Träna koppelhyfs

Sv: Träna koppelhyfs

Min går i fotposition hela tiden på slakt koppel.

Ser han ett träd eller liknande han vill kissa på tar han ögonkontakt och väntar på ett "gå och kissa".


Känner mig jätteglad över att han har blivit så duktig i koppel, för när han var liten så drog han nå så förskräckligt och jag fick ont i kroppen och ville inte alls vara ute längre stunder.

Lösningen för oss blev en grimma, då drog han inte, jag fick inte ont o blev irriterad.
Tränade massa kontakt och "gå här" kommando, och efter några veckors hårdträning med haltit så plockade vi bort det och han går fortfarande lika perfekt:)

Hade säkert gått lösa utan halti också, men i mitt fall kändes det som den bästa lösningen iom att jag fick ont i kroppen samt att jag bestämde mig för att jag inte skulle fastna i att använda halti, jobbade aktivt för att kunna plocka bort den.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Kanske borde säga hur jag själv gör också :D Min går fot, tills hon får kommandot "varsågod att nosa". Drar hon så backar jag och hon får följa med, vända, vända igen och sedan går vi framåt. I början trodde jag jag skulle bli tokig för hon fattade inte vad jag gjorde, men nu har vi kommit såpass långt att jag bara behöver göra det ibland. Ett otroligt lugnt och bra sätt att träna koppelhyfs tycker jag :) I flexi får hon springa som hon vill i stort sett, då är det avkopplning som gäller :)
 
Sv: Träna koppelhyfs

Min omplacering levererade med halti, det var det första som togs bort.

Ägnade mycket tid åt att lära hunden följsamhet, efter en vecka hade vi grunderna sen var det bara finslipning som saknades.

Idag kan han bli lite dragig när det har varit lågt med aktiviteter ett tag, då får jag påminna honom, brukar bara ta några minuter så är han på banan igen.

Jag kräver följsamhet, aldrig fot, dvs kopplet ska aldrig var sträckt, sen får hundens position i förhållande till mig vara var han vill.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Min hund är i stort sätt alltid lös på promenaderna, så när jag då kopplar upp är det för att korsa en väg, vid möte eller liknande. Då får hon gå vid min sida, har inga krav på ett perfekt fotgående men hon behöver inte stanna och nosa var femte meter, det får hon göra när jag kopplar loss igen.

Om jag går längre promenader i koppel, som nu när hon löper, får hon långt koppel och får göra vad hon vill utan att dra. Hon håller sig oftast lite snett bakom mig.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Min hund går rakt framför mig när hon går löst i kopplet. Lägger det exakta trycket i halsbandet, som hon vet är precis under min gräns till dragande. Hon kan gå så i 10 minuter utan att vika av för att nosa eller något.

Hade jag sett det ur en annans synvinkel så hade jag helt plötsligt förstått innebörden av "hunden är ute och promenerar med människan".

Jag kräver inte att hunden ska strikt gå bakom mig, men får känslan av att det är hon som leder mig när vi går så, och det gillar jag inte helt. När hon går "fot" så är hennes framben vid mina framben ungefär, det är bekvämast för oss båda. Självklart med slakt koppel.
 
Sv: Träna koppelhyfs

Det är helt beroende på vad jag är ute och gör. Åker jag in till stan så är det bredvid eller bakom som gäller. Går jag här hemma så får han gå som han vill tills vi kommer till asfalt, sedan är det fot.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 093
Senast: Dentaku
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp