Träna och tävla med någon annans hund

Tora

Trådstartare
Skulle det vara intressant att träna och tävla med någon annans hund? Tänker på tex dom som gärna skulle vilja ha hund men inte kan pga heltidsjobb, allergier i familjen och liknande.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Skulle någon som är duktig och har bra referenser vilja låna min hund för träning och tävling så skulle det gynna mig så det skulle jag kunna tänka mig. Det kan ju vara som du säger att man inte har tiden som krävs för en egen hund men att träna och tävla då och då funkar. Jag skulle gärna låta någon ställa ut henne också, för det finns ju dom som tycker om sånt.

Men jag vill inte låna någon annans hund.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag har lånat ut min när hon var yngre. Till en total nybörjare, för att hon skulle få en trevlig hund att träna med. Hennes föräldrar ville inte ha hund, och i väntan på att detta skulle ändras fick hon låna min. De hade lika roligt båda två. Har blandras, de tränade lydnad och agility. Jag åkte med första gången, tjejen var 12 och de fortsatte 3 år, sedan fick hon egen hund.


Jag skulle gärna låna hund, eftersom jag kommer bli hundlös inom inte alltför många år, och vill ha hundkompis men inte kommer hinna på heltid. Det vore kul att ha en vovve att träna och promenera med.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Men jag antar att du har en egen hund redan?

För jag tänkte på någon som gärna skulle vilja ha hund men inte har tid.

Det är inte så att jag behöver ha hunden tränad, den har bra grundlydnad och är en hejare på agility och spår. Det är en rolig hund att träna med.

Behöver inte vara någon jätteduktig bara personen är snäll mot hundar. Resten lär man sig på eventuella kurser.

Det som oroar mig mest är hur man skall förhindra att någon stjäl hunden. Tar den för att åka och träna och aldrig kommer tillbaka.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag hade en tjej i grannhuset, alltså någon jag kände/kände till. Var helt trygg, finns fördelar med 12-åringar
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag har lånat ut min när hon var yngre. Till en total nybörjare, för att hon skulle få en trevlig hund att träna med. Hennes föräldrar ville inte ha hund, och i väntan på att detta skulle ändras fick hon låna min. De hade lika roligt båda två. Har blandras, de tränade lydnad och agility. Jag åkte med första gången, tjejen var 12 och de fortsatte 3 år, sedan fick hon egen hund.


Jag skulle gärna låna hund, eftersom jag kommer bli hundlös inom inte alltför många år, och vill ha hundkompis men inte kommer hinna på heltid. Det vore kul att ha en vovve att träna och promenera med.

Precis något sådant jag tänkte på. Det måste väl finnas hur många som helst som skulle vilja ha hund men inte kan av olika orsaker.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag var toppennöjd, men jag kände tjejen väl. Risken att något vi tränade själva skulle påverkas negativt såg jag som i princip obefintlig.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Har funderat på om det kan påverka hunden negativt men det kanske är svårt att veta i förväg. Att det skulle påverka själva min egna träning tror jag inte heller. Tex så skiljer hunden nu på matte och husse träning och det verkar han ju inte ha några problem med.

Det ultimata vore ju någon man känner. Men mina hundbekanta har egna hundar och det är kanske inte riktigt dom jag tänkte på i första hand.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Nej. Varken att låna eller låna ut.

Kan du specificera mer exakt varför inte? Jag vill gärna vända och vrida på det från alla håll innan jag bestämmer något. Kan ju finnas saker jag inte har tänkt på.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Men jag antar att du har en egen hund redan?

För jag tänkte på någon som gärna skulle vilja ha hund men inte har tid.

Det är inte så att jag behöver ha hunden tränad, den har bra grundlydnad och är en hejare på agility och spår. Det är en rolig hund att träna med.

Behöver inte vara någon jätteduktig bara personen är snäll mot hundar. Resten lär man sig på eventuella kurser.

Det som oroar mig mest är hur man skall förhindra att någon stjäl hunden. Tar den för att åka och träna och aldrig kommer tillbaka.

Men det skrev jag, jag lånar gärna ut min men vill inte låna själv. Inte ens om jag skulle vara hundlös.
Jag behöver inte heller ha min hund tränad av någon annan men jag ser ingen mening med att låna ut henne för en promenad. Ska hon lånas ut ska det vara för en större anledning än så. Men visst, bor vi granne med en tant som vill ha sällskap en stund då och då så ser jag inga problem med det. Det har ju också ett syfte.
Min svärgeska lånar gärna hunden för en promenad då och då för hon har varken tid eller råd men det är ju inom familjen så det känns inte som att det är samma sak.

oron över stulen hund finns här med, så det är därför jag vill ha bra referenser i såna fall. Då är risken förhoppningsvis mindre för stöld.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Ok. Jag trodde du mena att du inte ville låna hund för att du redan hade en egen att träna och tävla med.

Det som är är att han är duktig och det känns som ett slöseri att inte ta tillvara det mera. Dessutom älskar han spåra och träna agility. Så det är för hundens skull inte min.

Det är ju skillnad på att göra det då och då och att göra det regelbundet varje vecka.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Ok. Jag trodde du mena att du inte ville låna hund för att du redan hade en egen att träna och tävla med.

Det som är är att han är duktig och det känns som ett slöseri att inte ta tillvara det mera. Dessutom älskar han spåra och träna agility. Så det är för hundens skull inte min.

Det är ju skillnad på att göra det då och då och att göra det regelbundet varje vecka.

Nej nej, vill någon låna så ser jag inga problem med det :)
Jag tror det skulle gynna min hund att få lite mer aktivering än vad jag ger henne, inte för att hon får för lite men hon tycker förmodligen bara det är roligt att göra något nytt.
Sedan är hon bara 7 månader gammal och då får inte vem som helst låna henne. Inte om hon hade varit äldre heller men hon behöver någon med en fast hand som inte ruckar på reglerna jag satt upp, då är risken att man får en odräglig hund tillbaka.

Själv är jag inte kapabel för träning/tävling/utsställning just nu pga social fobi. Så av den anledningen så har jag själv inte börjat träna henne i någon gren än.
Men det vore roligt att testa på agility.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Kan du inte höra med någon klubb om det finns någon intresserad?
Det måste ju finnas någon som känner någon som hade tyckt det varit roligt :)
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Visst finns det de som meriterar andras hundar men de tar bra betalt för det också. Jag skulle själv inte göra det eftersom jag inte är duktig nog, men om jag vore det så vore det inte gratis. Ser inte varför man ska lägga ned tid och pengar på att värdeöka någon annans hund.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Kan du inte höra med någon klubb om det finns någon intresserad?
Det måste ju finnas någon som känner någon som hade tyckt det varit roligt :)

Funderade på brukshundsklubben (är medlem där) men är lite tveksam till om det är någon idé med tanke på hundens ras (dalmatiner). Tack vare slarvig avel i samband med att 101 dalmatiner filmerna så har dom fått lite dåligt rykte. Men min hund är inte alls sådan. Mycket lättränad och hans mamma tex har tävlat en hel del lydnad. Uppfödaren har varit extremt selektiv i sin avel.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Visst finns det de som meriterar andras hundar men de tar bra betalt för det också. Jag skulle själv inte göra det eftersom jag inte är duktig nog, men om jag vore det så vore det inte gratis. Ser inte varför man ska lägga ned tid och pengar på att värdeöka någon annans hund.

Fast jag är inte intresserad av att meritera den. De får gärna gå grundkurser. Tävling är helt frivilligt. Tänkte bara att någon skulle tycka det var kul.

Han är en hund som någon kan lära sig på tex innan man köper sin första hund. Eller som sagt någon som gärna skulle vilja ha hund men inte har tid.

Men det kan ju vara så att intresset inte finns för något sådant och då får jag tänka om. Det var därför jag la ut frågan här för att höra vad andra tycker om saken.

Om jag ville att hunden skulle upp i klasserna och tävlas ordentligt så skulle jag självklart betala någon duktig för att göra det. Då duger det ju inte med vem som helst.
 
Sv: Träna och tävla med någon annans hund

Jag skulle gärna göra det och har haft sådana planer med en kompis hund, men det blir ofta svårt att få till träningar tillräckligt ofta för att komma nånvart.

Tillägg: När jag bodde hemma var jag dagmatte i 5 års tid eller så. Eller nä, hundrastare snarare. Fick träna hur mkt jag ville och gjorde det också, dock nästan bara på egen hand. Hunden älskar att träna, ägarna inget sådant intresse. Fanns dock ingen direkt plan bakom det mer än så.

Hade inte lånat ut mina egna hundar, dels för att jag själv har så stort träningsintresse och dels för att jag är för noga/vill ha allt på mitt sätt och vill göra det själv. Herregud, jag har svårt att låta sambon träna vardagslydnad ifred :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 230
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Skulle vilja veta om någon av er har eran hund utomhus i hundgård året om? Var intresserad av polarhund, men hört de ska vara svåra att...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp