gånger att jag råkat trampa på henne för att hon haft den tendensen att flänga runt..

Hon är även sån att hon kan stanna. sen kutar hon som fasen, men det är något jag också lyckats med att dämpa genom att helt enkelt säga nej, det har hon svarat bra på. Vid möten går hon "fot" (hon förstår väl inte riktigt innebörden) i kort koppel.

Hon kan dra lite emellanåt, men då stannar jag helt enkelt med ett nej och sen går vi när jag fått kontakt med henne.. Det är ett bra sätt för oss att träna känner jag, då jag många gånger har svårt att få just kontakt med henne.

Ja, det lät ju som en hel vetenskap. Men överlag är hon lugn och duktig.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Jag har resignerat, så här hemma tränar vi inte koppelhyfs. Här tränar vi "Nej, SLÄPP KOPPLET OCH GÅ FRAMÅT". Ungefär. Tröttnar jag får han en boll i truten.

Får Belgarn välja koppelsätt: Jag går, han backar i full karuta samtidigt som han sliter med mig i kopplet. Det är som om djävulen flyger i honom varje gång han hör koppelklicket! :o

Får jag välja...: Tja, jag nöjer mig med att jag och inte han håller i fegsnöret och att han inte idiotdrar mot hörn för att se om det finns något att slakta bakom hörnet, typ. Att han ligger på litegrann gör mig ingenting, han drar egentligen inte så farligt. Det är mer bekvämt att ha kopplet sträckt, och så får man lite powerwalk på köpet. Att han byter sida stör mig inte heller, han går aldrig bakom mig så jag trasslar sällan in mig i kopplet. Vill jag ha honom under kontroll vid möten och så säger jag "nära", så går han vid min vänstra sida.

Egentligen är han rätt odräglig i kopplet och jag använder det helst inte eftersom att det går bättre utan det.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Jag har båda mina i varsitt 5 m flexikoppel som jag håller i höger hand. Vänster hand ser till att det inte blir trassel. På bilväg ska de gå till vänster men får utnyttja linans längd. Vill jag något annat ger jag ett kommando. Vill de stanna och nosa eller gå före går det bra. När jag tycker att det räcker med nosande på en plats är kommandot "nu går vi" och sen går jag vare sig de vill eller inte. Om det kommer en bil eller vi får möte går de vid sidan. Under inga förhållanden någonsin drar man i kopplet. Promenad är för oss att hundarna sköter sitt så länge de håller sig inom reglerna. Träning är träning, då gäller kontakt och ingen nosning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 217
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 632
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp